• annahl77

    Känsligt byta förskola för 2-åring?

    Sedan januari i år, då vår son var 13 månader, har han gått på en förskola på en annan ort eftersom det inte fanns plats på förskolorna i den ort där vi bor. Vi har trivts så bra med förskolepersonalen och vår son har trivts jättebra. I höstas begärde vi överflyttning eftersom det känns smidigare att ha förskoleplats där vi bor. Dels för att det är många barn i området i samma ålder som vår son + att vi isåfall kan sälja en utav bilarna eftersom det nu krävs 2 bilar för att hämta och lämna för att det ska fungera med våra jobb. Det blir ekonomiskt billigare helt enkelt.

    Vi har nu fått en plats till honom på en förskola nära oss och han ska börja i januari.

    Nu undrar jag om det är någon som har någon erfarenhet av hur 2-åringar reagerar när de byter förskola? Vår son har en särskild fröken som favorit, som han fullkomligt kastar sig i famnen på på morgnarna. Han går där 40 timmar i veckan, så det är ju en miljö som han har tillbringar mycket tid i och med personer som han nu träffat väldigt mycket, både personal och barn. Nu känns det jättejobbigt (för mig!!) att vi nu ska bryta upp därifrån och då tänker jag ju såklart på att han är så trygg på sitt befintliga dagis. Sedan har han ju små kompisar där som han tillbringat halva sitt liv med....Finns ju ingen garanti att han kommer anförtro sig till någon på det nya stället eller ens trivas lika bra....Nu hoppas jag ju det såklart! Annars kommer jag ha svårt att förlåta mig själv. Han kommer vara ledig i 3 veckor nu, så det blir ändå ett rejält break mellan "gamla och nya dagis".

    Någon som har någon erfarenhet av att byta förskola runt 2års ålderna och hur barnen reagerat?

  • Svar på tråden Känsligt byta förskola för 2-åring?
  • Lallara

    Min son är 3½ år och han har bytt förskola två gånger. Det har gått jättebra. När han var drygt två bytte han första gången, men det var iofs efter sommaruppehållet. Det gick i alla fall bra, små barn hittar lätt nya kompisar och en ny favoritfröken . Prata gärna med ditt barn om bytet i god tid innan det är dags.

    Lycka till!

  • Max mamma

    jag rekomenderar att byta NU isf när han blir äldre så han skaffar sej flera "riktiga" kompisar.

  • blå fisk

    Vår dotter skolades in när hon var knappt 16 månader och gick då som 15-timmars barn under fyra månader, eftersom jag var arbetslös. Därefter har hon gått ungefär 32 timmar i veckan. Hon har alltid varit lätt att både lämna och hämta och har inte varit ledsen eller liknande. Vi flyttade nu i höstas till ett annat område inom samma stad och valde då att byta förskola till en i det nya området. Mycket just för att få kontakten med barn i samma område och för att göra lämnaing och hämtning smidigare. Dottern skulle då fylla två samma månad. Det har gått jättebra på den nya förskolan och vi har inte haft några problem varken vid lämning eller hämtning. Så för oss har det gått bra.

  • Helena83

    Jag jobbar på förskola och vi har fått in "små" som har bytat och oftast har det gått smidigt (är ju så olika från barn till barn). Men som någon annan sa, bytt nu och inte om ett år eller så när dem förstår det mer. Mycket hänger ju på hur personalen är på det nya (om det är fast och inte en massa bytande). Efter jag gick på föräldrarledighet så har all ordinarie personal försvunnit från min avdelning och det har bara varit vikarie efter vikarie, det har ju påverkat barnen mycket speciellt då det är en småbarnsavdelning.

Svar på tråden Känsligt byta förskola för 2-åring?