• snutte

Hur länge kan en bebis vara förkyld? - Tips mot täppt näsa och hosta?

Var lilla dotter (5,5 manader) har nu varit snuvig i ca 3 veckor i sträck. Hon snorar och hostar om vartannat. Vissa dagar nästan inte alls, sen kommer det igen och hon snorar igen, sover daligt pga täppt näsa och är lite grinig nästa dag. Sen gar näsan över och da kommer hostan tillbaks etc. Har nagon tips pa hur det ska ga över? Ska man undvika att ga ut med bebisen när den är förkyld och det är kallt ute (1-3 grader), eller är det bra med 'frisk luft' ända?
    Vi ger koksalts droppar, nagon slags 'vicks' kräm som smörjs in pa bröstet (för bebisar) och ecalyptus droppar. Har även höjt huvudänden av hennes säng... Fler tips?

• Svar på tråden Hur länge kan en bebis vara förkyld? - Tips mot täppt näsa och hosta?
  • Ariella

Låter som exakt samma förkylning som vår son (7 månader) har haft i 6 veckor nu. Ena dagen är det helt bra och nästa är snuvan tillbaka med full kraft. Hostar gör han också till och från.

Vi ger nässpray nu, den är väl från 7 månader, men enligt Apoteket så är det okej att ge till yngre barn så länge man får "in" den i näsan. Annars finns det näsdroppar, de är från 1 månad. Jag tycker att dessa funkar bättre än koksalt just på kvällen innan de ska sova. Har inte så många andra tips tyvärr, än det du redan har provat. Man kan ju inte sitta inne jämt heller liksom, vi höll oss ju inne första veckan, men när det aldrig går över så är det ju ohållbart. Tycker inte heller att utevistelse gör varken till eller från utan förkylningen kommer och går ändå.

Hoppas verkligen att det ger med sig snart för våra små!

• Lussekatten87

Vår dotter är också sjuk..igen!Känns som att det aldrig tar slut
    Hon blir så trött och snuttig av att vara förkyld och snorig.Jag vågar knappt gå ut i kalla luften med henne,men jag måste ju...
    Antar att det kommer gå över av sig självt.

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Vonn

Våran har varit snorig (och ibland lite hostig) i ca 2-3 veckor varje gång hon har varit förkyld.

• Emmylou

Hej! Vår son var sjuk när han var 3 månader, var sjuk 1 vecka. Spolade genom näsan med Renässans i pipett, gjorde rent med typ Näsfrida & gav därefter näsdroppar Iliadin (får ges även till nyfödda).

Höjd huvudända kan ju vara skönt om man har svårt att sova pga nästäppa, tex lägga en bok under madrassen.

Jag gick ut med sonen, någon dag hade han feber & då stannade vi inne- mest för att jag tycker det är svårt att klä honom rätt om han har feber. Men, det blir inte värre av att man går ut på en promenad. Hoppas hon kryar på sig snart!

• snutte

Tack för svaren!
    Vi ska försöka att ga till ngn slags sjukgymnast för hostan - där vi bor har det en speciell sjukgymnast för bebisar.

• Liisaan

Ett tips om det är slemhosta är vatten! mycket vatten. Ammar man så är mjölken slembildande så då är det bra med vatten som löser upp :) nässpray och näsdroppar och höja upp huvudändan.. Krya på era bebisar :)

Svar på tråden Hur länge kan en bebis vara förkyld? - Tips mot täppt näsa och hosta?