• Anonym (ångest)

Finns det lugnande som inte är beroendeframkallande?

Drabbades för några år sedan av panikångest efter en jobbig händelse. Fick Sobril utskrivet och de fungerar ju bra när det är som värst men tyvärr så är de ju beroendeframkallande så de går bort... Har nu åter drabbats av "skenande panik" och skulle verkligen vilja ha ngt för att få känna lugn och ro. Finns det något som man kan ta utan risk för att bli beroende? Har gått i både KBT och ätit "lyckopiller"...

• Svar på tråden Finns det lugnande som inte är beroendeframkallande?
  • Anonym

atarax
    o propavan till natten

• Anonym (ångest)

Atarax? Kan man ta det när som helst då? Kvällarna när barnen somnat är värsta tiden!!

• Anonym (hej)

jag åt atarax på dagen och theralen till natten , funkade bra ,äter inget av det sen 3 år tillbaka.

• Carisma

Theralén skulle jag valt.
    Atarax är antihistamin och ges mot tex nässelutslag. Visst skall det vara lugnande men på mig är det i alla fall värdelöst.

• Anonym

mot mig va det värdelöst också, men vet dom det har funkat på.
    ja du kan ta det när som helst.

• Anonym (inget bra)

Atarax har inte fungerat för mig heller. Theralen tålde jag inte, fick blodtrycksfall och svimmade. Äter Stesolid istället, men det är mkt beroendeframkallande och man ska inte köra bil eller så om man äter dem.
    Testa Atarax - det kan ju fungera bra för dig.

• Shasti

Finns många, fråga din läkare. Atarax, Theralen, Lergigan tex. Jag har även testat Esucos men tror inte de finns längre.

• Shasti

Vad är "skenande panik" förresten? Aldrig hört uttrycket.

• Anonym (inget bra)
    Shasti skrev 2009-12-15 23:19:38 följande:
    Vad är "skenande panik" förresten? Aldrig hört uttrycket.
    Har heller aldrig hört uttrycket, men tolkade det som panikångest. Ibland känns det skönare att använda egna ord än sjukvårdens. Brukar t ex inte säga att jag har dissociationer, kallar det att jag hamnar i en egen värld istället.
    Men om ts har en diagnos att delge oss kanske vi får ett bättre svar
  • Shasti

Jag undrade därför att jag har själv haft diagnoserna panikångest och paniksyndrom men tyckte inte de stämde så bra eftersom jag befann mig i samma hemska tillstånd dygnet runt. Funderade på om "skenande panik" kunde vara det, kanske.

• Anonym (lergigan)

Lergigan - men för mig funkade de bara inför natt - för jag blev så trött. men sov jätte bra på dem.

• Anonym (inget bra)

Kan du få ett bolltäcke utskrivet? Min arbetsterapeut skrev ut ett till mig (räknas som som hjälpmedel) efter att jag fått prova ett hemma ett tag.
    De utvecklades i första hand för psykospatienter (dansk uppfinning) men hjälper även mot måttlig ångest. För mig är det ett bra komplement till benzodiazepiner.

• Anonym (lergigan)

Vad är bolltäcke?

• Anonym (inget bra)

Ett tungt täcke fyllt med stora och små bollar. Det gör att man lättare hittar konturerna av kroppen. Det fungerar avslappnande och ångestdämpande. Tyvärr dyra att köpa (tror de kostar ca 7 000 kr), men om det finns behov kan man få utskrivet från hjälpmedelscentralen.

• Anonym

Vet att typ atarax och andra liknande läkemedel fungerar på en del, men min erfarenhet är att de är relativt få. De beroendeframkallande läkemedlena är tyvärr de som fungerar bäst och är mest effektiva. Man blir inte beroende efter en tablett, utan det är vanorna det handlar om. Jag tar mina Xanor när ångesten är absolut överjävlig. Ibland är det flera ggr i veckan och ibland går det månader emellan. Har haft dessa i drygt 2 år och är inte på något sätt beroende av dem, men vet att de fungerar om jag måste ta dem.

Man ska ha respekt för dessa läkemedel, men man behöver inte vara livrädd. Har manberoendeproblematik bakom sig bör man kanske akta sig, men annars tycker inte jag att man ska vara så rädd för dem.

• Cherrybaby

Zyprexa är den starkast ångestlindrande medicinen som finns som inte är beroendeframkallande.
    Den är fungerar superfint, dock går man upp i vikt om man inte sköter sig.

• Anonym

Jag har haft theralen tidigare, problemet var att den gjorde mig sjukt trött och att jag gärna sov bort hela dagar redan efter en väldigt liten dos.

Svar på tråden Finns det lugnande som inte är beroendeframkallande?