• lyckligadagar

Recept på hummersoppa eller liknande?

Jag är på jakt efter ett recept på hummersoppa eller skaldjurssoppa som jag tänkte servera som förrätt på nyår. Jag vill helst inte ha bara massa länkar, dom kan jag hitta själv, jag vill ha beprövade recept. Tack!

• Svar på tråden Recept på hummersoppa eller liknande?
  • Mia29

Jag skulle gärna ge dig receptet på en FANTASTISK kräftsoppa som jag har bjudit på bland annat på nyår. Tyvärr sitter jag vid fel dator men jag kan återkomma under morgondagen....

Först fräser man rotfrukter med kräftskal, rostar med tomatpuré och flamberar med konjak..... släcker med vitt vin.... När alla goda smaker har reducerats till en härligt koncentrerad fond häller man i mängder med grädde.... Den subtila konjaks- och vinsmaken tillsammans med den tydliga kräftsmaken och gräddigheten är fantastisk...

I soppan har jag lagt kräftstjärtarna vars skal är i fonden.....

• Fjuppan

Hummersoppa a la Leif Mannerström

4 port

2 humrar
    1 liter buljong
    4 dl vispgrädde
    1 msk smör
    4 cl cognac
    2 cl madeira
    1 tsk maizena utrörd med 2 tsk vatten
    salt och peppar

Hummerbuljong:
    Fräs:
    2 finskurna, gula lökar
    2 finskurna morötter
    1 finskuren purjolök
    2 finskurna vitlöksklyftor
    2 msk tomatpuré
    1/1 msk milt paprikapulver

Tillsätt skalen och renset från de rensade humrarna, fräs i 2-3 minuter. Häll på en flaska torrt, vitt vin. Lägg i 15-20 vitpepparkorn. Täck precis med vatten. Koka upp och skumma, låt sjuda utan lock i 20-30 minuter. Sila och reducera till önskad styrka.

Använd ca 8 dl buljong. Tillsätt grädden och låt koka sakta i 5 minuter. Rör i smör, cognac och madeira. Rör ner maizena, salt och peppar. Smaka av...slösa inte med cognac!

Vär hummerköttet och lägg i varma tallrikar. Slå över den heta soppan och garnera eventuellt med lite stekt fläsk och krasse.

Jag har gjort den här soppan flera gånger och den är underbar! Glöm inte att stavmixa innan du häller upp den, då blir den skummande på ytan!

Gott nytt år!

• Fjuppan
    Fjuppan skrev 2009-12-14 22:21:47 följande:
    "*Skär hummerköttet" ska det vara och ingenting annat!
    Nu skrev jag rätt av receptet....men 1 liter buljong ger en lite mildare smak....8 dl en lite skarpare.
  • lyckligadagar

Låter gott vilket som, tack!

• Fjuppan
    lyckligadagar skrev 2009-12-14 23:21:45 följande:
    Låter gott vilket som, tack!
    Så lite så, hoppas att ni tycker om den!
  • mrsIce

Den här kräftsoppan är gudomlig! Kan vara samma som Mia79 tänkte på kanske?

Kräftsoppa
    4 porttioner

1 kg kräftor med skal
    1 liten gul lök
    1 morot
    1 bit rotselleri
    1 knippe persilja
    2 msk smör
    4 msk tomatpuré
    ½ dl konjak
    3 dl tort vitt vin
    1 tärning fiskbuljong
    9 dl vispgrädde
    ½ tsk salt
    ½ krm cayennepeppar

- Skala kräftorna och spara stjärtarna i en skål
    - Krossa kräftskalen och fräs en stund i smöret
    - Tillsätt grönsakerna och fräs ytterliggare, tillsätt tomatpuré
    - Häll över konjaken över kräftskalen och bränn av
    - Tillsätt vitt vin och fiskbuljong. Låt koka ca 10 min till halva mängden vin återstår
    - Tillsätt grädden och koka i ca 10 min
    - Sila bort kräftskalen från soppan
    - Smaka av med salt och cayennepeppar. Späd med mjölk om så önskas

• Mia29

missice: Ja det låter precis som "mitt" recept.... då behöver jag inte lägga in det...

Jag bara älskar denna soppa....... och den blir bara godare om den får stå någon dag så det är perfekt att man kan förbereda. Dock så bör väl kräftstjärtarna inte ligga mer än i ett dygn i sin spad efter det att man har skalat dem....

Hummersoppa är också gott, men jag tycker personligen att hummer inte är godare än andra skaldjur. Vi åt hummer i fredags men både jag och min man konstaterade att King crab legs är både godare och mer för pengarna. Kan varmt rekommenderas en fredag kväll med lite tillbehör. Det hade vi som förrätt förra nyår.

• Fjuppan
    Mia29 skrev 2009-12-16 18:04:36 följande:
    missice: Ja det låter precis som "mitt" recept.... då behöver jag inte lägga in det... Jag bara älskar denna soppa....... och den blir bara godare om den får stå någon dag så det är perfekt att man kan förbereda. Dock så bör väl kräftstjärtarna inte ligga mer än i ett dygn i sin spad efter det att man har skalat dem.... Hummersoppa är också gott, men jag tycker personligen att hummer inte är godare än andra skaldjur. Vi åt hummer i fredags men både jag och min man konstaterade att King crab legs är både godare och mer för pengarna. Kan varmt rekommenderas en fredag kväll med lite tillbehör. Det hade vi som förrätt förra nyår.
    Kan tänka mig det...hummer är snuskigt dyrt, särskilt om man köper den färsk på nyårsafton! Men men...det är ju en jävligt god soppa! Nästa gång ska jag testa ert recept!
  • Ingridsberg

Mia, måste bara fråga dig, vilken hummer har du ätit då, svensk, amerikansk, färsk, fryst. Hummern här ifrån västkusten går inte att jämföra med några andra skaldjur i mitt tycke, supergott!

• lyckligadagar

Nu blev det ju svårt, vilket recept ska jag välja?

• jummie
    Fjuppan skrev 2009-12-14 22:20:15 följande:
    Hummersoppa a la Leif Mannerström4 port2 humrar1 liter buljong4 dl vispgrädde1 msk smör4 cl cognac2 cl madeira1 tsk maizena utrörd med 2 tsk vattensalt och pepparHummerbuljong:Fräs: 2 finskurna, gula lökar2 finskurna morötter1 finskuren purjolök2 finskurna vitlöksklyftor2 msk tomatpuré1/1 msk milt paprikapulverTillsätt skalen och renset från de rensade humrarna, fräs i 2-3 minuter. Häll på en flaska torrt, vitt vin. Lägg i 15-20 vitpepparkorn. Täck precis med vatten. Koka upp och skumma, låt sjuda utan lock i 20-30 minuter. Sila och reducera till önskad styrka.Använd ca 8 dl buljong. Tillsätt grädden och låt koka sakta i 5 minuter. Rör i smör, cognac och madeira. Rör ner maizena, salt och peppar. Smaka av...slösa inte med cognac!Vär hummerköttet och lägg i varma tallrikar. Slå över den heta soppan och garnera eventuellt med lite stekt fläsk och krasse.*****************************Jag har gjort den här soppan flera gånger och den är underbar! Glöm inte att stavmixa innan du häller upp den, då blir den skummande på ytan! Gott nytt år!

Är det här receptet för 4 portioner varmrätt eller förrättsstorlek? Ska helt klart göra denna idag
  • Fjuppan
    jummie skrev 2009-12-31 11:25:07 följande:
      Är det här receptet för 4 portioner varmrätt eller förrättsstorlek? Ska helt klart göra denna idag
    Oj...jag har missat detta (har varit utan dator i en vecka, gudars skymning ). Hoppas att den blev bra{#lang_emotions_sunny}..egentligen är det förrätt men den är ganska mäktig så den funkar som varmrätt.
  • jummie
    Fjuppan skrev 2010-01-03 14:16:17 följande:
    Oj...jag har missat detta (har varit utan dator i en vecka, gudars skymning ). Hoppas att den blev bra..egentligen är det förrätt men den är ganska mäktig så den funkar som varmrätt.
    hehe ingen fara jag gjorde efter receptet o det blev alldeles lagom till 7 förrätter! Gästerna tyckte den var så god att de stod o slickade ur kastrullen sen
  • Fjuppan
    jummie skrev 2010-01-03 17:46:32 följande:
    hehe ingen fara jag gjorde efter receptet o det blev alldeles lagom till 7 förrätter! Gästerna tyckte den var så god att de stod o slickade ur kastrullen sen
    Åh vad kul!! Det brukar bli på samma sätt hemma hos oss. Den är verkligen superb! 
Svar på tråden Recept på hummersoppa eller liknande?