• bambiii

Nybliven ledsen mamma :'( amnings problem

Jag födde mitt barn den 5:e december och nästan varje gång jag ska amma honom så vill han inte ta mitt bröst eller så skriker han ihjäl sig känns det som :( dessutom gör det så fruktansvärt ont mina bröstvårtor har blivit så torra och ömma.. blir det bättre? jag behöver lite positiva tankar för jag mår dåligt av detta allt känns bara så himla psykiskt påfrestande emellanåt när han inte vill ta bröstet :( är dessutom så rädd för att han inte får i sig rätt mängd mjölk..

jag trodde att amningen kom naturligt men det gjorde den verkligen inte för mig, den första veckan fick jag mjölkstockning så jag har fortfarande lite ont utav det men det mesta har släppt sen börja han bita fel så att man fick sår :( vill så gärna kunna tänka positivt kring amning men just nu känns det ganska mörkt , har planerat att helamma och det vill jag stå fast vid men hoppas innerligt på att det blir bättre annars vet jag inte vad jag gör :(

• Svar på tråden Nybliven ledsen mamma :'( amnings problem
  • AannaH

Om han inte vill ta bröstet kanske du ska prova med amningsnapp på bröstet..Finns bröstsalva på apoteket till torra o ömma bröst. Det sägs ju oxå att du kan ta bröstmjölken o smörja med på bröstvårtorna...

Robin -97 Nemo -05 BF-100215
  • SuperDanil

jag är säker på att det blir bättre

dina bröstvårtor kommer inte att vara ömma för evigt
    jag lovar dig!

det är svårt att vara lugn när alla hormoner rusar i kroppen men det är nog mitt tips. ta det bara lugnt och försök att hjälpa honom att ta bröstet rätt, då får du mindre ont och han får i sig mjölken lättare osv

kanske har du någon vän eller dyl som kan hjälpa till om du är osäker på hur han ska ta bröstet, eller hur du ska få honom att ta bröstet rätt?
    kanske kan du fråga om råd på bvc osv?

brösten är ju svullna och ömma nu i början och även lille sonen är ju nybörjare. det fina är ju att ni kan lära er tillsammans

hoppas att du får ordning på allt! och önskar lycka till

• SuperDanil
    AannaH skrev 2009-12-15 21:44:59 följande:
    Om han inte vill ta bröstet kanske du ska prova med amningsnapp på bröstet..Finns bröstsalva på apoteket till torra o ömma bröst. Det sägs ju oxå att du kan ta bröstmjölken o smörja med på bröstvårtorna...
    jag gjorde alltid så att när han ätit klart så tryckte jag ut en droppe mjölk som fick torka på bröstvårtan. det blir som ett skyddande lager och hjälper väldigt bra mot sår osv!!!
  • Nannarella

Hej du ledsna!
    Jag hade också jättejobbigt i början men jag ville inte ge mig och sen blev det bättre! Jag hade också jääätteont i bröstvårtorna och smörjde och donade med all världens olika salvor. Den som till slut hjälpte heter Becur för barn och finns på apoteket. Ett mjukt skum som går in i huden och hjälper den läka. Det blir inte kladdigt som med flera andra salvor. Smörj, smörj, smörj med den så ofta du kan och orkar!

Sen tycker jag du ska kontakta amningskliniken som säkert finns i anslutning till ditt bb! De är superduktiga där!!! Dra dig inte för att be om deras hjälp, det är det de finns för!

Det är inget ovanligt att det är jobbigt i början med amningen, du är inte ensam!

Lycka till!

• vårtulpan

Här är en till som hade det kämpigt första veckorna men det gick verkligen över och funkade problemfritt efter några veckor.
    Skickar en styrkekram!

• höst

Ett annat tips är att inte vänta med amningen tills barnet är riktigt hungrigt utan börja med att förbereda allt lite innan så inte "paniken" över "mat NU" sätter in.

Brösten ömmar, värker och det blir bättre även om det inte känns så nu.
    Drick mycket vatten!

Ta hand om dig och lycka till!

• startatsyskonverkstad

Hej. Jag kom att tänka på min kompis son. Han hade för kort "band" under tungan och kunde därför inte ta bröstet riktigt. De fick dock hjälp med det och amningen fungerade fint sen. Kanske inte alls ert problem, en tanke bara.

Lycka till!

• Googels

En del går det lätt för att börja amma men för många behövs det lite träning innan man får till det.

Jag hade problem med amningen innan dottern fattade hur hon skulle ta tag ordentligt. Hon fick inte tag alls de första dagarna utan fick pumpa ut och ge henne istället, för jag hade gett mej den på att jag skulle helamma.

Be bvc kolla om han tar tag ordentligt eller ring till Amningshjälpen - har inte använt dem själv men har några kompisar som gjort det som fick väldigt bra råd av dem. Amningsnapp som någon nämnde ovan ska vara bra för en del med.

Lycka till och ge inte upp, det tar som sagt lite tid innan man får till det!

• Cocco

Om du har möjlighet så kan amningsmottagningen på ditt sjukhus hjälpa dig med taget och lite andra mer handfasta tips.
    Annars rekommenderar jag att du kontaktar en hjälpmamma från amningshjälpen.
    www.amningshjalpen.se

• bambiii
    AannaH skrev 2009-12-15 21:44:59 följande:
    köpte amningsnapp men den fäster inte bara trillar av och lillen vill inte ta den =/ jo köpte den salvan men det jobbiga med den är att man måste tvätta av den innan nästa amning ska pröva en annan salva som heter Lansinoh .
Svar på tråden Nybliven ledsen mamma :'( amnings problem