• mandolina

Hur natta två små ensam utan kaos?!

Bakgrund:
    Jag fick min tvåa i juni, äldsta i jan-08. Hade pappan hemma med mig i 2,5mån, sen dagis 25h/v för dottern.
    Så, i början var det riktigt lugnt, trots maratonamning och nytt för dottern med litet syskon, det var sommar och sol och nästan som "barnalivs-semester". Inte gjorde vi mycket, vi bara softade hemma och lät barnens behov styra och tog dagen som den kom.
    Sedan när dottern började på dagis blev jag mer stressad, behövde lära mig rutinerna med två små och passa tider - så jag var allt lite svettig mellan varven. Och samtidigt kom dottern in i trotsåldern, eller kanske bara ett förstadium till den.
    Egentligen var det värst när lillen inte gick upp i vikt och amningen strulade samtidigt som dottern alltmer blev viljestark och vägrade klä sig, byta blöja, sitta i vagn mm. Då blev jag rätt sliten och splittrad.
    Nu är det upp och ner - ena dagen sol andra dagen skräp.
    Till frågan här:
    Det jag nu kommit till är att det är ok dagtid att ha båda, och det går rätt bra t o m. (Lillebror snart 6 mån & storasyster 22 mån)
    Däremot strular det till sig att ha dem båda själv när läggningen kommer. Då blir det panik, för vi har inte hittat en bra läggningsrutin som funkar med en förälder. Dottern är van vid att en av oss sover i samma rum tills hon somnar, vi läser saga/sjunger gonattsång och gosar, medan den andra föräldern tar lillen.
    Så: Har ni tips för detta?
    Igår provade jag själv lägga dottern med busig baby bredvid, gick rakt åt pipan, barnen somnade vid 23!!! Helt åt helsicke. Lillen kravlade omkring under högljutt jollrande i sängen och storasyster var frågande till detta hallaballo. Hon kunde inte somna förstås och ville gå upp istället. Shit!

Så snälla ni, tips? Råd? Förmaningar, vad som helst. Hur lägger man två barn utan kaos själv? Dela gärna med er!

• Svar på tråden Hur natta två små ensam utan kaos?!
  • Alle

Mina är inte lika små, nyss fyllda 2 och snart 4 år.
    Men när jag lägger båda själv så brukar jag efter pyjamas och tandborstning, läsa gemensam nattsaga i soffan när de dricker sin välling.
    Sen får stora titta på TV en liten stund själv medan jag lägger lilla - vilket tar mellan 5 och 30 minuter.
    Sedan tar jag hand om stora och lägger honom i lugn och ro.

Visst blir det kaos vissa kvällar men oftast fungerar det bra.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Cia o krabaten

Kan ni börja träna stora att somna själv?
    Går det att prata med henne ok?
    Vi gjorde så (fast vi hade bara en då) att vi läste saga sedan lade vi henne och så sa vi att vi skulle fixa med disken eller når och gick ut i köket och skramlade och sen skulle vi komma tillbaka, och vid det laget sov hon oftast.
    Kan du säga att du ska gå och ta hand om lilla lite så kommer du och tittar till henne sen?
    Ska de somna samtidigt?
    Då kasnke du får köra skytteltrafik emellan och ta första stora, sen lilla, sen stora igen osv.

Kan stora lära sig att somna till band istället?
    det tar vi till när det kniper.
    Astrid Lindgrens sagoband.

• mandolina

Oh, tack båda för fina tips! Jag lämnade dottern själv i sin säng igår pga jag var tvungen ta lillen, som hade bajsat loss. Det gick bra en stund, men hon var vaken när jag kom tillbaka. Hon är rätt självständig & trygg vad jag förstår så jag tror hon är mogen för att somna ensam i rummet ganska snart. Tror att hon börjar vilja det, hon ligger dock i sidovagn bredvid vår, men har visat att hon kan somna i den själv, utan att ligga vid mamma/pappa. Självmant. Vill kunna mkt själv nu och litar på sig själv som jag ser det. Hoppas hon utvecklar en god grundtrygghet i sig själv.
    En mycket bra och anv'ndbar egenskap!

Astrid Lindgrens sagoböcker/ljudböcker - vilket bra julklappstips!
    Tack!!

• Annizsj

Vi hade också kaos hemma de första 4 mån. Mina pojkar är idag 7 halv månad och 2,7 månad. Läggning är sällan ett problem längre. Men tro mig, vi har haft det jättetufft... Så du är inte ensam!
    Såhär gör vi om de ska läggas av en förälder. Vi går upp kl sju. Sedan ligger vi i storebrors säng alla tre och läser bok. Lillebror sitter upp och leker med en bok han med. Sedan går jag in till oss med lillebror. Innan så sätter jag på en cd, t ex Alfons som är lugn att somna till. Jag är tydlig med att säga att nu är lillebror så trött så nu måste mamma lägga honom och då kan du inte komma in för då kan han inte somna. Sedan säger jag att jag kommer in till honom så fort lillebror han somnat.. Oftast så har storebror redan däckat då.... Sedan vet att han lätt somnar om han inte har sovit på dagen, vilket han sällan gör numera. Sova på dagis får han mer än gärna göra, de sover ändå innan lunch, vilket inte gör det svårt för honom att somna vid 19-20 på kvällen.
    Hoppas att du kan testa ngt iaf Lycka till!

• rismalt

Börja natta dem tillsammans alltid så kommer båda barnen vänja sig vid varandras närvaro vid nattning!

När jag nattat alla 3 barnen själv har jag liggammat den yngsta bortvänd från mellanbarnet, så störs båda minimalt av varandras närvaro! Och "stora" sover i våningssängen ovanför.

• Ninde81

Här kör ja skytteltrafik, Här får ja dagens motion när ja nattar våra små själv.
    Vi har 4 barn, 13, 9 ,2, 9mån.
    2åringen har haft en period då han inte velat somna själv så då har ja först lagt lillan som somnar ganska fort och är van att somna själv i sitt rum, sedan gått och lagt mej med 2åringen och där då vissa kvällar har fått gå mellan rummen och lägga i nappen som trillat ut.

Just nu så somnar båda barnen själva. Lillan somnar vid 20.30 och 2åringen vid 21. Ja står då i köket och fejjar och har dörren på glänt till 2 åringens rum.

Snart får vi barn nr5 så får se hur vi gör då ;)

• teasmamma

har tre barn. 6, 2, 1 år. 6 åringen låg vi alltid brevid tills hon somnade.Men när vi skulle få nr 2 så bestämde vi att vi måste  börja vänja henne av med att vi ligger där tills hon somnade, hon hade redan visat att det inte fungerade så bra längre då det tog längre o längre tid innan hon kom till ro. Så vi läste saga sen gick vi ut. Sen blev det att hon fick lyssna på saga o titta i bok i stället för att vi läste för henne. Sen kom nr 2 och han ville absolut somna hos oss, kunde inte lägga honom i sängen så han somnade själv, vilket nr 1 hade varit jätteduktig på. Så han fick välling och sen somnade han hos oss i famnen o sen la vi honom. Sen blev jag gravid med nr 3 rappt därpå och då kände vi att detta kommer inte fungera sen när trean kommer..Funkar ju om man är båda hemma..men det är viktigt att det funkar även när man inte är det. Vilket vi inte ofta var då. Så succecivt började vi lägga honom i sängen först precis när han hade somnat, sen precis innan han somnat o sen tillsist när han hade druckit upp vällingen och fortfarande var vaken. Detta funkade faktiskt. Sen kom nr 3 han ammades och sov i egen säng i vårt rum. Vi försökte snabbt få in att de små skulle lägga sig samtidigt, vilket också har funkat bra. Nu sover de i samma rum och läggs samtidigt med varsen flaska välling.

Verkar som om ni sover i samma rum? Eller har jag missuppfattat? I såfall hade jag försökt att lägga dem samtidigt. Göra det som en mysig stund tillsammans men samtidigt visa för dem att de ska sova och inte busa eller så. Är de trötta och "ska" somna samtidigt? Kan kankse vara att du/ni måste justera sovtiderna på dagen något. Sover vår stora kille på 2 år middag, somnar han inte vid "rätt" tid och han springer upp o ner hela tiden.
    Ett tag hade vi också kaos, precis i början, man gick upp o la den "stora" killen o nattade med välling (hade inte fått rätt på det med läggning direkt när lillen kom) så satt mini i babysittern nöjt o jollrade en liten liten stund..sen precis när man satt sig för att ge stora killen vällingen så började han skrika där nere..suck...som tur var så var stora killen en riktig snabbvällingdrickare så man var snabbt nere igen. Kändes ju inte alls skoj, men ibland har man inga val. Men det gick snabbt över som tur var.

Sen tycker jag det är viktigt att man tänker att alla barn är olika. Vissa kanske inte kan dela rum, vissa vill kanske sova tillsammans med föräldrarna, vissa vill absolut inte sova tillsamman med någon annan utan bara helt själva. Där får man prova sig fram till vad som funkar för just er. Detta blev ett långt inlägg :) Hoppas du/ni får rätt med läggningen snart. Det är ju viktigt att få lite tid för sig själv eller tillsammans på kvällen för att orkar vara en bra mamma och fru. Önskar er lycka till och hoppas det löser sig snabbt för er.

Svar på tråden Hur natta två små ensam utan kaos?!