• biologiskaklockan

    mitt progesteronvärde låg på 126 varför så högt? farligt?

    mitt progesteronvärde låg på 126 varför så högt? farligt?
    referensintervallen ligger ju på nånting - 57
    jag hade 126!!!
    graviditetstestet clearblue säger ingenting visar neg
    är på bim idag
    vissade pos för äl för mer än 2 veckor sen.

    nå som vet vad det kan va

    läste nåt om druvbörd att d kunde va ??

    kan d va nåt annat?

    nån annan som haft så högt??
    Uppdatera inlägget

  • Svar på tråden mitt progesteronvärde låg på 126 varför så högt? farligt?
  • kulan2010

    Det betyder att du har haft en stark ägglossning. Kanske tom två ägg som lossnat.

  • kulan2010

    Om du tog blodprov 7 dagar efter förmodad ägglossningen och det visade 129 så betyder det att du haft en stark ägglossning

  • villsågärna38

    Om du är osäker så fråga din läkare - det är väl det allra bästa sättet att få ett besked. Sa han/hon inget till dig när du fick provsvaret?

  • villsågärna38

    hittade det här på en landstingssida, blev inte klokare av det. Du får googla på vad det betyder:

    "Förhöjda värden förekommer vid ofullständig placentaavgång efter en graviditet, vid mola hydatidosa och vid koriokarcinom. Ibland beror oligomenorré på förlängd corpus luteum-funktion och detta avspeglas i att en större del av menstruationscykeln förlöper med höga progesteronvärden i plasma."

    Men håller med bubbelskum. Tror att det kan vara så enkelt som att du ägglossat två ägg, det händer ju också ibland. Vid normal lutealfas så kan man ju ha upp till 57 läste jag så två ägg borde ju bli det dubbla.

  • biologiskaklockan

    jag pratade med min gynekolog om svaret och hon sa att det var högt men inte visste vad det var, fick inga svar. Jättejobbigt.

    villsågärna: det var det där jag hittade och det var det som gjorde mig så orolig

    hydatidosa och vid koriokarcinom betyder mula/druvbörd och det andra samma men att det är elakartad tumör. Det är att d inte blir ett riktigt foster utan blåsor istället som delar sig. Men jag visade neg på gravtest å harm an d så ska man få pos, om jag inte är för tiidgt men borde få mens nu..
    kan du ge mig länken hittar den inte igen. tänkte läsa d för min gyn

    bubbelskum: har du hört nån läkare el gyn säga d där om två ägg
    låter intressant men vore bra att veta om d är nån läkare som sagt d.

  • kulan2010

    När jag åt pergotime och gjorde insemination så var det en ivf-läkare som hade koll på det hela. 7 dagar efter varje positivt ägglossningstest fick jag göra ett blodprov och fick oftast runt 10-15 i progesteronvärdet. Vilket tydde på att jag inte fick ägglossning.
    En gång blev det lite högre och då sa doktorn att det var en "liten" ägglossning. Sista gången jag använde mig av pergotime hade jag tre äggblåsor och blodprovet hade varit på 129 och då sa doktorn att det var ägglossning och en kraftig sådan och kanske tom att fler än ett ägg lossnat.

    Men det här är ju endast beroende på om blodprovet du har tagit var kring 7 dagar efter det man trodde var din ägglossningsdag.
    Om det inte var det så tror jag inte att det är normalt att ha så högt.

    Konstigt att gyn inte kunde svara på din fråga

  • biologiskaklockan

    ok bubbelskum tack för ditt svar
    ja tycker d va konstigt ska dit imorgon får se om hon säger nåt mer då
    men hon verkade inte veta så mkt
    vad är d för skillnad på en liten å kraftig ägglossning? förutom värdet. rent fysiskt alltså?
    jag menar om bara ett ägg lossnar på vilket sätt finns d krafitgare å mindre ägglossningar?
    tack för dina svar väldigt intressant, de på såna kliniker lär ju kunna de där

  • biologiskaklockan

    ps vad menar du med att d inte var normalt om d inte var 7 dagar
    det var efter äl men inte säker om det var 6 7 el 8 dagar efter

  • kulan2010

    Vet faktiskt inte hur det är skillnad på ägglossningarna! Antar att ju lägre värde ju sämre ägglossning, kvaliten osv. Typ att det inte tjoffat iväg tillräckligt bra från äggstocken, äggblåsan inte spricker ordentligt eller att ägget fastnar halvvägs ut vilket doktorn trodde var mitt problem då jag hade halvdana värden. Det enda jag vet säkert är att om man har ett riktigt högt värde så är det oftast mer än ett ägg som lossnat.

    Det är någonstans i äggstockarna som det produceras progesteron efter att ägget slungats iväg. Och det högsta värdet får man ca 7 dagar efter äl. Så därikring brukar man ta blodprov. (Alla är väl inte så noga med att det just ska vara 7 dagar.) Så då verkar det inte normalt att ha högt progesteron redan innan ägglossningen tex eftersom det är efter äl man ska få en progesteron-topp.

  • kulan2010

    Lycka till idag hos gyn! Hoppas hon kan ge ett bra svar!

Svar på tråden mitt progesteronvärde låg på 126 varför så högt? farligt?