• silverhjärta

Vad är riktigt fiberrikt?

Vi har en dotter på drygt två som har varit förstoppad en längre tid nu. Tipsen säger bland annat att hon ska ha mycket fibrer. Så vad ska vi då ge henne? Är ganska rudis på det här med kolhydrater, proteiner, fibrer o.s.v. Är det mer fibrer i fullkorn? För det får hon. Men finns det någon enstaka produkt som är väldigt fiberrikt?

• Svar på tråden Vad är riktigt fiberrikt?
  • Oj hoppsan

Lösande för magen är bla: Katrinplommon, fullkorn, päron, fett, messmör, aprikos, kiwi. Rörelse hjälper också magen att hålla igång.

Stoppande är bla: Blåbär, banan, majs, morot, vitt bröd (lite fibrer).

Fullkorn är mer fibrer i, ja.

Nu i jultider är pepparkakor ett bra recept mot förstoppning, de brukar sätta bra fart på magen :)

• silverhjärta

Tack för listan! Hon äter två burkar med katrinplommonpuré varje dag. Mycket frukt också. Och så får hon Lactulos varje morgen utöver det. Motionen kan bli bättre, det vet vi, annars tycker jag vi följer din lista ganska bra.

Är torkad frukt lika bra som färsk? Hon älskar torkade aprikoser. Pepparkakor får vi nog bjuda på mer. Just nu är det magen som är det viktigaste då hon har riktigt, riktigt ont, så det där med sötsaker kan vi lätta på.

• Oj hoppsan

Mycket vatten hjälper också så egentligen är ju färsk frukt bättre än torkad men det ur fibersynpunkt så funkar det ju lika bra!

• silverhjärta

Tack för hjälpen!

• Bliglin

TS: enligt din beskrivning äter hon ju redan mycket fibrer, dvs TVÅ burkar katrinplommonpuré per dag plus lactulos. LÅter sanslöst mycket. Jag tror inte att hon behöver mer fibrer. Däremot mycket mer vatten/vätska/dryck kanske?

Ju mer fibrer och svällande mat som man stoppar i dem desto mer vätska måste de dricka. Annars gör fibrerna förstoppningen ÄNNU VÄRRE.

• silverhjärta

Jo jag har ju också tyckt att det borde räcka med allt det, men ändå har vi inte märkt någon förbättring. Hon är inte glad i att dricka, speciellt inte vatten, men vi försöker så gott vi kan. Funkar bättre om hon får ha sugrör så det får hon alltid. Har funderat på saft om det kan vara en medelväg om hon vägrar vatten? Det är ju inte mjölk iaf.

Dessutom verkar det som om hon också tycker det blir för mycket katrinplommonpuré. Hon verkar ha tröttnat på det.

• mkvp
    silverhjärta skrev 2009-12-15 10:59:48 följande:
    Jo jag har ju också tyckt att det borde räcka med allt det, men ändå har vi inte märkt någon förbättring. Hon är inte glad i att dricka, speciellt inte vatten, men vi försöker så gott vi kan. Funkar bättre om hon får ha sugrör så det får hon alltid. Har funderat på saft om det kan vara en medelväg om hon vägrar vatten? Det är ju inte mjölk iaf.Dessutom verkar det som om hon också tycker det blir för mycket katrinplommonpuré. Hon verkar ha tröttnat på det.
    På barnmatshyllan finns det sockerfria barnfestisar som är jättebra och goda!
  • mkvp

Annars är mandariner, kiwi och annan frukt (ej banan) lösande. Se till också att hon rör sig mycket! Min dotter åt så mycket pepparkaksdeg vid vårat bak att hon fick stanna hemma dagen efter för hon blev så lös i magen att hon inte hann till pottan. Ha också i lite extra olja i maten (smörjer tarmarna). Men viktigast tror jag är att röra på sig...

• Minnie69

Skakar till i tråden och ser om fler råd ramlar in

• IsaCMoJs

Jag har aldrig fattat varför man ALLTID får tipset att äta mer fibrer när man är förstoppad!! Fibrer binder ju vätskan och det blir en klump i magen då=förstoppning, detta är anledningen till att man måste dricka rikligt med vätska när man äter linfrön för annars blir det stopp... Det bästa tipset borde ju rimligtvis vara att dricka mer och om man inte kan det, minska på fibrerna!!
    Har jag fel?

Mamma till Moa 081216
Svar på tråden Vad är riktigt fiberrikt?