köpa katt
Finns det någon nackdel att köpa kattunge som är 5 mån jämfört med en på 12 veckor?. Har två små barn som jag vill att den ska bli van. Katten kan väl inte vara för gammal för att acklimatesera sig i en barnfamilj då?
Finns det någon nackdel att köpa kattunge som är 5 mån jämfört med en på 12 veckor?. Har två små barn som jag vill att den ska bli van. Katten kan väl inte vara för gammal för att acklimatesera sig i en barnfamilj då?
Nej, det är inga problem. En av mina katter kom till oss när han var 5 mån, det enda som hände var att han var väldigt dålig i magen de första dagarna. Annars var han som en kattunge ska vara - busig och mycket spring i benen!
Men så har vi inga småbarn heller... Men ni ser ju hur katten reagerar när ni hälsar på, om den blir rätt för ungarna är det kanske inte rätt katt för er?
Jag är kattuppfödare.
Det är inget problem med att ta hem en äldre katt. Och du ska inte ta för allvarligt på hur katt och barn trivs alldeles i början. De behöver lite tid på sig att lära känna varandra. Småbarn är ofta inte så "snälla" mot katten; rycker i svansen, klappar hårdhänt etc. En del katter klarar detta jättebra, andra går undan när barnet är i närheten.
Verkar jättebra att ni vill att barnen ska få uppleva en katt. Det är en bra investering. Tänk på att katten förhoppningsvis ska vara hos er 8 - 12 år. Under den tiden växer barnen till sig och kan få det mysigt med katten.
Jag har två katter hemma nu, en 2-åring och en 5-åring. Fick ta över en 3-årig katt från en familj som inte kunde ha den. Den trivdes hos oss meddetsamma, klarade lådan och hittade en plats i min säng som den gillar. Lite fräs med de andra katterna, men det gick över på några veckor.
En kattunge som bara är 12 veckor är väldigt liten. Vår blev dubbelt så stor mellan 12 veckor och 5 månader, men den är fortfarande kattunge så det räcker och blir över.
Har man små barn som kan råka vara oförsiktiga är det nog ganska smart att ta en lite äldre kattunge som tål mer och även kan säga ifrån bättre.
Jag föder upp och har både köpt och sålt katter på 5 ¨månader och de acklimatiserar sig lika bra som yngre katter. Min erfarenhet är att de är lite tuffare vilket bara är positivt.
Dem är ju som bäst vid 5mån, det är viktigt att ställa fram fler än en kattlåda, så när katten kommer dit så får dem välja vilken/vilka den vill använda.
Unga katter brukar inte vara lika nervösa när dem flyttar till en ny familj.
Låt den utforska på egen hand men var i närheten som stöd.
kommer nog gå asbra tror jag
Huskatter lever längre än raskatten, ingen inavel där
Jag tyckte det var bättre att ta en vuxen katt en en 12 månaders kattunge eftersom den var mer bekväm i sig själv om man kan säga så ;) Visst är de som sötast när de är små men personligen tycker jag att de är behändigare när de blir lite större.
Och oro dig inte för acklimatiseringen, det gör ingen skillnad för katten. Tänk bara alla familjer som har katt innan de skaffar barn :) Förbered barnen snarare än att oroa dig över katten.
Lycka till