• Lisa79

Tandkräm till 7-åringar?

På dom flesta, eller rent av alla barntandkrämer jag läser på skaden bara användas till och med 6 års ålder.
    Jag antar att det beror på att barnet då får fler och fler permanenta tänder och behöver med flour.

Men min son vägrar använda "vuxentandkräm".
    Han tycker den är jättestakr. Han skriker och grinar och det r smått krig här varje gång tänderna borstas.

Vad använder ni med barn i samma ålder för tandkräm till era barn?

Finns det någon "vuxentandkräm" som är mild och god?
    Helst inte ens mintsmak..

• Svar på tråden Tandkräm till 7-åringar?
  • Leora

Det finns ju juniortandkräm, den använder min 6-åring (jag tror han har en med Shrek på).

• pigglet

Våra barn (2-7 år) använder vuxentandkräm - jag blev less på att deras luktade/smakade tuggummi... varför ska de vänja sig vid den smaken?
    Barnen grät om de fick min (mint-)tandkräm, så vi "fasade in den". Började ta en liiiten klick, och så deras vanliga. Ökade så småningom mängden, och nu har de alltså den allihop. Smidigt när hela familjen kan använda samma!

De får bara lite av den, eftersom den innehåller mer fluor.

• luddigamaskrosen

Vår son har en mild variant, zendium tror jag att den heter. Inte lika stark smak men ändå ett bra skydd mot dom permanenta tänderna som kommer. Dom gånger han borstar med vår starka tandkräm så tar vi en liten klick. Man ska tydligen ta en så stor klick som motsvarar ens lillfingernagel enl vår tandläkare.

• Miss Lau

Mina barn har sån juniortandkräm som är från 6 år (det är Shrek på).

• JWM

colgate är den med shrek på rekommenderad från 6 år och uppåt
    smakar ej så mycket godis utan mer lik vuxenkräm

men ta dig tid och läs på förpackningarna vilken ålder som gäller för vilken kräm

• m med tre stjärnor

tandläkaren sa till oss att de ska börja borsta med vanlig tandkräm så fort de fått sin första permanenta tand.
    De använder sensodyne fresh sensitive, vilken inte är så stark som vanliga tandläkare. har en kompis som är väldigt känslig i tungan och inte kunnat anväda "vuxentandkräm" på flera år, men den här funkar så hon är helnöjd.

Till småttingarna köper jag bamse med mintsmak för att de ska vänja sig vid mintsmak och inte tutti frutti (tycker dessutom de luktar vidrigt ur munnen efter dem)

• Celestial

Min son använder Colgate (Shrek) som är från 6 år och har mintsmak, det funkar bra.
    Vuxentandkrämen tycker han är för stark, och det går bra att fortsätta med barntandkrämen ett tag till trots att de fått permanenta tänder.  Man ska se till att inte använda barntandkräm alltför länge då den inte innehåller lika mycket fluor, men till en 6-7 åring är det helt ok.

• strenua

Min sambos son som är sju år gammal använder vanlig tandkräm och har så gjort i nästan ett år. Han har haft väldigt dåliga tänder och hade haft nästan 20 hål i tänderna när han var 5 år gammal..

• Samba81

Barn ska använda vuxentandkräm så fort dom kan spotta ut tandkrämen. Barntandkräm är alldeles för svag, de flesta barn redan från 3 års ålder äter ju mer eller mindre samma saker som vuxna. Så så fort dom inte sväljer tandkrämen längre börja med vuxentandkräm, finns ju lite svagare sorter.

• Celestial
    Samba81 skrev 2009-12-19 18:21:20 följande:
    Barn ska använda vuxentandkräm så fort dom kan spotta ut tandkrämen. Barntandkräm är alldeles för svag, de flesta barn redan från 3 års ålder äter ju mer eller mindre samma saker som vuxna. Så så fort dom inte sväljer tandkrämen längre börja med vuxentandkräm, finns ju lite svagare sorter.
    Det är inga problem om en 6-7 åring använder barntandkräm som är från 6 år, den innehåller inte för lite fluor.
  • Celestial

Om man tittar på Colgates tandkrämer så innehåller barntandkräm upp till 6 år 400 ppm fluor, barntandkräm från 6 år innehåller 1100 ppm fluor, och vuxentandkräm 1100-1450 ppm fluor.

I Sverige får tandkräm innehålla högst 1500 ppm fluor.

• trolltriss

vi använder en mild colgate till vårt barn, han tyckte inte om barn tandkrämen och fick börja med den när han fyllt sex år.

Svar på tråden Tandkräm till 7-åringar?