• M  och  M

Blöder näsblod jämt - vad göra?

Jag vet ju att man får känsliga slemhinnor när man är gravid och jag märker det på så vis att jag blöder näsblod hela iden. Sällan så att det rinner, det händer kanske en gång i veckan eller något sådant, men jag är alltid blodig i näsan så varje gång jag t.ex. snyter mig så snyter jag blodblandat.

Det är väl inte hela världen så, men jag tänkte om någon har något tips på hur man kan få det att sluta så är väl det skönt?

• Svar på tråden Blöder näsblod jämt - vad göra?
  • Pionan

Man kan badda näsan med olivolja på en topz så att slemhinnorna inte torkar ut. Ofta blir det värre när det är kallt och då funkar också oljan. Annars kan du bränna näsan även när du är gravid.
    Jag brände näsan i tonåren och vid förra graviditeten. Har alltid haft massa näsblod, men konstigt nog så har inte haft några problem denna graviditet. När de bränner bedövar de först med en bomullstuss, sedan har de en metallpinne med någon syra på som de bränner av ytliga blodkärl med. Då hittar blodet andra vägar och de ytliga kärlen bortbildas.

• M  och  M
    Pionan skrev 2009-12-15 07:36:47 följande:
    Man kan badda näsan med olivolja på en topz så att slemhinnorna inte torkar ut. Ofta blir det värre när det är kallt och då funkar också oljan. Annars kan du bränna näsan även när du är gravid. Jag brände näsan i tonåren och vid förra graviditeten. Har alltid haft massa näsblod, men konstigt nog så har inte haft några problem denna graviditet. När de bränner bedövar de först med en bomullstuss, sedan har de en metallpinne med någon syra på som de bränner av ytliga blodkärl med. Då hittar blodet andra vägar och de ytliga kärlen bortbildas.
    Aha det har jag aldrig hört talas om, vars gör de sådana här bränningar då?
  • Pionan

Det gör de på öron-näsa-halsmottagning på sjukhus eller ibland på vårdcentralen.

• M  och  M
    Pionan skrev 2009-12-15 07:51:59 följande:
    Det gör de på öron-näsa-halsmottagning på sjukhus eller ibland på vårdcentralen.
    Okej tack. Jag provar nog med olja, då jag inte vanligt blöder näsblod överhuvudtaget.
Svar på tråden Blöder näsblod jämt - vad göra?