• Chokladmums

Amningsreumatism?

7 månader efter förlossning har jag så ont i mina leder i framförallt händerna (handleder) och i fingrarna. På morgonen kan jag inte knyta mina händer för de är så stela och känns svullna. De domnar också på nätterna. Är också svullen i knäna, de gör ont under nätterna, värker liksom, det gör också höfterna och fötterna. Gör ont att gå på dom på morgonen. Också stel i armbågslederna. Läst lite och det jag hittar är amningsreumatism, att det skulle försvinna när man slutar amma! Nån som vart med om detta fenomen? Har vart hos husläkare som tog RA prover, sköldkörtel, B12 mm, väntar på svar! Jobbigt detta!

• Svar på tråden Amningsreumatism?
  • olandstoken

Jag hade ont i mina fotleder (eller heter det anklar?) när jag gick, speciellt på natten. Det har gått över nu när jag slutade amma.

• sok

jag har också helt ont i fotknölarna /anklarna!!!!
    så det kan bero på amningen alltså? hade jag ingen aning om.
    trodde det berodde på mina xtra kilon sen graviditeten ju.

jag har även mkt stela leder!
    det gör ont om jag suttit länge och ska resa mig upp från golvet till exempel. HOPPAS det beror på amningen för jag började bli literädd för jag fyller 30 snart haha...

• Vickan I

Ahh aldrig hört. Har slutat amma sedan några månader men har fortfarande ont i handleder och knän framförallt .

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • olandstoken
    sok skrev 2009-12-14 21:52:20 följande:
    jag har också helt ont i fotknölarna /anklarna!!!!så det kan bero på amningen alltså? hade jag ingen aning om.trodde det berodde på mina xtra kilon sen graviditeten ju. jag har även mkt stela leder!det gör ont om jag suttit länge och ska resa mig upp från golvet till exempel. HOPPAS det beror på amningen för jag började bli literädd för jag fyller 30 snart haha...
    ifs så var jag (är) ganska fet, typ 20 kg + men det har blivit lite bättre sedan jag slutade amma
  • olandstoken

usch, hemska tanke så var jag 40 kg + som höggravid...

• Jesster

Efter mitt andra barn (som jag bara ammade i 10 dagar) fick jag något reumatismaktigt som satt i i flera månader. Googlade mig till att det var inte helt ovanlig efter en graviditet och att det var övergående.

Det var skitjobbigt så länge det varade.

Den som söker han finner - www.google.se
  • sok

just ja en sak till...
    jag har åxå så där att då jag kliver upp ur sängen på morgonen så gör det ONT under fötterna. ont att gå, men det försvinner efter 1 minut...

konstigt...

• wedding2009
    Chokladmums skrev 2009-12-15 17:35:26 följande:
    Tack för era svar!Nån mer som känner igen sig?
    Jag har också ont i framförallt händer och fötter. Ledvärk som är värst när jag varit stilla en längre stund (och framförallt på morgonen), går som en gammal dam, stapplandes. Trodde först att det var vätska kvar i lederna efter graviditeten, men nu är det ca 2 månader sedan förlossningen och det har inte blivit bättre. Har också läst om "amningsreumatism" . Tänkte kolla med Bm på efterkontrollen.
  • Chokladmums
    wedding2009 skrev 2009-12-29 05:24:31 följande:
    Jag har också ont i framförallt händer och fötter. Ledvärk som är värst när jag varit stilla en längre stund (och framförallt på morgonen), går som en gammal dam, stapplandes. Trodde först att det var vätska kvar i lederna efter graviditeten, men nu är det ca 2 månader sedan förlossningen och det har inte blivit bättre. Har också läst om "amningsreumatism" . Tänkte kolla med Bm på efterkontrollen.
    Ja konstigt är det-. Om du kollar med din BM kan du inte skriva en truddelutt så jag får höra vad hon sagt. Jag har nu kollat blodprover RA faktor, sköldkörtel, B12 etc allt normalt (utom lite lågt B12 fått medicin) men har fortfarande ont! Suck! Var hos neurolog idag som testa nerverna och jag har karpaltunnel syndrom i båda handlederna! Också tagit nya prover idag. Sen är jag fortf svullen/tjock/kuddkänsla i knän och under fötterna. Min läkare tror jag fått psoriasis artrit (har mkt eksem), vilket ju sätter sig i lederna när man inte mår bra. Äter nu avsvällande tabletter och ska få komma till en reumatolog vad det lider. Tack för alla era svar!
  • Chokladmums
    Jesster skrev 2009-12-15 14:37:05 följande:
    Efter mitt andra barn (som jag bara ammade i 10 dagar) fick jag något reumatismaktigt som satt i i flera månader. Googlade mig till att det var inte helt ovanlig efter en graviditet och att det var övergående. Det var skitjobbigt så länge det varade.
    När gick det över för dig? Hur lång tid tog det?
  • Jesster
    Chokladmums skrev 2009-12-29 16:18:42 följande:
    När gick det över för dig? Hur lång tid tog det?
    Det satt i i 5-6 månader kanske?
    Den som söker han finner - www.google.se
  • Chokladmums

Tack för svar! Ok bara att vänta då! Har slutat amma sen 1 vecka tillbaka. Tar väl ett tag innan det händer nåt med alla hormoner och vätska i kroppen, innan det försvinner menar jag. Var dock tvungen att ge en skvätt bröst idag, hade bygelbh på mig igår och det var inte bra, hårt och knöligt idag! Så han fick suga ur lite.

Svar på tråden Amningsreumatism?