• Anonym (funderar)

Vad händer med SGI:n om man blir avstängd från a-kassan

Om man missar ett möte på arbetsförmedlingen eller inte tar ett anvisat jobb och får en avstängning från a-kassan. Påverkar det den sjukpenninggrundande inkomsten? Om man väljer att deklarera förhindrad på kassa-korten en kortare period kan det påverka SGI:n? Någon som vet?

• Svar på tråden Vad händer med SGI:n om man blir avstängd från a-kassan
  • Teskedsmamman

Så länge du är inskriven på något som t ex akassa, arbetsförmedlingen, jobb och utvecklingsgaranti eller liknande så är din SGI skyddad, men en dags glapp sänker den....

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Mummy

Men om du missar ett möte på AF utan att ha meddelat dem så blir du väl utskriven tills att du skriver in dig igen? Har du inget mellan där blir det ju ett glapp

• Anonym

Man blir inte utskriven från AF direkt, men avstängd från a-kassa. Tror inte att en avstängning påverkar sgi:n. Utskrivning från AF gör det dock.

• Mummy

Om man inte dyker upp skriver de ut en och så får man gå dit och anmäla sig igen. Samma sak är det om du tar VAB eller själv blir sjuk. Du blir avskriven den tiden och så får du påanmäla dig igen när du återigen är "tillgänglig för arbetsmarknaden"

• Anonym (funderar)
    Mummy skrev 2009-12-16 08:38:55 följande:
    Om man inte dyker upp skriver de ut en och så får man gå dit och anmäla sig igen. Samma sak är det om du tar VAB eller själv blir sjuk. Du blir avskriven den tiden och så får du påanmäla dig igen när du återigen är "tillgänglig för arbetsmarknaden"
    Fast när jag tänker efter står det bara i breven "vi meddelar din a-kassa" Det står inte att man blir utskriven från arbetsförmedlingen. Man kan ju vara inskriven på AF utan a-kassa.
  • Mummy

Okej, kanske ändrade regler. När jag var anmäld där blev man avskriven om man tig ut VAB eller missade möten

Svar på tråden Vad händer med SGI:n om man blir avstängd från a-kassan