• Trollet i skogen

Enklast och billigast resväg till Danmark?

Jag bor i Stockholm och ska till Danmark för insemination. Vi har inte valt klinik där ännu. Vi kommer ju måsta resa ner snabbt när äggen lossnar.

Vilken väg är bäst tycker ni? Tidsaspekter, ekonomiskt och allt sånt som man måste tänka på??

• Svar på tråden Enklast och billigast resväg till Danmark?
  • Anatha

Du kan flyga rätt billigt med Norweigan från Stockholm till Köpenhamn. Alternativet är även SJ det tar mellan Sthlm och Malmö 4,5 timmar. Båda alternativen blir rätt dyra om man inte kan vara ute i god tid. Dock kan SJ har sista minutenbiljetter på Tradera.

Är ni ut i sista minuten blir det nog billigast att köra ner. Buss är nog inte heller så dyrt men det tar rätt lång tid.

• isisisis

Det är iaf billigast.Men tar ca 8 tim till Malmö.Ligger mellan 300-400 kr.
    Minns ej exakt.

• Trollet i skogen

Ja det var lite så jag funderade... ska vi köra ner tar det lång tid och eftersom ingen på jobbet vet så blir det lite krångligt med ledighet... Ska man ta en lite vit och sjukskriva sig. Men då är ju problemet att vi jobbar på samma ställe och att vi båda är sjuka blir nog lite märkligt.

Men vad tycker ni är mest värt? Tiden eller pengarna?

• isisisis

Trollet i skogen skrev 2009-12-16 17:44:08 följande:

Ja det var lite så jag funderade... ska vi köra ner tar det lång tid och eftersom ingen på jobbet vet så blir det lite krångligt med ledighet... Ska man ta en lite vit och sjukskriva sig. Men då är ju problemet att vi jobbar på samma ställe och att vi båda är sjuka blir nog lite märkligt. Men vad tycker ni är mest värt? Tiden eller pengarna?
    Ja tycker du ska berätta för din chef vad ni ska göra.
    Då är det lättare för honom/henne att sedan förstå varför du mår som du gör.
    Det finns inget skämmigt i det.
    Bara säga fertilitetsbehandling.

Sedan är det fritt fram för bussen,både flyg och tåg kan bli rätt kostsamt,om man inte kan hitta nåt på blocket.
  • Anatha

Men vad tycker ni är mest värt? Tiden eller pengarna?
    Beror på hur ens ekonomi ser ut. Har man råd så är oftast tiden viktigast.
  • veda

Jag tycker tiden är viktigast, och väljer färdmedel efter ekonomi. En gång blev jag tvungen att ta buss vilket är allra billigast, andra gånger har jag tagit tåg vilket jag tycker är skönast. Då har jag aldrig behövt offra varken tiden eller ekonomin utan bara med bekvämligheten.

• Trollet i skogen
    isisisis skrev 2009-12-16 19:31:45 följande:
    Ja tycker du ska berätta för din chef vad ni ska göra.Då är det lättare för honom/henne att sedan förstå varför du mår som du gör.Det finns inget skämmigt i det.Bara säga fertilitetsbehandling.Sedan är det fritt fram för bussen,både flyg och tåg kan bli rätt kostsamt,om man inte kan hitta nåt på blocket.
    Det är inte chefen som är problemet. Halva våran bekantskapkrets jobbar också där och vi vill inte riktigt berätta för ALLA fören vi vet om det fastna. Vi har tänkt göra ett par försök i Danmark, vänta in landstingskön och har vi tur så har vi fått barn. Har vi otur så får vi inte det och då är planen (idag iallafall) att lägga ner.
  • drömmaromsmått

Jag föredrar att ta bilen till helsingborg då behöver man inte oroa sig över förseningar pga tågtrafik eller dyl och sedan ta en färja över till helsingör där man köper ett dygnskort och sedan hoppar på pendeln till kliniken.
    Vi går på CFC.

• isisisis

Trollet i skogen skrev 2009-12-21 07:39:26 följande:

Det är inte chefen som är problemet. Halva våran bekantskapkrets jobbar också där och vi vill inte riktigt berätta för ALLA fören vi vet om det fastna. Vi har tänkt göra ett par försök i Danmark, vänta in landstingskön och har vi tur så har vi fått barn. Har vi otur så får vi inte det och då är planen (idag iallafall) att lägga ner.
    Jaha.Jo,jag var occkså itee heemlig i början,men sen var det een lättnad at berätta.Så himla jobbgt att må dåligt med alla misslyckanden ,och andra som blev gravida.

Jag kan rekommendera äggdonation annars! Istället för att ge upp!
    Vet inte vad ni har för besvär.
    Men det är väldigt höga odds med ÄD iaf
    Lycka till
  • Trollet i skogen
    isisisis skrev 2009-12-21 14:18:06 följande:
    Trollet i skogen skrev 2009-12-21 07:39:26 följande:
    Jaha.Jo,jag var occkså itee heemlig i början,men sen var det een lättnad at berätta.Så himla jobbgt att må dåligt med alla misslyckanden ,och andra som blev gravida.Jag kan rekommendera äggdonation annars! Istället för att ge upp! Vet inte vad ni har för besvär.Men det är väldigt höga odds med ÄD iaf Lycka till
    Vårt besvär är att vi har en släng av homosexuallitet ;) Vi har ett par försök men vi har bestämmt oss för att blir det barn på dom så får vi barn annars får vi ett rikt liv utan barn också =)
  • isisisis

Trollet i skogen skrev 2009-12-21 18:18:17 följande:

Vårt besvär är att vi har en släng av homosexuallitet ;) Vi har ett par försök men vi har bestämmt oss för att blir det barn på dom så får vi barn annars får vi ett rikt liv utan barn också =)
    Hahaha! på det viset

Önskar er stort lycka till
  • Gaytjej
    drömmaromsmått skrev 2009-12-21 14:07:35 följande:
    Jag föredrar att ta bilen till helsingborg då behöver man inte oroa sig över förseningar pga tågtrafik eller dyl och sedan ta en färja över till helsingör där man köper ett dygnskort och sedan hoppar på pendeln till kliniken.Vi går på CFC.
    Kommer man med bil från Stockholm så hade jag också valt ta vägen till Danmark via Helsingborg. E4 går i stort sett rakt om bord på färjan som går var 20:e minut, och väljer man att ställa bilen i Hbg så går ju pendeln (4 ggr/h) som drömmaromsmått skrev. Att köra via bron är ganska drygt tycker jag...
    CFC och Trianglen är två läkarledda kliniker som ligger i norra Köpenhamn/norr om Köpenhamn.

Vad som sedan är enklast, smidigast och billigast när man kommer från Sthlm har jag ingen aning om. Åker man kollektivt och kommer frå  Västkusten så är buss (Säfflebuss i förstahand, sedan Swebuss) det billigaste alternativet. Men flyg låter ju snabbt och bra =) Jag hade kört på det ifall jag haft råd!

Är väldigt tacksam för att vi haft så nära till Danmark...

När det gäller jobbet så sa jag inte ett knyst utan körde med alla varianter komp, flex, 'sjukdom'. Fungerade bra, men var lite ansträngt ibland och efter 10 inseminationer och 1 IVF med tillhörande utredningar etc och massor av VUL så började ursäkterna ta slut... Turligt nog så har jag haft en lungsjukdom som jag använde som ursäkt ("återbesök") och några av turerna inföll på påsk- och sport - och sommarlov (jobbar som lärare).

Lycka till, Trollet i skogen! Hoppas ni har ork och tålamod nog att ge det några försök trots lång resväg, tror att det är värt det =)
  • Chicago

Vi är också ett gaypar i Stockholm som gör insemination i Danmark (på Stork). Tyvärr är det ju svårt att få tag i något billigt sätt att resa eftersom man måste få tag i en biljett så snabbt, antingen till samma dag eller dagen efter. Vi har varit nere fyra gånger nu, och vår erfarenhet är att det blir bäst att flyga ner eftersom man oftast har bråttom, och då brukar SAS vara billigast, och att sedan ta tåget hem. Tåget brukar kosta 400-1000 kr och flyget 400-1800 kr. Det gäller att ha lite tur för priserna kan skilja väldigt mellan olika dagar. Väl i Köpenhamn går det jättesnabbt att ta sig in till stan från flygplatsen med tunnelbana eller pendeltåg.

Lycka till!

• Anatha
    Chicago skrev 2010-01-16 22:27:23 följande:
     vår erfarenhet är att det blir bäst att flyga ner eftersom man oftast har bråttom, och då brukar SAS vara billigast, och att sedan ta tåget hem.
    Hur bråttom är det egentligen?

Jag är Stockholmare men bor i Malmö och det tar ju "bara" ca 6 timmar att köra mellan städerna. Visst lite till om man ska till Köpenhemn. Vi kör nästan alltid då det oftast bli billigast sen behöver man inte anpassa sig till tider m.m. och kan dra när man vill.
Svar på tråden Enklast och billigast resväg till Danmark?