• DaxIgen

    Köra bil sent i graviditeten?

    Har märkt att det är många som slutar köra bil sent i graviditeten och istället tar bussen el. dyl. Vad är anledningen till det? När borde man i så fall sluta köra bil?Hur resonerar ni andra?

  • Svar på tråden Köra bil sent i graviditeten?
  • eeos

    Jag slutade inte köra bil.
    Varför skulle man inte kunna köra bil i slutet av sin grav?

    Vill du köra så kör.

  • Helene OSV

    Jag körde dagen före Valter föddes. Med värkar! (min man satt och skämdes, han hade lovat att ta körkort redan innan jag blev gravid med första barnet, Valter är tredje!)

  • DaxIgen

    Kommer ihåg i förra graviditeten att det var ngn som sa "men nu tar du väl bussen istället för bilen?". (då tog jag alltid bussen)
    Vet också att det är ngn kollega som övergått till att tågpendla istället för bilpendla på slutet.

    Funderar på om det har att göra med risk att man slår den stora magen i ratten vid en krock, eller om det är att det kan vara svårt att sitta i samma position länge (t.ex rak i ryggen).

    Tycker att det känns mycket bekvämare att fortsätta ta bilen till jobbet i slutet, istället för att börja trängas på bussen... Så hoppas att det inte finns ngn bra anledning att sluta köra...

  • Helstsyskonnu

    Egentligen ska man väl ha ett visst avstånd fram till ratten om man råkar ut för en olycka och airbagen löser ut, och det är nog svårt med magen. Sen tror inte jag att så många slutar köra för det.

    Men jag vet några korta tjejer som helt enkelt inte nådde fram till pedalerna när magen blev för stor och då är det ju lite svårt att köra

  • Tina A

    Oj jag hade aldrig kunnat sluta köra bil då hade jag varit fast här hemma.
    Jag bor på landet utan buss och tåg.
    Körde samma dag som jag födde mitt andra barn dock inte med värkar!
    Klart att de e en risk att man slåt i magen om man krockar men de kan man göra på bussen och tåget oxå. Man kan gå och trilla på magen.

  • ankling

    Jag tänker fortsätta köra så länge det går.
    Däremot är jag så himla kort att jag måste dra fram sätet så lång för att nå ner till pedalerna.
    Det gör att ratten tar emot på magen (är i v 29 nu). Än så länge får jag plats därbakom, men risken är nog överhängande att det inte kommer funka ända fram till BF, beroende på hur mycket mer magen växer.
    Så då lär jag bli förpassad till kollektivtrafiken vare sig jag vill eller inte

  • Ria

    En granne till mig körde själv in till BB när hennes värkarbete började..
    Jag vågade mig inte riktigt ut utifall man skulle köra åt h-e om man skulle få värkar.

  • Helene OSV
    ankling skrev 2009-12-15 13:10:25 följande:
    Jag tänker fortsätta köra så länge det går.Däremot är jag så himla kort att jag måste dra fram sätet så lång för att nå ner till pedalerna.Det gör att ratten tar emot på magen (är i v 29 nu). Än så länge får jag plats därbakom, men risken är nog överhängande att det inte kommer funka ända fram till BF, beroende på hur mycket mer magen växer.Så då lär jag bli förpassad till kollektivtrafiken vare sig jag vill eller inte
    Platådojor?
  • Cecese

    Jag har kört in i det sista alla 4 gånger. Med första barnet körde jag även in till förlossningen.

Svar på tråden Köra bil sent i graviditeten?