Snälla, hjälp - hur hantera 2,5-åringens gälla skrik?
Vi har ett stort problem med vår 2,5-årings otroligt gälla skrik, som riktigt skär i öronen. Det handlar alltså inte om att han får utbrott eller att han skulle vara arg eller ledsen, utan de här skriken kommer från ingenstans. Nästan alltid när vi äter och när vi ska klä på honom, både hemma och på dagis, men även vid andra tillfällen.
Vi har provat att ignorera, vi har provat att bli arga, vi har provat att resonera. Vi har kommit överens om att han får skrika ute och på sitt eget rum, men vi har insett att det inte funkar på en 2,5-åring som inte har någon impulskontroll. Ibland brukar vi helt sonika lyfta bort honom och ställa in honom på hans rum samtidigt som vi förklarar att han ju får skrika där inne och att han kan komma ut när han skrikit färdigt. Samtidigt är vi emot det här med skamvrå, och rummet ska ju vara en rolig plats att vara på, så vi försöker undvika att bli arga och vi vill heller inte stänga dörren om honom. Inget av detta har någonsin hjälpt.
Till saken hör att jag nyligen haft öroninflammation, så jag är extremt känslig för ljud. När han skriker gör det ont rent fysiskt, och mot slutet av dagen får jag ofta en molande huvudvärk som sätter sig över öronen. Ibland använder jag öronproppar, men det är lite svårt att hantera ett hem med 2 barn om man ska gå omkring avskärmad på det sättet. Dessutom blir vår 4-månaders jätteledsen när jag sätter på henne hörselkåpor, så jag vet inte hur jag ska skydda henne på ett bra sätt.
Jag är medveten om att han är i trotsåldern och att allt sånt här beteende går över med tiden, men jag kan inte vänta ett år eller mer på att detta ska gå över av sig själv. Börjar så smått få panik - hur gör man? Ofta brukar ju tipset vara att man ska förebygga - t ex plocka bort saker man inte vill att 2,5-åringen ska pilla på, se till att han inte har möjlighet att komma åt att slå lillasyster etc - men det går ju inte i det här fallet, eller? Snälla, hjälp!