• fiali

Reggio-emilia vs Montessori

Vår 2.åring ska börja förskolan och vi står i valet mellan båda dessa pedagogiker, men känner inte att jag vet tillräckligt. Synpunkter?

• Svar på tråden Reggio-emilia vs Montessori
  • petsod

Vår dotter på 4 år går på en privat montessori-fsk och vi är alla SÅ nöjda.
    Deras pedagogik känns bara så rätt och logisk, hjälpa barnen hjälpa sig själva, se till varje individs intresse, ha allt på barnens nivå, inte avbryta i lek och arbete utan ha "flygande" frukstunder utan avbrott då barnen själva tar när det passa dem, lugn och skön inomhusmiljö och stoj och spring utomhus, lära om matematik och andra ämnen från låg ålder, pekkort till dem som ännu inte kan prata, möjligheten att få leka klart med saker innan man behöver dela med sig, bli inbjuden till lek istället för att bara "kasta sig in" osv osv.
    Vår fsk är ca 15 år gammal och nästan all personal har varit med från början, föreningen har god ekonomi vilket innebär att personalen kan vidareutbilda sig, köpa in material, göra utflyckter med barnen osv.
    Vi som föräldrar sitter med i styrelsen, städar 2 gånger/år och veckohandlar ca 1 gång/termin.

• AnniPanni

Mina barn går iof bara på reggio emilia INSPIRERADE förskolor i kommunal regi men vi är grymt nöjda ändå
    Jag har inte koll på likheterna/skillnaderna mellan RE och Montesorri men grunderna verkar vara lika om man ser på vad petsod skrivit ovan.
    Barnen är i focus, lärande genom lek, mycket skapande med olika material, projekt utifrån barnens intressen (tex så började barnen med lövprojekt, som sen utvecklades till att upptäcka mönster, som blev till praktiskt matematik osv.) Allt material finns i barnens höjd. Mycket utevistelse, på ena dotterns förskola har de mulle o knytteverksamhet varje vecka mm.

• fiali

Jo, även denna förskola vi tittar på är RE-inspirerad, inte renodlad... Men det låter ju helt klart bra båda sorter...
    Fler synpunkter?

• Fru Plommon81

Det finns egentligen inga renodlade RE-förskolor i Sverige. Vill ni ha en sådan får ni flytta till Italien. =) Det vi gör här är att inspireras av deras pedagogiska filosofi. I RE säger de själva att ingen kan helt arbeta på deras sätt, vi har ju så olika förutsättningar och deras resa har pågått sedan andra världskriget, så vi ligger långt efter i tänket. Till exempel har pedagogerna reflektion varje eftermiddag, medan vi har en till två gånger i veckan (om vi har tur). Förskollärarna där behöver bara koncentrera sig på att vara med barnen, eftersom det finns medhjälpare som gör allt praktiskt, medan vi måste springa runt och fixa allt markarbete också.

Jag arbetar på en RE-inspirerad förskola och ledord hos oss är
    "Det kompetenta barnet"(förklarar nog sig själv)
    "De 100 språken" (L. Malaguzzi som grundade RE sa att "ett barn har 100 språk, men berövas 99"vi försöker med andra ord erbjuda barnen att använda så många uttryckssätt som möjligt) och
    "Miljön som den tredje pedagogen" (vi lägger stor vikt vid miljöerna så att de är utmanande både mentalt och sensoriskt).

Vi arbetar även mycket med pedagogisk dokumentation (dvs dokumentation som vi reflekterar kring för att gå vidare i arbetet) och skapande av olika slag.

Personligen tycker jag att RE-inspirerad pedagogik är väldigt bra och kul att arbeta med. Det finns mycket att utveckla och barnen utvecklas mycket. Dock finns det många som säger att de arbetar enligt RE, men inte gör det. De tror att det räcker att bara göra "en grej" som de läst om, men det handlar om ett helt förhållningssätt till barnen och till arbetet.

• Elfva

Jag jobbar på en RE förskola och har dottern på en montessori förskola. Kom gärna med mer specifika frågor och funderingar så ska jag försöka svara.

• alexma

Jag har gjort en jämförelse mellan Reggio och montessori som ett led i mina högskolestudier.
    Reggio är lite inspirerad av montessori (RE har tagit intryck av många olika pedagogiker)
    Det finns många likheter och en del olikheter.
    För egen del blev jag oerhört inspirerad av arbetssättet man har i Reggio. Hade jag haft möjlighet hade jag valt den inriktningen. De ser det kompetenta barnet och arbetar medforskande med barnen.

• malinlarare

Och tvärt emot Elfva jobbar jag på Montessori och sonen ska gå på RE... Som sagt; ställ gärna frågor så kan vi säkert hjälpa till :)

• augustisten

En sak som kan vara värd att tänka på är att Montessori är "ett helt koncept" - en Montessoriförskola jobbar bara utifrån den egne pedagogiken och kan för vissa barn vara lite oflexibel (om barnet inte passar med pedagogiken sas).

En RE inspirerad förskola kan ju alltid välja att inspireras av och plocka in element från andra pedagogiker - tex Montessori - om de har behov av det, så den är inte like rigid på ett sätt...

• AnniPanni
    augustisten skrev 2009-12-21 11:05:46 följande:
    En sak som kan vara värd att tänka på är att Montessori är "ett helt koncept" - en Montessoriförskola jobbar bara utifrån den egne pedagogiken och kan för vissa barn vara lite oflexibel (om barnet inte passar med pedagogiken sas). En RE inspirerad förskola kan ju alltid välja att inspireras av och plocka in element från andra pedagogiker - tex Montessori - om de har behov av det, så den är inte like rigid på ett sätt...
    Precis vad jag tänkte på också. RE är ju lite mer "flexibel"
  • Bibimbap

Fast nej, jag har barn på en montessoriskola och dom har pedagogiken som bas men väljer att plocka in annat där dom finner att det behövs. Om man vill certifieras av montessoriförbundet finns det ett antal kriterier som ska uppfyllas (tex åldersinegrerade grupper, andel montessoriutbildade lärare osv) men det finns inget som säger i de kriterierna att man inte kan, som vår skola, komplettera där man finner det lämpligt. Det finns dessutom skolor som marknadsför sig som montessoriinspirerade.

Passa förresten på att se den italienska miniserien om Maria Montessori som går i dag och i morgon på SVT - en spelfilm i och för sig men också ett porträtt av en imponerande person och en bakgrund till varför och hur hon tog fram pedagogiken.

• Elfva

Jag jobbar på en RE förskola och har dottern på en montessoriförskola. Du får gärna komma med specifika frågor så kan jag försöka svara...

I korthet så är grundsynen på barn den samma, man ser barn som kompetenta på båda håll osv och har stor tilltro till barnets egen förmåga... Det märks att båda pedagogikerna kommer från samma kultur... Nå väl den stora skillnaden är att man inom montessori använder ett speciellt pedagogiskt material. Detta material "jobbar" barnet med när det leker och barnet väljer själv vad, när och hur länge det vill leka med materialet. Materialet är roligt för barnet och barnet övar sina förmågor t ex finns material där man övar att hälla och ösa något som de yngsta barnen brukar älska, äldre barn brukar vara intresserade av bokstäver och då finns det material där de leker fram läsning och skrivning (allt på barnets villkor förstås) och likaså finns ett underbart matematikmaterial där man leker och räknar pärlor... Jag tycker Montessori är jättebra, det passar utmärkt för vår dotter. Barnen i Montessoriförskolor får träna sin självständighet och man använder mottot: Hjälp mig att hjälpa mig själv. 
    I RE inspirerade förskolor har man som sagt samma barnsyn men man har inget speciellt material. Man utgår ifrån barnens intresse som grupp och jobbar tematiskt i olika projekt. Man använder mkt pedagogisk dokumentation. Skapande verksamhet är vanligt på RE inspirerade förskolor. Skillnaden är att man utgår lite mer från gruppen än i Montessori som utgår mer från individen. Man jobbar med teman och projekt mer eller mindre helt utifrån barnens intressen och nyfikenhet och man jobbar ofta med skapande verksamhet i sina projekt. Inom RE ser man miljön som viktig och vill att den ska vara mkt inspirerande och lockande för barnet (inom montessori är också miljön viktig) så viktig att man kallar den för den tredje pedagogen. RE är jättebra det också tycker jag, det handlar mkt om vad som man som förälder känner passar bäst. När det gäller RE så vill jag dock höja ett varningens finger för att många förskolor kallar sig RE utan att egentligen ha en aning om vad det innebär... Det är lite mode i att säga att man är RE inspirerad men sen när det kommer till kritan så kanske man inte är så inspirerad egentligen och många av de stora RE tankarna har man helt förbisett. 
  • fiali

Tack för alla svaren! Som det ser ut nu så fick vi plats på en REinspirerad förskola, känslan är väldigt bra, och det är en liten mysig förskola! Montessori kunde inte lova plats ens till hösten, först kanske nästa höst och då är hon nästan 4... så hoppas verkligen på att detta kommer fungera. tack snälla för allt engagemang, om det är ok så kanske jag återkommer med någon fråga!

• Fru Plommon81

Det är helt ok! Föräldrar som är intresserade av pedagogiken tycker jag är hur kul som helst!

• ian01

Ang Montessori som pedagogik är min erfarenhet att det som fungerar för ett barn som ju är en egen individ inte fungerar för en annan. Min son som nu är vuxen var tillsammans med sina kompisar i en montessoriklass i tre år, 1-3 vilket fungerade sådär. De var fyra grabbar med stort behov av att vara fysiskt aktiva men vi föräldrar upplevde att de inte passade in i " mallen" av tysta, arbetande och ansvarstagande elever, de var ju barn. Många gånger ringde personalen hem till oss och sade att de stört. Min som berättade att han blev störd av de mindre barnen som cirkulerade och lekte runt arbetsstationen. Han och andra behövde tydligare struktur och mer lugn och ro när de jobbade självständigt. Kan tilläggas att de här grabbarna tyckte det var jätteskönt att börja i fyran då de kom i en s k vanlig klass där man var i samma ålder och satt vid en bestämd plats och arbetade. Fördelarna som jag såg det, var att deras mattekunskaper hade utvecklats och att de faktiskt tog mycket större ansvar i klassen när de växt till sig. Så både nackdelar och fördelar med en speciell pedagogik i deras fall.

Ian

Svar på tråden Reggio-emilia vs Montessori