• Villekulla1

Separationsångest vid 5-6 mån?

Min lille son på 5,5 månader är sedan ett par veckor rätt orolig av sig båda dag och natt. Tidigare har han varit glad och pigg hela dagarna och på nätterna vaknat var 2-3:e timme för att amma. Det har varit ok men nu blir jag snart tokig.... Han vaknar och skriker minst 1 gång i timmen och kan bara somna om ifall han får sova på min axel eller bröstsnutta till sömns. På dagtid kan han börja panikskrika så fort jag går ur synhåll ( i ett annat rum) och sover sällan mer än 30 minuter....

Är det någon mer som känner igen detta? Det är väl lite tidigt för separationsångest? Eller kan det kanske vara att hans mage inte tål burkmaten (lunch) eller gröten (kväll) som jag nu trappat upp med för att få honom att sova bättre (går ju dock åt helt andra hållet)....

Vad ska jag göra för att komma ur detta? Hjälp!

• Svar på tråden Separationsångest vid 5-6 mån?
  • Birgitta L

Svar till Villekulla1:

Det är inte separationsångest, det kommer senare omkring 8-9 månaders ålder. Däremot är det så att barn i 4-5 månadersåldern börjar kunna skilja ut sin mamma från andra människor och då kan de gripas av panik när mamma är utom synhåll mest för att lukten av mamma försvinner. Så gå inte ur synhåll just nu mer än när du absolut måste.

• Spinnelin

Min snart 6mån flicka sover också oroligt, ligger i min armhåla nästan hela nätterna. Jag får kramp i armen framåt natten och hennes hår luktar lätt av deodorant =) Dagarna går bättre, men får kånka en hel del vilket inte behövdes innan. Man blir trött! Har inga råd att ge, men vi får väl hoppas det blir annorlunda när de blir större... Styrkekram!

• Villekulla1

Tack för svar!
    Birgitta, hur länge kan det tänkas hålla i sig. Jag är i närheten jämt tycker jag men har ju ett storasyskon att ta hand om också...Är en väldigt trött och lätt irriterad mamma nu... :(

Spinnelin, låter precis som jag har det! Styrkekram tillbaks!

Svar på tråden Separationsångest vid 5-6 mån?