• Eldblomma

Utredning i Östersund?

Hejsan!

Tänkte bara höra om det är någon fler från Östersund som gör eller ska göra en utredning? Har precis fått konstaterat att jag inte har någon ÄL och därför ska läkaren på Kvinnohälsan skicka en remiss till KK. Sedan om det blir på sjukhuset eller hos Ove Jörgensen det vet jag inte än. Det jag mest undrar över är hur lång väntetiden är? Handlar det om månader eller år, har ju läst om hur långa köerna är till IVF här i Jämtland. Hoppas verkligen att det inte ska ta så lång tid för att få göra en utredning.
    Om någon vet får ni jättegärna berätta! Tack på förhand!
    /Eldblomma

• Svar på tråden Utredning i Östersund?
  • Anna70

Det är länge sedan nu som jag blev utredd på KK, men då tog det lång tid. Vi valde aktivt att inte gå hos Jörgenssen, tror att det går fortare där. Ring KK och fråga! Är det remisstvång nu? Det var inte det när jag gick iallafall, och isåfall kan du ju kontakta Jörgenssen direkt om du vill.

• Hejo72

Hej,

Även jag är från Östersund .

Här är det Ove som sköter allt som har att göra med IVF, han har koll på kön och han är även den hemorts läkare som klinikerna använder sig av.
    Väntetiden för IVF här i Jämtland är tyvär lååååång. Vi hamnade i kön för ca 2 år sen och då beräknade de att kön var 6 år. Nu är det meningen att antalet betalda försök ska dras ned till ett (istället för två) så då räknar de med att kön kortas.
    Pga dessa långa köer så har vi betalat våra egna försök i Umeå, totalt 6 st (4 fulla försök och 2 st FET). Där hade de ingen kö för att starta om man betalar det privat.

Jag måste även rekonomendera dig att gå in på Iris hemsida och kolla. För de organiserar tjejträffar var sjätte vecka här i Östersund som är mycket roliga/intressanta.

Har du fler frågor hör gärna av dig så ska jag försöka att svara på dessa.
    //Hejo

• Eldblomma

Det fanns ju visst några östersundare här!
    Tack snälla för era svar, men jag får nog helt enkelt vänta tills de hör av sig från KK. Känns så trist bara om vi måste vänta flera år när det enda som ska göras är ett spermaprov. Jag har ju redan gjort alla prover som behövs så här i början... Att ringa direkt till Ove är knappast någon mening idag. Pratade med de för ett halvår sedan och då tog de inte ens emot fler patienter. Trist men sant!
    Det är bara att kämpa på antar jag, en dag blir det vår tur också!
    /Eldblomma

• ThindraSundman

Jag fick vänta i ca2 månader innan jag fick börja min utredning hos dr jörgenssen så att så lång väntetid e det ju inte men det skadar aldrig att ringa å pusha på dom på KK lycka till...

• Eldblomma

Tack Camilla E för det svaret... Nu känns det genast mycket bättre!
    2 månader är ju inte så farligt. Har vi väntat i drygt 1 år så gör ju inte några månaders väntan så mycket...

• ThindraSundman

Jag fick ju en remis skriven på KK men det var dom som skickade mig direkt till Jörgenssen å det e jag glad för!!
    Vart har du fått remis Eldblomma?

• Aihnoa

Hejsan!

Går det inte att kontakata lab om vilka dagar de tar imot spermaprover och sen fixa remiss för det? Eller bara jobba från alla håll samtidigt.
    Vi blir oxå utredda nu men i Spanien och hos en urolog.

/Fd. Litstjej.

• Eldblomma

Camilla E: Jag har gått hos Pia på Kvinnohälsan på Frösön. Hon har kollat upp mig och konstaterat att jag inte har någon ÄL. Men hon vill inte utreda min sambo eftersom hon anser att hon inte har rätt grejer för det. Därför ska hon skriva en remiss till KK istället. Hon trodde dock att det lär bli Jörgensen eftersom de har så mycket att göra på sjukhuset. Jag hoppas verkligen att det går lika fort för vår del.
    Är Jörgensen bra förresten?

Aihnoa: Har inte kollat upp om det finns några andra möjligheter. Har fått för mig att det är rätt svårt/tar tid att få hjälp här i Östersund, men det kan ju va värt att kolla.
    Hur är sjukvården i Spanien då?

/Eldblomma

• ThindraSundman

Eldblomma!!!
    Det e kanon hos han!! det finns nog ingen bättre!! så ja hoppas att du /ni hammnar där!!

Svar på tråden Utredning i Östersund?