• Nemiia

Min nyfödda äter så korta stunder och så sällan, bör jag vara orolig? Hjälp!

Hej!

Tänkte bara höra med er lite mer erfarna mammor. Jag har en tös på 8 dagar. På BB skrek hon i princip all sin vakna tid, troligen pga. magknip från barnbäcken.

Sedan vi kom hem har hon i princip vart cool lugn. Hon äter ofta väldigt korta stunder mellan 5-10 min i stöten (ibland längre amningar ca 20 min ca någon gång per dygn) Jag tycker även att hon äter lite sällan för eftersom hon inte äter så långa stunder. Var 4:e timme får jag väcka henne, för hon verkar inte vilja vakna själv. Det händer att hon vaknar självmant men ofta får vi ta upp och byta på henne först, så hon kvicknar till. I natt t.ex. åt hon vid 00:10, sedan sov hon fram till 5-5:30 någon gång, så jag fick lite panik över att det gått så många timmar. Bör jag vara orolig? Jag ska fråga BVC när dom kommer hit men tänkte bara höra era erfarenheter.

Kan tillägga att vi var på åter kontroll på sjukhuset i lördags och då hade hon gått upp 300 av dom 320 g hon gått ner innan vi lämna BB. Kom hem förra onsdagen.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Min nyfödda äter så korta stunder och så sällan, bör jag vara orolig? Hjälp!
  • Yoyo123

Min dotter äter också korta stunder och har sovit länge, hon gör så fortfarande 6 månader nu. Så länge hon går upp i vikt och verkar nöjd kan du nog känna dig lugn.

• Nemiia
    Yoyo123 skrev 2009-12-15 15:49:25 följande:
    Min dotter äter också korta stunder och har sovit länge, hon gör så fortfarande 6 månader nu. Så länge hon går upp i vikt och verkar nöjd kan du nog känna dig lugn.
    Tack för svaret! Jag ska fråga bvc när dom kommer hit imorn men som sgat om dom går upp i vikt så är det ju som det ska, får se vad vågen säger. Men säger dom inte att man ska väcka nyfödda om dom sover 6 timmar pga av att deras blodsocker kan sjunka?
  • Tvåbarnsmorsan

Bara hon går upp i vikt och mår bra är det nog ingen fara!

• bellsii

tycker du ska prata med Bvc. min bm på bvc säger att dom minst ska amma 20 min... o att när dom e så små att man väcker dom va 3 timme.

• Joje

Bebisar får i sig det dem behöver på 5-10 min och så länge hon följer sin kurva så behöver du inte oroa dig!

Jag tycker inte att du ska väcka henne på natten, hon vaknar om hon är hungrig!!

• Yoyo123

Jag har aldrig väckt någon av mina töser för att de ska äta trots att mina bröst varit sprängfyllda. De har ätit lite när de börjat vara vakna mer också, den stora äter (vanlig mat) fortfarande ganska lite....

• BlommyNess12

Min son käkade max 5 minuter och var nöjd och glad i 5 timmar innan han blev hungrig igen när jag ammade. Bara de går upp som de ska och är nöjda och glada så är det lugnt.

• Nemiia

tack för alla svar! Det är ju alltid nojigt med första barnet... vi får se vad vågen stannar på imorn. Det var nån barnmorska som sa till mig att en normal amning bör vara 30min låter extremt mykt för ett barn som själv släpper bröstet efter att ha klunkat i 10min. Har ju även hört andra diskutera bvc:s principer alla barn följer ju inte normen men klart m,an blir lite orolig tills man har koll på kurvan.

Men nu vet jag att det finns fler som har barn som äter som min tös.

• Mamma till 2 kottar

vi hör till de snabba... när vi sitter länge och ammar då tar det 10 min. annars är det över på 4-5 min och han håller sig 3- 3½ timme på det. han är nu snart 6 månader och har ätit så fort sen han var nån vecka gammal. jag ammar fritt och vi bar börjat lityee med grötsmakis.

• Nemiia
    Mamma till 2 kottar skrev 2009-12-16 16:06:14 följande:
    vi hör till de snabba... när vi sitter länge och ammar då tar det 10 min. annars är det över på 4-5 min och han håller sig 3- 3½ timme på det. han är nu snart 6 månader och har ätit så fort sen han var nån vecka gammal. jag ammar fritt och vi bar börjat lityee med grötsmakis.
    Okej skönt att veta att det finns fler! BVC var här idag och lillan hade gått upp ca 200 g sedan i lördags så det verkar funka ändå. BVC sköterskan sa även att om man går upp så bra i vikt så kan man faktiskt låta dom bestämma lite mer själva.
Svar på tråden Min nyfödda äter så korta stunder och så sällan, bör jag vara orolig? Hjälp!