• happy2

adhd diagnos och arbetsliv!! HJÄLP någon mer*???

Hej! Ja jag vet inte vart man ska vända sig, men jag prövar här.

Jag vill veta om de finns någon mer vuxen här som har adhd, och hur ni klara vardag och jobb. För jag känner mig ganska begränsad över vad jag har för möjligheter och vad som e lämpligt att jobba med.

Jag har redan kontakt med FK och amv.

Men jag vill höra från någon som själv lever med de.

Nä jag e riktigt frustrerad, jag har läst alla grejer på nätet redan, men de mest info o symtom bla bla osv.

Snälla någon som vet?

• Svar på tråden adhd diagnos och arbetsliv!! HJÄLP någon mer*???
  • RonjaRovardotter

jag kan prata med min samob, han jobbade på ett behandlingshem för aspbergers/adhd och damp. men dom han jobbade med var ganska svåra fall. Du vet ju själv hur mycket du klarar av, vissa kan inte jobba alls, medans andra kan jobba lite, en del kan jobba heltid.

• louice80

min man har inte Adhd men han har lätt utvecklingstörning låter värre än vad det är
    men han han klarar av att jobba 75% och det funkar bra fast han får hjälp med vissa saker. På mitt jobb har vi flera med ADhd och för dom funkar det utmärk.
    Ofta så vet man om sina begränsningar och vad man klarar av och inte klarar av
    och sen är det även viktigt att ha en kontaktperson på jobbet som vet om detta och kan ge hjälp och stöd.

• RonjaRovardotter

Min sambo håller med det jag skrev innan, och även det som louice80 har skrivit. Du vet bäst själv hur mycket du klarar av, och vad du är intresserad av, försök att få FK och AMV hjälpa dig att få ett jobb du tycker om, för då är chansen större att du klarar av mer än ett jobb som du inte tycker om. Även om det blir deltid. Försök även att få igenom så att FK tar din sjukskrivning redan från dag 1, så att arbetsgivaren inte väljer bort dig pga frekventa sjukskrivningar (om det är aktuellt i ditt fall).
    Jag har inte adhd själv, men jag har flera kroniska sjukdomar som gör att jag inte kan jobba utanför hemmet, och just nu försöker jag få igenom vidareutbildning så att jag kan jobba hemifrån.

• UWO BaraJag

Hej!
    Jag är arbetande kvinna sedan ca 16 år tillbaka. För ca 5 år sedan diagnostiserades jag med adhd med viss autism efter ett antal ångestattacker bla.
    Jag har idag en universitetsutbildning, tre småbarn och en man med add (och alla som tar sig för pannan här kan sluta läsa).

Jag instämmer inte helt i vad de övriga har skrivit. Visst vet man själv hur just sin egen bokstavsdiagnos ter sig men samtidigt kan man ibland ha svårt att inse sina begränsningar (och acceptera dem?) i alla lägen. Jag har varit nära att bränna ut mig vid ett antal tillfällen, får mindre utbrott (även framför barnen) pga stress/uttömdhet (som en sk normal människa annars klarar av) och kommer säkerligen att fortsätta med detta.
    (Det här beror inte bara på individen med diagnos utan även på det samhälle vi lever i som är allt annat än handikappsanpassat).

För närvarande arbetar jag 80% och med två anställningar. Sist jag var till läkare (äter ritalin, men har även arbetat så här utan) föreslog han att jag skulle långtidssjukskrivas pga arbetsnedsättning som ahdh:n ansågs ge.

Jag säger så här: Våga kasta dig ut i arbetslivet!! Glöm inte att bokstavsbarn inte är diagnoser utan personligheter!!! Vi har mycket att bjuda på och är, faktiskt, tom behövliga på de flesta (alla?) arbetsplatser.
    Tänk och koncentrera dig även på vad du kan erbjuda. Spontanitet, initial drivkraft, kreativitet?! Gissar jag.

Jag gissar att du klarar av och är lämpad för arbeten som innebär både fysisk aktivitet och visst tankearbete. Arbeten som kan behöva lite kreativitet och annorlunda tänkande samtidigt som du kanske klarar av rutinuppgifter bra. Samtidigt behöver du kanske ett arbete där kraven på prestation och kanske mer specifikt krav på detaljstyrd prestation inte är så vanligt.
    Kanske receptionist, fritidsledare, labtekniker, veterinär, skogstekniker, jägmästare, personalchef, jurist?!

Hur ser just din problematik ut? Hur och varför fick du diagnosen? Kort sagt -vilka svårigheter är hindrande för dig i vardagen?
    Medicinerar du? Eller har du möjlighet att börja? För mig har centralstimulantia hjälpt oerhört.

Lycka till!!

/Lilla jag

Svar på tråden adhd diagnos och arbetsliv!! HJÄLP någon mer*???