• bridezilla

Skaffa hund (Eurasier, Finsk lapphund och Cavalier)

Ja, vi planerar att utöka vår familj med en liten valp framåt våren. Det blir isåfall vår allra första hund.
    Efter mycket efterforskning har vi kommit till följande dilemma:
    Cavalier king charles spaniel låter som att den skulle passa oss väldigt bra då vi bor i lägenhet och inte är några hurtbullar. Men vi känner oss lite reserverade då det ju är så otroligt vanligt med hjärtfel hos dem.
    Sedan har vi fastnat för Eurasier och Finsk lapphund (jag gillar Eurasiern mer och sambon gillar Finsk lapphund mer ). Men där är vi istället lite rädda för att hunden lätt skulle bli understimulerad. Å andra sidan är vi båda djurvana sedan tidigare och slarvar inte med de djur (katt) vi redan har.
    Vi bor som sagt i lägenhet och är nybörjare på hund. Vi vill såklart gå valpkurs och kanske ngn mer kurs men är inte intresserade av utställning eller agility. Vi vill helt enkelt ha en sällskapshund att gå promenader med.

Tips, råd, tankar?

Om ngn har en hund av ngn av ovanstående raser så får ni gärna berätta hur er hund är!

• Svar på tråden Skaffa hund (Eurasier, Finsk lapphund och Cavalier)
  • Linam370

Jag har cavalier och han är verkligen ingen latmanshund! Alltså, misförstå mig rätt. Han älskar verkligen att ligga och gosa och kan ligga hur länge som helst i nåns knö och bara njuta. Men han kräver mängder med motion!! De har lätt att bli överviktiga och han är dessutom kastrerad så han har lagt på sig lite extra efter det oxå. Hans päls förändrades totalt efter kastreringen oxå. Från att ha varit mjuk och silkig är den nu mer sträv.

De drar in ofattbara mängder grus!! Du kommer få dammsuga ihjäl dig! Och det fastnar stora snöbollar i hela pälsen under magen och runt benen när det är blötsnö ute!

Vår grabb är som sagt väldigt kärleksfull! Han var oerhört lätt att få normal vardagslydnad på. Lättlärd alltså. Men han jagar gärna trots attt det sa vara bortavlat på den rasen. Och jag vet många cavalierer som gör det. Han växte ur måtten tidgt, är bra mkt större än rasstandard säger. och det är oxå väldigt vanligt.
    Han älskar sol! Kan ligga i solen hur länge som helst...

Vår kille har lite attitydproblem. Han vill gärna kaxa sig mot andra hundar och begriper itne riktigt hur liten han är. Men det är väl iofs mer en individfråga än en rasfråga.

• LillTussa

Leta upp en kennel för var sin ras och hälsa på och prata hund! Brukar kännas ganska snabbt om det är "eran" ras ni kikar på.

• bridezilla
    LillTussa skrev 2009-12-14 16:41:38 följande:
    Leta upp en kennel för var sin ras och hälsa på och prata hund! Brukar kännas ganska snabbt om det är "eran" ras ni kikar på.
    Jo vi har faktiskt mejlat en kennel som vi ska hälsa på... men det känns lite konstigt att komma hem till ngn och titta på deras hundar utan att vara säker på att man ska köpa en. Men de kanske är vana vid sånt?
  • bridezilla
    Linam370 skrev 2009-12-14 16:34:29 följande:
    Jag har cavalier och han är verkligen ingen latmanshund! Alltså, misförstå mig rätt. Han älskar verkligen att ligga och gosa och kan ligga hur länge som helst i nåns knö och bara njuta. Men han kräver mängder med motion!! De har lätt att bli överviktiga och han är dessutom kastrerad så han har lagt på sig lite extra efter det oxå. Hans päls förändrades totalt efter kastreringen oxå. Från att ha varit mjuk och silkig är den nu mer sträv. De drar in ofattbara mängder grus!! Du kommer få dammsuga ihjäl dig! Och det fastnar stora snöbollar i hela pälsen under magen och runt benen när det är blötsnö ute! Vår grabb är som sagt väldigt kärleksfull! Han var oerhört lätt att få normal vardagslydnad på. Lättlärd alltså. Men han jagar gärna trots attt det sa vara bortavlat på den rasen. Och jag vet många cavalierer som gör det. Han växte ur måtten tidgt, är bra mkt större än rasstandard säger. och det är oxå väldigt vanligt. Han älskar sol! Kan ligga i solen hur länge som helst... Vår kille har lite attitydproblem. Han vill gärna kaxa sig mot andra hundar och begriper itne riktigt hur liten han är. Men det är väl iofs mer en individfråga än en rasfråga.
    Tack för ditt inlägg! Nej att de behöver motion är ju klart, men vi skulle förmodligen inte kunna ha en brukshund som kräver en massa stimulans utan vill ju ha en hund som klarar sig på promenader och vanlig lek. En vanlig familjehund helt enkelt.
    Gruset lär ju inte så kul men vi har redan ett gäng katter så vi är vana vid att dammsuga :P
    Jag tycker att cavalieren är så himla fin, men samtidigt kan man ju inte gå bara på utseendet :P
  • Glenda Glad

Jag har också fastnat för eurasiern. Jag tror att det blir en sån när vi handlar valp nästa gång
    Jag har bara träffat en i verkligheten, men den var supertrevlig och andras åsikter om rasen är att den är trevlig, men någon har tyckt att den kan vara alltför reserverad. Jag har läst en del om den på nätet,men inför ett eventuellt valpköp ska jag åka till en eller ett par kennlar för att träffa fler individer.

• LillTussa
    bridezilla skrev 2009-12-14 17:00:28 följande:
    Jo vi har faktiskt mejlat en kennel som vi ska hälsa på... men det känns lite konstigt att komma hem till ngn och titta på deras hundar utan att vara säker på att man ska köpa en. Men de kanske är vana vid sånt?
    Ja de brukar vara vana. Min kennel ville inte sälja valp till mig förrän jag kommit dit o hälsat på och bildat mig en uppfattning om dem och rasen. Mycket klokt, då jag idag trivs urbra med min uppfödare och min ras.
  • hmcc

Jag tror med min ringa kunskap om raserna att cavalieren är den som kräver mest.

Eurasier och Finsk lapphund är i mina ögon dom tråkigare av dom 3.

Med mina mått mätt som gillar arbetsglada hundar men dom blir nog perfekt för er som vill ha en familjehund.

• SofieMuller

Jag och min mamma föder upp Cavalierer så du kan ju gissa vad jag röstar på :P

Såg att det var fler som skriver om cavalieren men det här med att dammsuga tycker jag inte riktigt stämmer, kanske om man springer i skogen ofta med dom...

Men vi har fem st hemma och en blandis som är långhårig men nu när vi klippte ner honom så är det en fruktansvärd skillnad på hår, det var han som stod för 90% av nerhårandet :P

Jag tycvker det är en helt underbar ras, perfekt för familjen, kan ligga och mysa i soffan men ändå springa timmar på stranden... Anpassar sig otroligt bra! :)

Älskar cavalieren!

• Linam370
    SofieMuller skrev 2009-12-14 19:06:33 följande:
    Jag och min mamma föder upp Cavalierer så du kan ju gissa vad jag röstar på :PSåg att det var fler som skriver om cavalieren men det här med att dammsuga tycker jag inte riktigt stämmer, kanske om man springer i skogen ofta med dom...Men vi har fem st hemma och en blandis som är långhårig men nu när vi klippte ner honom så är det en fruktansvärd skillnad på hår, det var han som stod för 90% av nerhårandet :PJag tycvker det är en helt underbar ras, perfekt för familjen, kan ligga och mysa i soffan men ändå springa timmar på stranden... Anpassar sig otroligt bra! :)Älskar cavalieren!
    Det var inte håret jag syftade på med dammsugningen utan allt jävla grus de släpar in när man är ute! Och löv....och kottar och barr och små pinnar.......

Men ja, det är en jättemysig ras! Självklart tycker jag det, annars hade vi inte köpt en själv. Men det är lätt att bara se det där docksöta huvudet och falla för det. De ser ju ut som leksakshundar.
  • hundpuss

Har själv cavalier och kommer nog aldrig köpa något annat. I mina ögon den ultimata hunden.
    Hjärtfel förekommer, men jag vet och känner hundar från 8 år och uppåt som fortfarande har hjärta ua.
    (Dvs de är friska med bra hjärta).

Det viktigaste är att välja en uppfödare med omsorg, och det gäller såklart alla raser. Cavalieren är en bra nybörjarhund, en bra allround-hund som är pigg på det mesta. Det finns seriösa uppfödare, och mindre seriösa.

Om du är intresserad av cavalier TS,
    får du gärna skicka ett meddelande till mig, jag tipsar gärna om seriösa och trevliga uppfödare med friska hundar.

• Annbritt

Finsk lapphund är den ultimata hunden för mig. Vi har uppfödning och 6 vuxna pensionerade hundar hemma. Har haft lapphund sedan 1991 och kan inte tänka mig en annan ras.

• Lathundarna

Av de raserna skulle jag tippa på att eurasiern kräver minst. Funderar själv på en sån när det är dags att dra ner på hunderiet.

• tessamera13

Jag är uppvuxen med cavalier och welsh springer spaniel. Jag har även ofta varit hundvakt åt andras hundar och har genom åren insett hur otroligt tråkiga många andra hundraser är. Så jag skulle definitivt rösta på att ni skaffar en cavalier! Lycka till!

Svar på tråden Skaffa hund (Eurasier, Finsk lapphund och Cavalier)