• lenas funderingar

Ang köp av bostadsrätt kontrakt skrivning

Jag måste höra hur detta funkar..
    Jag var på visning av en lägenhet o samtidigt var en annan där och denna la bud på plats, han sa att han verkligen ville ha den osv..
    Sen la jag ett högre bud via tele på kvällen och fick lägenheten.
    Skrev på ett köpekontrakt där det står vilket pris, handpenning, tillträdesdag osv..Jag hade inte blivit godkänd i föreningen då o de hade inte gjort kreditupplysning det skulle ske eftråt i veckan..Sen kom det fram nu några dar eftr kontrakt skrivningen via egna efterforskningar att denna person som jag budat med o som så gärna ville ha bostaden var en familjemdlem till säljaren som la fejk bud för att trissa upp priset utan att vara intresserade..Så jag har förmodligen gett för mkt o skulle vilja gå ner nu när detta kom fram el dra mig ur helt..Så min fråga är om det är möjligt?

Det står så här på avtalet ang medlemskapet i föreningen :
    Skulle köparen ej rätterligen fullgöra sina åtaganden enligt detta avtal , såvida köparens försummelse är oväsentlig, äger säljaren rätt att häva köpet. Härvid ska köparen ersätta säljaren dennes skada. På motsvarande sätt äger köparen rätt til hävning o skadestånd enligt ovan, i det fall säljaren ej rätteligen fullgör sina åtaganden enligt detta.

Vad menas med detta?
    Jag har inte betalat in någon handpenning än o inte fått veta om de godtog mig i föreningen men antar de gjort det.

• Svar på tråden Ang köp av bostadsrätt kontrakt skrivning
  • klocka

Har du någon form av bevis för att det var en familjemedlem som la bud? Var mäklaren medveten om det?

Jag skulle råda dig om att ringa mäklarsamfundets kundombudsman:

www.maklarsamfundet.se/maklartemplates/Page.aspx

Var det ingen mäklare inblandad så kan det nog vara värre. Rent krasst har du ju i så fall ingått ett avtal om att köpa en lägenhet till ett avtalat pris - du har ju själv bestämt att du är villig att betala x; att det var baserat på att du trodde att någon annan var villig att betala y är jag inte övertygad om är relevant i sammanhanget.

(gardering för att jag bara är hobbyjurist)

Svar på tråden Ang köp av bostadsrätt kontrakt skrivning