• Jo  anna

Feber trots alvedon

Min tvååring blev sjuk i torsdags förra veckan, började med snuva som blev till hosta och andningssvårigheter på lördagen, han fick kortison och ventoline på akuten. På söndagen mådde han lite bättre och var rätt bra i måndags. Men igår fick han feber igen, under natten har han haft 40 grader, han har vaknat ungefär var fjärde timma och då fått mer alvedon, han har fått under dagen också, senast för 2½ timma sedan, men har ändå 39.9 i feber. Varför hjälper det inte? Vad ska jag göra? Sitter och väntar på att en läkare från vc ska ringa upp.

• Svar på tråden Feber trots alvedon
  • hgf

hej jag vet ju självklart inte varför det inte hjälper med alvedon men prova ipren om du har. min dotter hade feber i lite över en vecka och tillslut hjälpte det inte med alvedon så hon fick ipren å de funkade mkt bättre och sen visade det sig vara urinvägsinfektion.

• Tessan S

Ipren funkar bättre vid de högre temperaturerna. Jag ringde 1177 när vår dotter hade feber som du beskriver och fick det tipset man kan fortfarande ge alvedon var 4:e timme och dessutom komplettera med Ipren var 8:e timme. Det är inte samma verksamma ämne i så därför kan man köra med båda utan risk. Naturligtvis bara vid riktigt höga temperaturer, man ska ju inte ge mer än nödvändigt.

♥ Elwira 30/5 2008 ♥ Knyttet BF 29/3 2010 ♥
  • Jo  anna

Står på Iprenflaskan att man ska prata med läkare om man har astma, och vi vet inte riktigt vad det är han har, på akuten trodde dom förkylningsastma.
    Vi va till vc igår, och snabbsänkan hade sjunkit sen i lördags.

• Jo  anna

Hur länge kan dom gå med feber egentligen? Han har ju varit dålig sen i lördags. På vc säger dom bara "det blir nog bättre i morron". Men det blir ju inte bättre. Ringde barnakuten, dom sa att jag skulle höja dosen alvedon till 8 ml. Tillsammans med ipren så går febern iaf ner, men kommer tillbaka. Han äter ju ingenting, och så får han massa mediciner, blir det inte jobbigt för magen också?

• Flickan och kråkan

När vår äldsta var ett år fick vår kille tredagarsfeber med feber uppemot 41 grader. Febern satt i nästan en vecka. Eftersom febern var så hög och alvedon inte hjälpte nämnvärt åkte vi till akuten rätt omgående. Vi fick samma råd som er - ipren, varva ipren och alvedon samt höjd dosering alvedon (läkare går ju mer exakt efter vikt). Jag frågade också om hur länge, feber-febernedsättande. I bipacksedlarna står det ju att man inte ska använda dem mer än ett par dagar. Läkaren sa att det inte var några problem att använta i upp till 2 veckor. Anledningen till att det står så kort tid på bipacksedlarna är för att de vill att man ska ha läkarkontakt om febern hänger i....för att undersöka att det inte är en bakterieinfektion som behöver behandlas. Virus ger ofta högre feber och kan vara envist. Vi tog alla möjliga prover när vi var inne - öron, hals, urin etc. Bakterier kunde uteslutas. Eftersom han varit dålig i en vecka och det inte verkar ge sig skulle jag nog vilja få det kollat.

• Jo  anna

Vi åkte in till akuten i fredags och dom gjorde en lungröntgen, kraftig lunginflammation och crp på över 300. han får antibiotika intravenöst nu. Men är piggare. =)

• Malin79

IPREN supp är absolut det bästa...vi hade alvedon men  den hjälpte inte alls. Iprenen tog ner febern ganska fort.

älskar min underbara Lukas
Svar på tråden Feber trots alvedon