• Anonym (nötöverkänslig)

Kan man plötsligt få en anafylaktisk chock pga sånt man tålt hyfsat tidigare?

Jag är allergisk mot björkpollen och många pälsdjur. Jag verkar också vara överkänslig mot nötter, framförallt hasselnötter och valnötter. Nötallergin är inte utredd men sätter igång klåda i hals och öron, inga andningssvårigheter eller allmänpåverkan. Nu till mina frågor:

Kan jag plötsligt få en anafylaktisk chock när jag bara haft lite symtom på nötallergi tidigare?

Hur vanligt är det att man dessutom är allergisk mot frön?

Jag har just smällt i mig en massa sesamfrön, pumpafrön och solroskärnor och det börjar klia och sticka i hals och öron och jag är livrädd att få en kraftig allergisk reaktion. När kommer den i så fall? Jag menar: När är faran över?

Jag undrar alltså om man plötsligt kan bli jätteallergisk trots att man ätit grejerna tidigare, dock kanske inte i riktigt lika stor mängd.

Hjälp!

• Svar på tråden Kan man plötsligt få en anafylaktisk chock pga sånt man tålt hyfsat tidigare?
  • Blå Flygare

När nötallergin är korsallergi (med björk) finns ingen risk för anafylaxi, utan man kan lugnt fortsätta äta vidare så länge det känns ok.

Anafylaxi sker snabbt. Inom 30 min börjar reaktionen. Efter 60 min skulle jag säga det är lugnt.

Blå Flygare skrev 2009-12-14 22:28:25 följande:
    När nötallergin är korsallergi (med björk) finns ingen risk för anafylaxi, utan man kan lugnt fortsätta äta vidare så länge det känns ok. Anafylaxi sker snabbt. Inom 30 min börjar reaktionen. Efter 60 min skulle jag säga det är lugnt.
    Åh, tacktack, det låter bra det där med korsallergi för det är nog det jag har. Jag blir så rädd. Måste sluta äta grejer jag inte tål men det är så mycket!

Läste just att man kan få milda symtom först och att man kan få en kraftig allergisk reaktion flera timmar senare och jag har ju milda symtom nu. Det läste jag här: www.medeca.se/anafylaktisk-chock/anafylaktisk-chock

Men jag kan ju inte åka till akuten för att det kliar lite i halsen...
  • Anonym

Mina allergiska reaktioner tar tid på sig.
    Det har gått flera timmar från intaget till att halsen svullnat.

• Blå Flygare

Förstår du är nervös.

"Lindriga symtom är nässelutslag, stickningar i munnen, klåda men i övrigt mår man bra. Detta är inte allvarligt i sig och kan behandlas med antihistaminer. Om symtomen förvärras med tiden ska du kontakta läkare. Det kan hända att en lindrig anafylaktisk reaktion går över för att efter några timmar återkomma som en allvarligare reaktion."

Så ta tabletter och var beredd att ringa 112 om du blir värre.

Anonym skrev 2009-12-14 22:38:45 följande:
    Mina allergiska reaktioner tar tid på sig. Det har gått flera timmar från intaget till att halsen svullnat.
    Usch, läskigt. Svullnade halsen plötsligt? Hur känns det när halsen svullnar?
    Blå Flygare skrev 2009-12-14 22:40:35 följande:
    Förstår du är nervös. "Lindriga symtom är nässelutslag, stickningar i munnen, klåda men i övrigt mår man bra. Detta är inte allvarligt i sig och kan behandlas med antihistaminer. Om symtomen förvärras med tiden ska du kontakta läkare. Det kan hända att en lindrig anafylaktisk reaktion går över för att efter några timmar återkomma som en allvarligare reaktion." Så ta tabletter och var beredd att ringa 112 om du blir värre.
    Ja, precis, det var det jag läste och jag trodde inte det funkade så. Trodde det skulle märkas på en gång om det var allvarligt. Hjälper antihistaminer verkligen om det blir värre?

Men kan man verkligen få en kraftig allergisk reaktion om man äter mycket av saker man inte reagerat på tidigare?

Har aldrig förrut märkt att jag inte tål frön. Jag åt en sån där bar med sesamfrön, pumpafrön, solroskärnor och honung.
  • Anonym

Det är inte vid första intaget man reagerar utan det kan komma senare.
    Vad jag fått lära mig är det ingen som får anafylaxi av sitt första getingstick, eller första gången man äter penicilllin...utan det kommer sen, om det kommer.

Har du inga mediciner hemma? Nån antihistamin?

• Cizzi

Anonym (nötöverkänslig) skrev 2009-12-14 22:25:34 följande:

Jag är allergisk mot björkpollen och många pälsdjur. Jag verkar också vara överkänslig mot nötter, framförallt hasselnötter och valnötter. Nötallergin är inte utredd men sätter igång klåda i hals och öron, inga andningssvårigheter eller allmänpåverkan. Nu till mina frågor: Kan jag plötsligt få en anafylaktisk chock när jag bara haft lite symtom på nötallergi tidigare? Hur vanligt är det att man dessutom är allergisk mot frön? Jag har just smällt i mig en massa sesamfrön, pumpafrön och solroskärnor och det börjar klia och sticka i hals och öron och jag är livrädd att få en kraftig allergisk reaktion. När kommer den i så fall? Jag menar: När är faran över? Jag undrar alltså om man plötsligt kan bli jätteallergisk trots att man ätit grejerna tidigare, dock kanske inte i riktigt lika stor mängd. Hjälp!
    Är kraftig nötallergiker sedan 7 år.

Frön och nötter är besläktade, och du verkar ha en reaktion just nu. Men jag undrar, du måste ha fått medicin mot dina allergier som nötallergin?

Skulle ju kunna skriva massor, men vill veta det här först
  • Anonym (anna)

Min läkare sa att man inte får allergi direkt, utan man måste utsättas för ämnet för att allergin ska kunna utvecklas.

Jag åt en medicin en gång, och det enda symptomen jag fick var att jag blev illamående och spydde varje dag jag tagit den. Men jag förstod inte sambandet. Efter en veckas illamående fick jag en riktig anafylaktisk chock. Detta var en medicin jag ätit i 6 månader utan problem innan illamåendet startade.

Och korsallergier kan vara exakt lika farliga som "riktiga" allergier!

Anonym skrev 2009-12-14 22:58:50 följande:
    Det är inte vid första intaget man reagerar utan det kan komma senare. Vad jag fått lära mig är det ingen som får anafylaxi av sitt första getingstick, eller första gången man äter penicilllin...utan det kommer sen, om det kommer. Har du inga mediciner hemma? Nån antihistamin?
    Åh, hjälp! Då borde ju var man ha adrenalin och kortison i medicinskåpet!

Jo, jag har antihistamin men hjälper om jag får en allvarligare reaktion? Det kliar och sticks bara och då brukar jag inte ta det. Jag är lite lite försiktg med medicin, man kan ju få anafylaktisk chock av dem med...
  • Cattis40

Jag frågade min dotters läkare om just detta, och han menar att det är mycket ovanligt att man helt plötsligt får en anafylaktisk chock om man inte tidigare reagerat så kraftigt, han menade att jag inte alls behöver vara orolig för det. Det var just nötter m.m. jag frågade om. Och han är en mycket erfaren astma- och allergiläkare.

Svar på tråden Kan man plötsligt få en anafylaktisk chock pga sånt man tålt hyfsat tidigare?