Hej!
Jag är arbetande kvinna sedan ca 16 år tillbaka. För ca 5 år sedan diagnostiserades jag med adhd med viss autism efter ett antal ångestattacker bla.
Jag har idag en universitetsutbildning, tre småbarn och en man med add (och alla som tar sig för pannan här kan sluta läsa).
Jag instämmer inte helt i vad de övriga har skrivit. Visst vet man själv hur just sin egen bokstavsdiagnos ter sig men samtidigt kan man ibland ha svårt att inse sina begränsningar (och acceptera dem?) i alla lägen. Jag har varit nära att bränna ut mig vid ett antal tillfällen, får mindre utbrott (även framför barnen) pga stress/uttömdhet (som en sk normal människa annars klarar av) och kommer säkerligen att fortsätta med detta.
(Det här beror inte bara på individen med diagnos utan även på det samhälle vi lever i som är allt annat än handikappsanpassat).
För närvarande arbetar jag 80% och med två anställningar. Sist jag var till läkare (äter ritalin, men har även arbetat så här utan) föreslog han att jag skulle långtidssjukskrivas pga arbetsnedsättning som ahdh:n ansågs ge.
Jag säger så här: Våga kasta dig ut i arbetslivet!! Glöm inte att bokstavsbarn inte är diagnoser utan personligheter!!! Vi har mycket att bjuda på och är, faktiskt, tom behövliga på de flesta (alla?) arbetsplatser.
Tänk och koncentrera dig även på vad du kan erbjuda. Spontanitet, initial drivkraft, kreativitet?! Gissar jag.
Jag gissar att du klarar av och är lämpad för arbeten som innebär både fysisk aktivitet och visst tankearbete. Arbeten som kan behöva lite kreativitet och annorlunda tänkande samtidigt som du kanske klarar av rutinuppgifter bra. Samtidigt behöver du kanske ett arbete där kraven på prestation och kanske mer specifikt krav på detaljstyrd prestation inte är så vanligt.
Kanske receptionist, fritidsledare, labtekniker, veterinär, skogstekniker, jägmästare, personalchef, jurist?!
Hur ser just din problematik ut? Hur och varför fick du diagnosen? Kort sagt -vilka svårigheter är hindrande för dig i vardagen?
Medicinerar du? Eller har du möjlighet att börja? För mig har centralstimulantia hjälpt oerhört.
Lycka till!!
/Lilla jag