• Liiii

Tråden för oss med barn som har gastroesofageal refluxsjukdom #12

Välkommen till fortsättningen på REFLUXTRÅDEN där vi som han barn med gastroesofagal reflux kan diskutera.
    I denna tråd är symptomerna väldigt olika från barn till barn så inget är rätt eller fel.

Ställ frågor så ska vi svara så gott vi kan!!

Vad är gastroesofagal reflux?
    Hos en del spädbarn är den övre magmunnens stängningsfunktion så pass omogen att barnet har stora kräkningar. Men en del barn kräks lite eller inte alls utan har endast magsyra som åker hiss.Reflux påverkar nästan alltid barnet allmänt. Det kan bli irriterat, matvägra stå stilla eller minska i vikt. Barnen blir kinkiga och gnälliga och sover sämre. Men symptomerna kan vara väldigt olika från barn till barn.Vid kraftig och långvarig reflux kan slemhinnan i matstrupen irriteras och det orsakar smärta. Maginnehåll kan också rinna över i luftvägarna och orsaka luftrörskatarr eller lunginflammation.

Läs mer:
    www.meadjohnson.nu/boken/ger.html
    www.refluxinchildren.com/
    www.infantrefluxdisease.com/

Lukas 070530, Linnea 090613
  • Svar på tråden Tråden för oss med barn som har gastroesofageal refluxsjukdom #12
  • nadja84

Hej på er!!
    Länge sen jag skrev men vi har haft et så lunt på reflux fronten.

Iallfall till mitt problem:
    Sonen ska nu börja med nexium 3påsar i 45ml vatten och han tycker det smakar skit och jag smakade och kan hålla med honom.
    Vad göra? Kan man blanda ut det med något? Jag tycker 45ml vatten redan är rätt mycket.. hur ska vi göra? Hjälp får panik när vi inte får i han medicinen

• Liiii
    Trulis78 skrev 2009-12-15 21:18:33 följande:
    Tack för att du fixar Lie! Hur går det för er?
    Det går upp och ner, nu har hon börjat kräkas mycket igen . Vi ska till bvc imorgon och väga henne.
  • Doldis987

Skickar in i favoriter!

• Liiii
    nadja84 skrev 2009-12-15 21:22:29 följande:
    Hej på er!! Länge sen jag skrev men vi har haft et så lunt på reflux fronten. Iallfall till mitt problem: Sonen ska nu börja med nexium 3påsar i 45ml vatten och han tycker det smakar skit och jag smakade och kan hålla med honom. Vad göra? Kan man blanda ut det med något? Jag tycker 45ml vatten redan är rätt mycket.. hur ska vi göra? Hjälp får panik när vi inte får i han medicinen
    När jag körde nexium till dottern så blandade jag ut det i hennes ersättning eller i hennes gröt
  • nadja84
    Liiii skrev 2009-12-16 19:28:39 följande:
    När jag körde nexium till dottern så blandade jag ut det i hennes ersättning eller i hennes gröt
    Åhh.. tack för svar. Nu har han "tappat" ut medicinen medflit 2ggr när han ska dricka den.
    Då borde vi kunna blanda det med välling?
  • Liiii
    nadja84 skrev 2009-12-16 20:53:53 följande:
    Åhh.. tack för svar. Nu har han "tappat" ut medicinen medflit 2ggr när han ska dricka den. Då borde vi kunna blanda det med välling?
    Ja det tror jag nog, så länge de får i sig den så.
  • nadja84
    Liiii skrev 2009-12-18 08:40:39 följande:
    Ja det tror jag nog, så länge de får i sig den så.
    Vi provade imorse då han inte alls mådde bra och han drack vällingen och sa inget. Jag sa inte att medicinen var i då gick det toppen bra
  • sana70

Vi har slutat med Nexium i tisdags, nu håller vi tummarna för att hon klarar sig utan medicinen.
    Jag brukade ge den i vanliga sprutor, men hon fick ha 15 ml/1 påse, så tre påsar vet jag inte. Men som Lie säger ska det nog gå med välling, bara han får i sig så

• nadja84
    sana70 skrev 2009-12-18 12:56:24 följande:
    Vi har slutat med Nexium i tisdags, nu håller vi tummarna för att hon klarar sig utan medicinen. Jag brukade ge den i vanliga sprutor, men hon fick ha 15 ml/1 påse, så tre påsar vet jag inte. Men som Lie säger ska det nog gå med välling, bara han får i sig så
    Ja men då har vi samma vatten dos som er eftersom sonen har 3påsar med 45ml vatten. Nu blir det ju lite mer utblandat iom vällingen men vi håller tummarna för att han reagerar bra på denna medicin.

Hoppas er dotter klarar sig utan medicin
Svar på tråden Tråden för oss med barn som har gastroesofageal refluxsjukdom #12