Kan man ha b-vitamin brist fast man äter b-vitaminer?
Jag är trött, har svidande tunga, sår i mungipan mm men jag äter b-vitamin. Jag äter även metformin.
Jag är trött, har svidande tunga, sår i mungipan mm men jag äter b-vitamin. Jag äter även metformin.
folsyra brist kanske
har ätit B12 vitaminer i flera år men ingen har kollat folsyranivåerna och jag har mått dåligt samm symptom som dig träffade nyligen en ny läkare som kollade folsyranivåerna det är gjort med ett enkelt blodprov
och mina nivåer är jättelåga av folsyra
Ja, det kan man.... boka tid på VC och ta blodprover.
Ja, en vanlig anledning till B12 brist är att tarmen har svårt att ta upp vitaminet. Då behöver man injektioner istället.
Kolla upp det genast. B12 brist kan leda till nervskador om det går långt.
www.netdoktor.se/hjart-karl/
Förlåt om jagh lånar tråden lite TS, men i provsvaren på mina senaste blodprover har läkaren tagit något som heter "folat" är det samma som folsyra?
Anonym (fråga) skrev 2009-12-16 08:37:23 följande:
Du kan ha alldeles för lågt upptag av B-vitamin trots tabletter,
Jag har ätit tabletter i stort sett mitt vuxna liv, men har precis börjat med en Injektionskur, dvs 5 ggr Behepan.sprutor under en 14 dagars-period för att snabbt få upp halten i kroppen men äter Plus detta även B-vitamin i tablettform.
Jag hade ingen aning jag var så sjuk, mer än ofattbar trötthet o yrsel, då jag är reumatiker o vissa *symptom är lika m b-vit, bristen, så kolla du upp det.
De symptom du har är typiska för just B-12brist.
Lycka till!