• ShadowPriest

Hur kan ett bemanningsföretag dra 42% i skatt på lönen?

Stackars min sambo...Han fick ett jobb för 2 månader sen genom ett bemanningsföretag. Idag fick han reda på att de drar 42% i skatt för att man skall kunna få tillbaka mer nästa år. Att de har det som policy.
    De sa inget om det på intervjun eller kontraktskrivningen utan det skulle min sambo ha läst i pärmen som han fick. Självklart tog ju han för givet att skatten är som den alltid har varit på alla jobb han haft: kring 32%...

Känns som det kommer bli en väldigt fattig jul

• Svar på tråden Hur kan ett bemanningsföretag dra 42% i skatt på lönen?
  • Tecken

Oj, hur kommer det sig att din sambo betalat kring 32% i skatt tidigare? Menar du inte skattetabell 32?

Det låter märkligt med så mycket skatt, ja. Handlar det om någon särskild ersättning?

• ShadowPriest

Tecken:

Skatten i vår kommun är 32%.

Nej de sa bara att de drar mycket i skatt för att man skall få tillbaka mer nästa år.

• missteddy

tycker det är upp till var och en om de vill dra extra skatt för att få tillbaka en slant året där på

• ShadowPriest

missteddy:

Ja det tycker jag med. Men nu har detta bemmaningsföretag detta som policy och drar den skatten vare sig man vill eller inte. Min sambo skall ringa till dom imorgon och ifrågasätta detta. Men det kommer ju säkerligen bli blankt nej till sänkning imed att det är deras "policy" som det så fint heter
    Det är ju nästan hälften av lönen!

• ShadowPriest

Vet inte vad lagen säger om detta, är så fruktansvärt dålig på att googla om sånt här

• ShadowPriest

Finns det ingen lag som säger att man själv har rätt att bestämma om mer skatt skall dras? För detta låter mer som girighet hos bemmanningsföretaget. Vi vill inte ha 42% i skatt när det brukar vara 10% mindre annars, det är flera tusenlappar mindre i månaden för oss.

• ShadowPriest

förstår att ni inte kan svara på detta, det är lika stopp i mitt huvud känns bara obehagligt...men men...

• Tabby

Hör med Skattemyndigheten vad det vet om sånt här. Eller facket.

• Jea72

Hej
    Har din sanbo lämnat in en skattsedel? Om han inte har det måste företaget dra 10% mer än den riktiga skatten. Det kan vara en anledning till att det blivit så!
    Att dra för mycket i skatt är inget som gynnar företaget så det finns ingen anledning för dom att göra så annars...

Svar på tråden Hur kan ett bemanningsföretag dra 42% i skatt på lönen?