Hur natta två små ensam utan kaos?!
Bakgrund:
Jag fick min tvåa i juni, äldsta i jan-08. Hade pappan hemma med mig i 2,5mån, sen dagis 25h/v för dottern.
Så, i början var det riktigt lugnt, trots maratonamning och nytt för dottern med litet syskon, det var sommar och sol och nästan som "barnalivs-semester". Inte gjorde vi mycket, vi bara softade hemma och lät barnens behov styra och tog dagen som den kom.
Sedan när dottern började på dagis blev jag mer stressad, behövde lära mig rutinerna med två små och passa tider - så jag var allt lite svettig mellan varven. Och samtidigt kom dottern in i trotsåldern, eller kanske bara ett förstadium till den.
Egentligen var det värst när lillen inte gick upp i vikt och amningen strulade samtidigt som dottern alltmer blev viljestark och vägrade klä sig, byta blöja, sitta i vagn mm. Då blev jag rätt sliten och splittrad.
Nu är det upp och ner - ena dagen sol andra dagen skräp.
Till frågan här:
Det jag nu kommit till är att det är ok dagtid att ha båda, och det går rätt bra t o m. (Lillebror snart 6 mån & storasyster 22 mån)
Däremot strular det till sig att ha dem båda själv när läggningen kommer. Då blir det panik, för vi har inte hittat en bra läggningsrutin som funkar med en förälder. Dottern är van vid att en av oss sover i samma rum tills hon somnar, vi läser saga/sjunger gonattsång och gosar, medan den andra föräldern tar lillen.
Så: Har ni tips för detta?
Igår provade jag själv lägga dottern med busig baby bredvid, gick rakt åt pipan, barnen somnade vid 23!!! Helt åt helsicke. Lillen kravlade omkring under högljutt jollrande i sängen och storasyster var frågande till detta hallaballo. Hon kunde inte somna förstås och ville gå upp istället. Shit!
Så snälla ni, tips? Råd? Förmaningar, vad som helst. Hur lägger man två barn utan kaos själv? Dela gärna med er!