• Hannish

Kan man få fetare mjölk??

Jag har en dotter på 10 veckor här hemma. Sen hon var ett par tre veckor har hon fått lite tillägg eftersom hon gick upp i vikt väldigt sakta, och vid ett par tillfällen t.o.m. gått ner i vikt. Jag mer eller mindre helammar, och ger tillägg ca 2-3 ggr per dag, mellan 60-90 ml per gång, så det snittar väl på ca 150 ml per dag.

Funkar bra med ersättning, och det är ju skönt att pappan kan mata. Men vill ju helst bara amma, och kanske ge ersättning nån gång om det behövs. Kan man på något sätt få sin mjölk att bli fetare? Jag har en 2-årig son också, och till honom var jag också tvungen att ge ersättning från ett par veckors ålder, och det fortsatte jag med hela amningsperioden, han slutade amma vid 6 månader.

• Svar på tråden Kan man få fetare mjölk??
  • Helene OSV

Fetthalten varierar inte särskilt mycket från kvinna till kvinna, det varierar mer under olika tider på dygnet.
    Är mjölken lite tunnare så ammar bäbisen oftare bara.

• Hannish

Fast första veckorna ammade jag nästan jämt, inget konstigt i det, men hon gick upp väldigt sakta. Tog 5 veckor innan hon kom upp i födelsevikten igen. Men när hon får lite tillägg går hon upp.

De gånger hon gått ner i vikt mellan besöken på BVC så har jag ammat mer och dragit ner på ersättningen, så att det är något med mjölken är jag säker på. Och mängdenverkar det inte vara fel på, kan alltid trycka lite så det sprutar flera strålar.

men jag vet att mjölken brukar vara fetare på morgonen och blaskigare på kvällen, men min verkar inte vara tillräckligt fel.

• Helene OSV

Ammar du ett eller två bröst per amningstillfälle?
    Låter du henne amma tills hon själv släpper? Är hon nöjd då eller tar hon ett bröst till om du erbjuder?
    Vad är "amma nästan jämt" (vissa tycker att varannan, var tredje timme är "jämt" trots att det är fullkomligt normalt att amma betyyyydligt mycket oftare.)

Om man har väldigt mycket mjölk kan man ibland behöva minska produktionen av förmjölk lite. (dvs om de får i sig för mycket av den tunnare törstsläckande förmjölken och inte orkar den fetare mjölken som kommer efter en stund.) Byter man då dessutom bröst för ofta så får de ännu mer förmjölk. (detta kan göra att de får grönaktigt bajs också)
    Då kan man testa att amma på samma bröst vid 2-3 amningstillfällen och sen byta till andra, som man ammar på 2-3 gånger. Gör detta under ett dygn.

Det är ytterst ovanligt att mjölken är för "tunn". Det handlar om frekvens och amnings"metod".

Och en till fråga... hur mycket HAR hon gått upp? Och hur mycket har hon vuxit på längden?
    Är hon pigg och glad och utvecklas som hon ska? Kissar och bajsar hon som hon ska?
    (oj, mer än en fråga! )

• Hannish

Tack för svar!!

Hon vägde 3860 när hon föddes 4/10 nu är hon uppe i 4650. Förra veckan vägde hon 4760, så en viktnedgågn på ca 100 gr på lite drygt en vecka.

Hon är väl som vanligt, pigg och glad och skrattar. Och kissar o bajsar. Dock har hon haft lite rött i urinen vid ca 3 tillfällen (utöver den första tiden, då barn ofta kissar lite rött-salter) så har tagit prov på vårdcentralen. Ska dit och ta mer imorgon, urin prov och blodprov, för hon hade lite lite blod i urinen. Så hoppas det inte är något med det.

Men skall testa att amma mer på ett bröst. brukar låta henne hålla på tills hon släpper, eller jag måste avbryta och hindra storebrorv-2 år- från att göra något farligt han är i färd med... Vilket desvärre är ganska ofta. Men nu är både jag och min man hemma några veckor, så tänker amma mer och så får min man ta hand om storebror mer när det är något.

Tror dock inte jag har för mycket mjölk, brösten känns sällan så där tunga och spända som de gör när man inte ammat tillräckligt.

Men det är väl bara att kämpa på...

• Gryntroll

Hannish, jag har precis samma fundering som du...
    Lägger dottern till bröstet så fort hon vill och dricker Lucernte för att öka/främja produktionen, men hon ökar i vikt lite långsamt ändå

Någon fler som vet något om att göra mjölken "rikare".

• mammamutilltre

Hej, har samma problem och tänkte skriva en tråd som din har inga bra råd då alltså.
    Min flicka är 7 veckor idag och 3880 vid födseln och väger nu 4600 och hon har gått upp men inte jätte mkt mellan vägningarna och så säger min bvc sköterska så här "hon har ju inte gjort ett hopp upp men är hon nöjd så är det bra men bebisar vill alltid ha mer mat!! " jag ammar henne så fort hon visar tecken på att hon vill och även om hon inte, när hon ammar så kommer det mjölk och ibland känns det som hon e mätt då hon låter allt rinna ut. men jag har börjat fundera i samma banor som du TS att kanske mjölken inte e tillräckligt fet, jag gav henne tillägg första gången igår för att se om hon blev nöjdare så hon kunde sova gott, vill bara sov på mig annars, hon tog tillägget direkt och åt 50 ml idag gav jag henne med ett tag efter amning och då åt hon 30....
    Hon ligger långt under sin födelsekurva men kanske det är vanligt??

Jag ska amma så mkt som möjligt och ge tillägg när det finns behov men vill inte heller sluta amma, har som du fler barn (2st 3 åringar) som kräver sitt men det är väl bara att kämpa på ;)

• elisch

Jag har läst att det inte går att påverka varken fetthalten eller sockerhalten i sin bröstmjölk. Den blir alltså inte fetare för att du äter fetare mat. Så länge du inte är sjukligt undernärd vill säga, för då har kroppen inget att ta av. Samma sak gäller godis, mjölken blir inte sötare för att du äter mycket socker. Däremot kan den ta smak av saker man äter osv.

En del har bara tunnare mjölk, medans andra har fetare.

• Gryntroll

Jaja, då är det bara att fortsätta som man gör med andra ord... Amma så mycket det går och ge tillägg som komplement när det verkar behövas.

Vi gjorde så (precis som andra dagar) igår och fick värdens kräkning över soffa, filt och kuddar och en stund senare över tvättstugans golv. Då känns det inte så trevligt med ersättningen längre Får helt enkelt bli ännu noggrannare med rapningarna tror jag.

• elisch
    Gryntroll skrev 2009-12-19 12:39:03 följande:
    Jaja, då är det bara att fortsätta som man gör med andra ord... Amma så mycket det går och ge tillägg som komplement när det verkar behövas.Vi gjorde så (precis som andra dagar) igår och fick värdens kräkning över soffa, filt och kuddar och en stund senare över tvättstugans golv. Då känns det inte så trevligt med ersättningen längre Får helt enkelt bli ännu noggrannare med rapningarna tror jag.
    Min kille kräks nästan alltid när han har druckit ersättning. Tror att det är för att dricker mer ur flaskan än vad han får i sig från bröstet. Det finns fördelar med att mata ofta och lite Tror inte att deras magar är anpassade för stora mängder i början.
  • loveu4ever

Jag har läst nån gång nånstans att man kan få mer och fetare mjölk om man äter lite mer sötsaker. Vet dock inte riktigt om det stämmer och det är ju inte så nyttigt att vräka i sig godis och kakor men man kan ju prova nån dag:) Sen är det ju viktigt att äta och dricka ordentligt när man ammar, även om det ibland känns som man inte hinner. Amma bara på ett bröst per mål också eller åtminstone tills det är helt tömt, eftersom den feta mjölken är den som kommer i slutet. Mjölken som kommer från början av amningen är tunn för att släcka törsten..

• Hannish

Gryntroll;

prova och byt ersättning. Med min son var det så, ett märkte kräktes han massor av, ett annat gick det bra med. Bara att prova sig fram. de är väl olika känsliga. Dock är han inte känslig mot något nu (2 år) så behöver ju inte vara någon allergi eller nåt.

Tja, själv kämpar jag på med amning och tillägg. Igår testade vi att ge henne mycket tillägg innan sovdags, hon åt 210 ml!!! Sen sov hon i åtta timmar, vaknade och åt på mitt ena bröst, som började göra ont av att inte få ammas ur. Sen somnade hon igen och nu börjar det andra bröstet göra ont, hoppas hon vaknar snart! Så inte bra att ge allt för mycket åt gången heller, iallfall inte om man vill fortsätta amma.

Tycker det är jättejobigt att det inte räcker med min mjölk, men vet ju att hennes viktuppgång är mycket viktigare än det är att just amma, så hon får ju tillägg, men det är svårt med balansgången att mjölken inte skall börja sina kontra att hon skall få den mat hon behöver och vara mätt. Hon måste ju ligga och suga en del för att se till produktionen fortsätter.

Hursomhelst är det snart jul och snön vräker ner utanför fönstret, inte vanligt att det är så här innan jul

Svar på tråden Kan man få fetare mjölk??