• Namnam

Bra och mindre bra förskolor i Solna?

Någon som känner till förskolorna i Solna och hur köerna ser ut?

• Svar på tråden Bra och mindre bra förskolor i Solna?
  • blajblaj75

i vilket område eller områden?

• Fossa

Jag ställde mina tvillingar i kö i maj 2008 och anmälde att vi ville börja i december 2009. Man får ju välja fem alternativa förskolor och vi valde de som låg närmast där vi bor. Inget av de alternativ vi valde blev aktuella för oss. Det är fullt överallt. Den kommunala förskola som ligger närmast oss har bara tagit in syskonförturer i två år! Vi fick erbjudande om placering på en förskola som ligger precis på andra sidan Solna och enda sättet att ta sig dit var med buss vilket inte är något alternativ för oss eftersom det är snudd på omöjligt att få med sig en tvillingvagn på bussen även i lågtrafik.

Du ska veta att "kön" till de kommunala förskolorna fungerar så att tre-fyra månader innan gör de en lista över alla som har velat börja en viss månad. Den listan sorteras sedan i bokstavsordning! Det spelar alltså ingen roll när du har ställt dig i kön. Det kan därför vara smart att be om placering tidigare än ni tänkt och sedan betala för platsen utan att utnyttja den om ni tycker att det är för tidigt. Visst är det omoraliskt men vad gör man när systemet inte funkar...

Nu hade vi sådan svintur att vi efter det fick placering på en helt ny förskola som ska byggas bara fem minuter från oss. Vi har inga platser förrän i mitten på februari så vi har fått ta extra föräldraledighet men det är det absolut värt.

Jag har ju ännu ingen erfarenhet av hur verksamheten fungerar men efter vad jag har hört är det stora och generella problemet väldigt stora barngrupper. Solna har bland de lägsta personaltätheterna i hela Sverige. Och det är väl tyvärr priset vi får betala för den låga skatten. Alla som jag har talat med i Frösunda/Råsunda har också haft svårt att få plats, även från augusti. Men det beror kanske på var man bor i Solna.

Lycka till!

• mapo51

Det beror lite på var i Solna du bor. Vi bor i Råsunda.

Vi ställde sonen i kö direkt när vi hade fått personnummer, mest för att vi inte skulle glömma bort det och vi anmälde honom också till en privat förskola och där går de på kötid.
    Vi specificerade inte några kommunala förskolor utan satt alla i området.

Vi satte att vi ville ha plats från 1/2 -08 och var beredda på att behöva pussla om vi inte skulle få plats förrän i augusti.

Vi fick plats på Pysslingen Solrosen på Bollgatan precis bredvid Råsundastadion från 13/1-08, alltså innan vi egentligen behövde platsen. Men de hade två barn som flyttade vid årskiftet.
    Annars så var det så att de vi känner som bor i samma område som ville ha plats till årsskiftet fick inga platser där de ville ha, det var bara ytterligare en familj (av 5) som fick i Råsunda. De övriga fick på Fyrklöver som ligger bakom gamla Hagalundsskolan.
    Dock var de inte nöjda utan alla har bytt, även en familj som fick plats på Diamanten (annex till Juvelen, tidigare 1-3 år, numera 5-åringar) har bytt förskolor i augusti.

Vi är jättenöjda med sonens förskola, de är totalt 11 pedagoger på ca 60 barn, och på sonens avdelning (1-2 år) är de just nu 3 st (heltid) på 13 barn.
    De jobbar mycket tillsammans över avdelningsgränserna och all personal ser verkligen barnen och känner till alla barn. Så när det är dags för sonen att byta avdelning efter nyår så känner han redan personalen på den nya avdelningen och det blir ett enklare byte.

• Fossa

mapo51: Varför var de missnöjda med Fyrklövern? Det var ett av våra alternativ nämligen så jag är lite nyfiken

• Hemmaföräldern

Solna har stora barngrupper och många dagis som av den anledninge har problem. Mitt tips är att ni väljer dagmamma istället. Det är ofta lång kö till de privata dagmammorna men har ni tur kanske något barn flyttat så att ni kan få plats.

• Bedhead

Mina barn har tidigare gått hos Små Havsstiernorna (privat dagmamma i Huvudsta) och går nu på Påfågeln avd Kristallen i Västra Skogen. Båda ställena får mer än godkänt av mig.

• mapo51
    Fossa skrev 2009-12-16 17:28:57 följande:
    mapo51: Varför var de missnöjda med Fyrklövern? Det var ett av våra alternativ nämligen så jag är lite nyfiken
    De gillade inte den pedagogiska profilen, jag fördjupade mig inte så mycket i exakt vad det var de inte gillade faktiskt.
  • Cookie80

Puffar lite, har samma fråga. Bor vid skytteholm och måste börja kolla runt då lillan snart är åtta månder {#lang_emotions_wink}

Vart går era barn och är ni nöjda?

Svar på tråden Bra och mindre bra förskolor i Solna?