• miiamariia

snart 5 månader och kräks riktigt mycket och vattnigt

Hej är det någon som har erfarenhet av detta? Fattar inte vad som är fel, sonen kräktes mycket när han var nyfödd. Börjar bli riktigt orolig nu för om det skulle vara någonting.

Väldigt tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden snart 5 månader och kräks riktigt mycket och vattnigt
  • Rumpetroll

Min dotter kräks mycket och har gjort det ända sen födseln. Men hon går upp i vikt så det är inget att oroa sig för.

• Carooline85

min son kräktes oxå mycket dom första månaderna så då föreslog bvc att vi skulle ta bort mjölken å då försvann kräkningarna

• saraholm

Min son kräktes väldigt mycket. Det slutade inte förrän han började gå tyvärr. Hade alltid en handduk under honom och han var i princip aldrig torr. Men han mådde bra för övrigt och följde sin viktkurva så det var bara att acceptera läget. Men det är jättejobbigt!! Men hör med BVC om du är orolig!

• Sol Angelica

Jag har samma problem med min son. Han kräker hela tiden, men han går upp i vikt som han ska.
    Frågade på bvc och hon sa att deras magmunnar är "omogna" och att det är därför dom kräker. Men om det fortsätter efter att dom fyllt ett så ska man kolla upp det mer. 

• Liiii

Upprepande kaskadkräkningar bör man kolla upp med barnläkare. då upprepande kräkningar kan ge sår i matstrupen och leda till svåra matproblem.

Mot upprepande kräkningar så brukar man prova att ge mjölkfritt då proteinerna i mjölken irriterar magmunnen så att det leder till lätta kräkningar. Finns oxå en ersättning mot kräkningar på apoteket som heter Enfamil AR (kan fås på livsmedelsanvisning av läakre) och ett receptfritt förtjockningsmedel som heter Thicken Up

Barn som har lät att kräkas bör undvika stekt, stark och fet mat. Olja i tex maten ersättningen bör oxå undvikas då det kan öka på kräkningarna

Lukas 070530, Linnea 090613
  • Dessan72

Min dotters vattniga kräknigar blev bättre när vi gick över till 6mån välling och mat. nu vid 9mån så kräks hon kanske bara någon gång ibland,oftast när hon är trött.

• Liiii

För övrigt så är det bra om kräkningarna är vattniga för det betyder att barnet har tillgodosätt sig näringen i maten innan den kommer upp. Alltså bättr emed vattniga kräkningar en "matkräkningar"

Lukas 070530, Linnea 090613
Svar på tråden snart 5 månader och kräks riktigt mycket och vattnigt