• JagoTösen

Barnförsäkring, måste man ha det?

Jag har en dotter på 2 och har inte skaffat nån till henne. Nu har hon fått en lillebror och nu börjar alla bolag att ringa.
    Varför har man en extra försäkring till barn? Måste man ha en? Finns det nån mer än jag som inte har det?

• Svar på tråden Barnförsäkring, måste man ha det?
  • jojjo113

Det är jätte viktigt att ha! Tänk om det händer något... Oj jag förstår inte hur man vågar vara utan försäkring....

• Jennie Brunflo

Det är klart att du inte måste.

Det är MÅNGA som inte har någon försäkring på sina barn.
    När barnen börjar inom barnomsorgen så ingår de dessutom i en kollektivförsäkring genom dom.

Man har försäkringen av samma anledning som man har bilförsäkring eller försäkring på sig själv. OM något händer så får man hjälp med den ekonomiska biten helt enkelt.
    Om barnet blir skadat, sjukt eller avlider så får man ekonomisk hjälp från det försäkringsbolag man valt.

VILL du försäkra så gör det. Annars skrippar du det.

• loppan1

Jag har försäkringar på alla tre barnen och då är ett skolbarn, ett dagisbarn och en bebis.
    Håller med jojjo113 att det är jätte viktigt, men självklart upp till var och en att bestämma.

• HumDis

Har man råd så anser jag att man skall ha en barnförsäkring. Skulle hellre betala sonens barnförsäkring än min egen olycksfallsförsäkring.. Många hem och bilar är bättre försäkrade än barnen...

• mludvigs

Jag skulle inte heller våga vara utan försäkring! Visst har man försäkring när man börjar i barnomsorgen men den försäkringen täcker bara tiden man är i barnomsorgen (i de flesta kommuner) och inte all tid utanför barnomsorgen.

• Fru J

jojjo:
    Det stämmer så bra. Om barnet aldrig kommer ut på arbetsmarknaden så täcks den inte av ngt skydd alls ekonomiskt sett. Det är så mycket en barnförsäkring för 100kr/mån kan hjälpa till med om det händer ngt.
    Dessutom så när barnet växer upp och fyller 25 (förutsatt att föräldern betalat fram till dess förstås...) så kan man ta över försäkringen utan ngn som helst hälsodeklaration. Det var tur för min svåger som blev handikappad som barn pga sjukdom. Inget försäkringsbolag i världen hade gett honom en sjukförsäkring om det inte varit för denna barnförsäkring hans mamma tecknade när han var nyfödd.
    Bara ett exempel för varför man bör ha en försäkring.

• Tant Green

En annan bra anledning är om barnet blir svårt sjukt eller handikappat så att en av er måste sluta jobba och vara hemma på heltid för att ta hand om barnet. Då kan det bli väldigt dyrt om man inte har en försäkring!

• JagoTösen

Vet att det antagligen är olika men vad täcker en hemförsäkring då?
    (jaja jag är lite pucko som frågar )

• Tant Green

Vanliga hemförsäkringar brukar bara täcka sjukvårdskostnader när man reser (utomlands) och ibland kan man ha ett tillägg för olycksfall. Om du har en egen sjukförsäkring så har du den förmodligen genom jobbet.

• Tant Green

Och försäkringen de har på dagis gäller bara olycksfall och inte sjukdomar. Och jag tror att det dessutom bara är för olycksfall medan de är på dagis och på vägen dit/hem (men det är jag inte säker på).

• JagoTösen

tack för hjälpen girls! :-d

• JagoTösen

Hmmm jag skrev med stora bokstäver men det blev inga.....jaja

• nattinattio

Man gör som man vill, tyvärr FÅR VI INTE försäkra dottern då försäkringsbolagen tycker det är för riskabelt pgav att hon var så liten när hon föddes... (fast vi försökt med att de kunde göra undantag för de fel hon redan har tex synen, men ej..)
    Vi hade redan teknat vänta barn försäkring men hon föddes 6 dagar för tidigt för att försäkringen skulle gälla... vänta barn försäkring kan vara väldigt viktig oxå, då man på såsätt får försäkra barnet utan hälsoprövning.

För ca 1½ år sedan räknade vi på sådär ca hur mycket vi skulle ha fått om vi haft nått av de vanliga försäkringar (skiljer sig men om man tar nått snitt å räknar riktigt lågt) så hade vi redan då missat ca ½ MILJON + förlorad arbetsinkomst ( nu 6 års..) mm...
    bland mycket på grund av långa perioder på sjukhus mm...

Vi gläds åt att flickan utvecklas som vilken annan 6 åring, fast det varit en lång väg dit.
    Vi visste även om reglerna innan vi bestämde oss för kejsarsnitt men ville inte vänta 6 dagar pgav att risken var stor att hon i såfall skulle bli hjärnskadad pgav dåligt földe i navelsträngen.

Svar på tråden Barnförsäkring, måste man ha det?