• Nilla83

hjälp ang wii spel =)

hej
    Jag undrar om nån kan hjälpa mig lite när det gäller wii spel =)
    är inte så insatt i wii sakerna
    har nyligen köpt wii och är sugen på lite olika spel
    jag undrar måste man ha nått mera tillbehör till Wii sport resort?

elller är det bara att köpa spelet?
    och använda dom konsollerna man fick med.?

sen undrar ja om nån vet vart man kan köpa spelen billigast?

tacksam för hjälp i den stora wii djungeln för mig

• Svar på tråden hjälp ang wii spel =)
  • Doktorn

Hej Nilla!

Jag har också köpt ett Wii efter moget funderande. Jag ville ha en spelkonsoll själv (jättekul, ju!) och så ville jag att mina barn (2½ och 4½) skulle få spela lite. De tjatar om dataspel efter att ha pajat en dator de tidigare spelat barnspel på och nu vägrar jag släppa till hemmets "stordator" för spelande.

Om jag förstår ditt inlägg rätt så har du köpt en Wii spelkonsoll med spelet Wii Sports Resort till? Då har du med konsollen fått en Wii Remote med Nunchuck (alltså själva spelkontrollen med tillhörande "andrahandskontroll" på en liten sladd). Med spelet Sports Resort följer en liten uppgradering till din Remote (Wii Motion Plus) så att denna blir betydligt känsligare och kan användas till nyare spel. En Motion Plus ligger alltså i kartongen.
    Summa summarum har du en bra uppsättning prylar för att spela spel för EN spelare.

Om du vill spela tillsammans med någon måste du köpa minst en Remote till, och fundera över om du tror att du behöver en Nunchuck och/eller en Motion Plus till denna.
    Det är just detta jag köpt till min nya Wii: en extra Remote med Nunchuck och Motion Plus. Då kan två spelare spela tillsammans, vilket är det som gör Wii så kul!

I övrigt behövs ingenting för att njuta av alla Wii-spel som finns! Lycka till!

• Joxaren

Jag har liknande frågor, men inga svar. Hakar på så får vi se.
    Jag har barn i åldrarna 1 -8. Barnen som är 4 och 5 har ju inte så lätt att trixa med kontroller. Nu får familjen ett Wii och jag vill hitta spel som alla kan delta i. Det finns något singstarliknande som säker gör succé.
    En gång i min barndom fanns ett spel som hette Frog Bog till det tidiga 80-talets häftigaste spelkonsoll, Intellivision. Då kunde en spelare ha en småbarnsinställning så att alla knapptryck fick den spelarens groda att göra ett hopp och försöka fånga insekter automatiskt, medan motspelarens groda kunde vara inställd på manuell kontroll. Så kunde småbarnet möta storbarnet.
    Sådana grejer vore ju görbra ju.
    Det finns ett kalle kunskap spel (som i svensk version bara är till windos tyvärr) där man bara behöver kana runt med musen så händer det som ska hända. Inga trixiga knapptryck. Finns det Wii spel som inbjuder till spel för de små som inte koordinerar olika motoriska moment ännu, men som vill leka ändå.

• Doktorn

Det finns möjlighet att köpa "småspel" online till Wii (under förutsättning att man har sin Wii internetuppkopplad).
    Under rubrikerna Wii - WiiWare på www.nintendo.se kan man söka bland alla dessa spel, exempelvis med "barnvänlig" som sökterm. Det kan vara värt att testa dessa: Learning with the Poo Yoos (www.nintendo.se/wii/wiiware/learning-the-difference-between-shovelware-and-goodware) respektive ColorZ (www.nintendo.se/wii/wiiware/colorz)

Jag har inte testat någon av dem så jag ännu så länge inget att rekommendera. Ni får vänta tills barnen öppnat sitt Wii-paket på julafton.

• Nilla83

hej
    nej jag har inte köpt wii sports resort men ska göra det nu när lönen kommer. =)
    så man får med dom kontrollen man behöver

eller måste man köpa till andra kontroll doser än vad man får med i paketet? har jag fattat rätt?? =)

sen finns det ju en bräda man kan köpa vad är det för bräda så man kan åka slalom på ett av spelen är det i winter sports resort?

så mycket roliga spel man har hittat man vill ju ha alla ;)

tack ni som har svarat =)

• Doktorn

Nilla, jag var kanske lite otydlig i mitt första inlägg.

I Wii-kartongen med själva spelkonsollen ingår en komplett handkontoll (Wii Remote + Wii Nunchuck). En sådan får man alltså med spelet när man köper det i butiken.

Vill man vara fler än en som spelar samtidigt (upp till fyra) måste man gå till sin butik igen och köpa en till Remote, som man förstås kan köpa en Nunchuck ("andrahandskontroll") till om man vill.

Till spelet Wii Sports Resort ingår en uppgradering, Wii Motion Plus, till Remoten. Men denna är inte på något vis nödvändig för att spela "vanliga"spel. Har man flera Remotes och vill spela Sports Resort kan man köpa extra Motion Plus-"pluppar" att sätta på sina extra Remotes.

Jag rekommenderar i första hand att man skaffar en andra Remote med Nunchuck så att man kan spela vanliga spel tillsammans. I andra hand att man uppgraderar till Motion Plus om man tycker att det känns aktuellt.

• Nilla83

tack så mycket Dr kungen =) önskar dig en god jul

• Nilla83

ska göra det oxå =) men det blir när lönen kommer

• Nilla83

om man ska köpa mario olympics ska man ha en bräda då?
    nu har ja beställt super mario =)
    så den kommer väl i mellan dagarna =)

god jul alla

• thogstrom

Du köpte inte super paper mario va? För det tyckte jag var tråkigt :P men det nya, det är precis som gamla mario, riktigt kul som sagt :) Hoppas ni blir lika nöjd :)
    Och vad det gäller mario olympics så har jag tyvärr ingen aning. Hoppas någon annan kan hjälpa dig :)

God jul :)

• Nilla83

så klart jag köpte det nya super mario =)

om man bara ska ha balance brädan vad kostar den? och vet nån vart man kan beställa den på nätet?? (den som ingår i wii fit plus)
    tacksam för hjälpen=)

god jul

Svar på tråden hjälp ang wii spel =)