• PamPam

Mjuk livmoderhals (?) i vecka 27 och extra UL - vad betyder det egentligen?

Min läkare sade att livmoderhalsen (eller livmoder...något) var mjuk, vilket i sig inte är helt onormalt. Eftersom hon inte kunde mäta den med fingarna så skickar hon mig för säkerthetskull på UL. Däremot menade hon att det inte finns någon större orsak till oro, eftersom jag inte haft några smärtor eller så.

Så orolig är jag inte direkt. Men vad innebär det att livmoderhalsen är mjuk?

PP

• Svar på tråden Mjuk livmoderhals (?) i vecka 27 och extra UL - vad betyder det egentligen?
  • jojjo113

Det var inte livmodertappen?

• PamPam

Det är möjligt ... undersökningen var tyvärr inte på mitt modersmål, så jag kanske missförstod. Men "den" var mjuk och hon kunde inte mäte hur lång "den" var.

• Hallonröd

Livmodertappen var det nog....den mjukas ju upp för att börja öpnna sig när det är dags att föda. Men det föregås ju av värkar...så har du inte haft ont så är det ingen fara som din läkare sa.

• PamPam

Hm, hoppas hon har rätt! Men jag ska ivarjefall ta det lugnt och inte stressa upp mig för myket (har en förmåga att planera in lite för mycket saker i min agenda och aldrig vara hemma...)...

• onka

Min livmodertapp var mjuk redan i v 23 och dessutom öppen 2 cm. Men min dotter föddes när det var planerat!

• Jennski

Min livmoder är också mjuk nu, så jag är sjukskriven...

Svar på tråden Mjuk livmoderhals (?) i vecka 27 och extra UL - vad betyder det egentligen?