• Anonym (orolig)

Hur vanligt egentligen??

Hur vanligt är de egentligen att försäkringskassan nekar en sjukpenning?
    Man får höra både att dom bara nekar ca 2% allt som allt och sen får man höra att dom nekar jätte många gravida som är sjukskrivna just för att dom är gravida.
    Skulle väldigt gärna vilja veta hur de ligger till egentligen??
    Någon som har ett ordentligt svar på de???

Är så orolig då jag blivit sjukskriven och är gravid. Hela sjukskrivningesprocessen har blivit försenad hos FK pga min arbetsgivare "glömde" att anmäla mig som fortsatt sjuk så jag fick aldrig hem nå papper och sen när jag väl fick hem de har hon angett totalt fel datum så 4 veckor försenat har allting blivit. så nu hoppas jag att jag blir gdkänd och får pengar innan jul.
    Mår så frukstansvärt dåligt över detta, att inte veta när man får pengar, OM man ens får pengar.

• Svar på tråden Hur vanligt egentligen??
  • Anonym (orolig)

Någon?

• Sally09

Jag vet inte med någon statistik hur vanligt men jag själv fick havandeskapspennig utan problem och har vänner som fått sjukpenning också det utan problem. vet ingen som blivit nekad.
    det ska säkert gå bra, jag vet att man är nervös när man väntar. har du pratat med dem på länge? kanske skulle ringa och se om de kan ge dig något lugnande besked. åtminstone att OM du ska få pengar kan det hinnas med innan jul då tex.

• mariagbg

Jag har blivit nekad båda gångerna... Har alltså varit sjukskriven och sedan inte fått några pengar alls... Nu sista gången kom de på det efter 3 månader, när jag ringt och frågat efter ersättningen flera gånger...

• Anonym (orolig)

Eftersom de varit sådant strul med alla papper och så att de kommit in så sent så har dom inte börjat behandla de ännu, iaf inte när jag ringde igår. Men den jag prata med sa att de skulle ta MAX 30 dagar men att de kunde gå fortare. Men att jag skulle ringa på onsdag iegn för att kolla om dom påbörjat de hela.
    Usch jag är så frukatsnvärt nervös för att bli nekad. Då går jag verkligen i konkurs om jag inte får nå pengar.
    Vad var du sjukskriven för eftersom du blev nekad??

• mariagbg

Men första barnet blev jag sjukskriven för att jag hade alldeles för hög vilopuls, över 110. Jag var även yr och svimmade. Andra gången kommer jag faktiskt inte ihåg varför jag blev sjukskriven från början. Sen fick jag graviditetsdiabetes och det godkände de till slut.

Varför är du sjukskriven?

• Anonym (orolig)

Okej. så du överklagade och då gick de igenom?

Jag är sjukskriven för rygg och bäckensmärtor som strålar ut lite här och var. Även foglossning. Så Bm, läkare och sjukgymnast har förbjudit mig från att jobba. Så tycker att de borde gå igenom hos FK???
    Men de är ju inte att ge sig fan på vad de verkar som =S

• Anonym

Anonym (orolig) skrev 2009-12-16 09:49:21 följande:

Okej. så du överklagade och då gick de igenom? Jag är sjukskriven för rygg och bäckensmärtor som strålar ut lite här och var. Även foglossning. Så Bm, läkare och sjukgymnast har förbjudit mig från att jobba. Så tycker att de borde gå igenom hos FK??? Men de är ju inte att ge sig fan på vad de verkar som =S
    Min systers läkare skrev 4 st intyg till fk där det stod klart och tydligt beskrivet att hon inte kunde ta ett arbete på reguljära arbetsmarknaden pga hf i tidigt skede (skyhögt bt och huvudvärk), ryggont, ischias och foglossning. Hon fick vänta i tre månader på att få ett NEJ av fk med motiveringen att allt detta berodde på att hon var gravid och att graviditet inte klassas som sjukdom.
  • Anonym (orolig)

Tycker de är helt sjukt hur FK kan gå emot en läkares ordinationer!
    En läkare sjukskriver ju inte en person som inte behöver bli sjukskriven. (oftast)
    Men man kan ju hoppas att med all uppmärksamhet det varit över de här med att gravida diskrimineras av FK så borde dom kanske vara lite mer försiktiga med vilka dom nekar.
    Så om man hade haft alla dessa problem UTAN att vara gravid hade man ju säkerligen blivit godkänd.
    Less jag blir på systemet!

• Anonym

Anonym (orolig) skrev 2009-12-16 11:31:11 följande:

Tycker de är helt sjukt hur FK kan gå emot en läkares ordinationer! En läkare sjukskriver ju inte en person som inte behöver bli sjukskriven. (oftast) Men man kan ju hoppas att med all uppmärksamhet det varit över de här med att gravida diskrimineras av FK så borde dom kanske vara lite mer försiktiga med vilka dom nekar. Så om man hade haft alla dessa problem UTAN att vara gravid hade man ju säkerligen blivit godkänd. Less jag blir på systemet!
    Menar det...
    Är man gravid ska man skylla sig själv, medan tex en kraftigt överviktig person med liknande symptom blir ss. Regelsystemet är helt katastrofalt. Finns otaliga graviditeter som slutat med inläggning fast de säkerligen kunnat klara sig undan det om de bara fått den vila som behövts.
  • Mizz Turko

TS, dina symtom och smärtor är ju vanliga som man får under en grav. Så var beredd på att bli nekad sjukpenning.

Sen tar handläggarna hjälp av deras egna konsultläkare innan de handlägger ärenden, så de går inte "emot" en läkares ordination.

Tyvärr är det väldigt lätt i dagens samhälle att få sjukskrivning fr husläkare (då talar jag om de som får för obefintliga ting), om de skulle vara striktare med det så skulle kanske inte FK neka så många gravida/övriga sjukpenning.

• mariagbg

Anonym (orolig) skrev 2009-12-16 09:49:21 följande:

Okej. så du överklagade och då gick de igenom?Jag är sjukskriven för rygg och bäckensmärtor som strålar ut lite här och var. Även foglossning. Så Bm, läkare och sjukgymnast har förbjudit mig från att jobba. Så tycker att de borde gå igenom hos FK???Men de är ju inte att ge sig fan på vad de verkar som =S
    Jag överklagade men fick inte rätt... Tyvärr, blev en rätt dyr historia iom att jag blev utan ersättning flera månader...
  • Anonym (orolig)

Men de är ju helt fel.
    Hade man haft dessa besvär UTAN att vara gravid hade de ju varit en helt annan sak tydligen. så just bara ör att man är gravid och får så omfattande problem att man verkligen inte klarar av att utföra sitt arbete även fast man blivit omplacerad till att gör de "lättaste" så blir man nekad?
    Hur fel är inte systemet då?
    Nej självklart är inte graviditet någon sjukdom men besvären en del får är väl ändå en slags funktionsnedsättning?
    De står ju till och med på deras hemsida att om inte ser till sjukdomen i sig utan till arbetsförmågan och att varje individ ska behandlas separat.
    Jag har fått diagnosen "lumbago" och enligt både min läkare och BM så ska de inte vara några problem att få igenom de hos FK enligt deras erfarenheter.
    Så jag får väl hålla tummarna.
    Men som ni säger, jag förväntar mig absolut inte att få någon ersättning.
    Har redan löst de på annat håll ändå ifall de skulle gå så illa.
    Men skulle kännas bra jävla kränkande att bli nekad pga att jag är gravid.

• Anonym

Anonym (orolig) skrev 2009-12-17 09:22:18 följande:

Men de är ju helt fel. Hade man haft dessa besvär UTAN att vara gravid hade de ju varit en helt annan sak tydligen. så just bara ör att man är gravid och får så omfattande problem att man verkligen inte klarar av att utföra sitt arbete även fast man blivit omplacerad till att gör de "lättaste" så blir man nekad? Hur fel är inte systemet då? Nej självklart är inte graviditet någon sjukdom men besvären en del får är väl ändå en slags funktionsnedsättning? De står ju till och med på deras hemsida att om inte ser till sjukdomen i sig utan till arbetsförmågan och att varje individ ska behandlas separat. Jag har fått diagnosen "lumbago" och enligt både min läkare och BM så ska de inte vara några problem att få igenom de hos FK enligt deras erfarenheter. Så jag får väl hålla tummarna. Men som ni säger, jag förväntar mig absolut inte att få någon ersättning. Har redan löst de på annat håll ändå ifall de skulle gå så illa. Men skulle kännas bra jävla kränkande att bli nekad pga att jag är gravid.
    Håller tummarna att du får din sjukpenning beviljad.
  • marie1973

För inte så många veckor sen vann DO i rätten mot FK där ett antal Gravida kvinnor blivit nekad ersättning. Det var rätt så mycket uppståndelse och många av dessa kvinnor vann i rätten. DO ansåg att vissa symtom i graviditeten skulle klassas som sjukdom om en man hade haft det.

Idag tror jag att FK fått sig en rejäl känga p ga detta uppmärksammade rättsfall och är lite mer försiktiga i sina bedömningar.

Jag har varit sjukskriven i båda mina graviditeter. Båda för kraftig bäcken uppluckring. Första graviditeten 05-06 var inga problem men de ville neka mig andra gången 08, då omformulerade läkaren att jag vare sig kunde ha ett stillasittande jobb eller ett inom vården då man står, går och förflyttar mycket. Då gick det igenom. Var arbetssökande då.

Jag tror inte du behöver oroa dig. Men däremot tror jag kanske inte att du hinner få några pengar innan jul.

Lycka till

• Anonym (orolig)

Jo men precis. Jag har hört om de jag med. Så de är där jag har mitt lilla gnutta hopp.
    För som du säger, vissa saker kan man faktiskt ha utan att vara gravid. Och "lumbago" som tydligen är ischias är ju något som både män och kvinnar kan råka ut för oavsett om man är gravid eller inte.
    Men jag är helt förberedd på att bli nekad. Känns som att de är bättre att ställa in sig på de så man kan få bli glad om man blir godkänd än om man tror man blir godkänd och blir nekad.

Men jag kan ändå inte låta bli att tycka att systemet är helt sjukt. Eller iaf av vad man har hört. Har ju egentligen ingen erfarenhet själv av FK då detta är allra första gången jag har med dom att göra och än så länge har dom varit tillmötesgående då hela min sjukskrivning blivit försenad pga av att min arbetsgivare inte vet vad hon sysslar med och gjort fel gång på gång på gång.
    Men nu är allt på rätt spår så nu är de bara att hålla tummarna =)

Svar på tråden Hur vanligt egentligen??