• Kinya

Ni med småbarn: hur gör ni med julklappsutdelningen och tomten?

Jag undrar hur ni som har småbarn gör med julklappsutdelningen och tomten?

Under min uppväxt gjorde vi så här:
    På kvällen den 23:e så lades alla julklapparna under granen av mina föräldrar. Jag och min bror fick se men inte röra. På natten till julafton så "kom tomten och hämtade" julklapparna. Men han glömde alltid en till mig och en till min bror så att vi kunde roa oss med dem tills vi skulle iväg så mamma och pappa kunde julstöka i lite mer lugn och ro. Sen på julaftons kväll kom tomten och delade ut alla julklapparna.

Hur har ni haft det när ni växt upp och hur gör ni nu när ni har barn?

Jag och min man har nämligen haft en stor diskussion om hur vi ska göra när vårt barn som ska födas i januari är stor nog för traditionen. Min man tycker att det sättet vi gjorde på är totalt ologiskt och gillar det inte alls medan jag är väldigt förtjust i sättet vi gjorde det på när jag växte upp, av sentimentala skäl. Det var ju så det var när jag var liten och julen var så där härligt magisk. Så nu vill jag höra så många olika sätt som möjligt så kan vi kanske hitta ett sätt som vi både tycker om

• Svar på tråden Ni med småbarn: hur gör ni med julklappsutdelningen och tomten?
  • jelena2

När jag var liten så lades alla klapparna under granen och efterjulmiddagen delades de ut. Jag tror aldrig vi har haft någon tomte, utan det var vi barn som delade ut (jag och syrran) klapparna.
    Nu när jag har barn själv (tvillingar på snart fyra år) så gör vi följande:
    Alla får en julklapp i julstrumpan på morgonen. Efter Kalle Anka kommer tomten med EN julklapp var till alla (dels för att tomten ska slippa svettas ihjäl och dels för att barnen ska förstå att alla klappar inte kommer från tomten. Så de kan tacka alla ordentligt efteråt, viktigt med hövlighet och tacksamhet ).
    När tomten gått delas resten av julklapparna ut och flickorna vill såklart hjälpa till med det.

Lycka till med era blivande nya traditioner!

• hic sunt leones

När jag var liten hade vi alla julklapparna i en stor säck (eller två...) som tomten sedan kom och delade ut. När sonen blir stor nog kommer vi nog att ha klapparna under granen som tomten sedan kommer att dela ut. Samt morgonklapp i strumpa.
    Jag tycker ditt sätt var bra, det var väl inte ologiskt

• Flätad

Vi hade alla julklappar under granen för tomten kunde ju inte bära alla julklappar tilla alla barn så tydligen hälsade han på några dagar innan och la julklapparna under vår gran Nåväl vi har fortsatt med den traditionen även om jag väntar på vår kloka dotters frågor kring detta. För i filmer osv har ju tomten en säck med klappar med sig Men kanske är det bra att redan nu berätta att alla klappar inte kommer från tomten som någon skrev... Hmm får fundera vidare på det

• enAnnan

Vi gjorde så att endel paket sattes under granen och endel kom tomten med, han orkar/kan ju inte släpa på allt =)

• Kinya

På våra klappar stod det ju alltid att "God jul önskar mamma och pappa" men på några enstaka stod det "God jul önskar tomten".

Ni som lagt klapparna under granen några dagar innan: Har inte era barn gått och petat och öppnat klapparna i förväg om ni inte höll koll på dem? Blev det mer tjat för att klapparna låg framme hela tiden?

• annca

Hos oss kom aldrig någon tomte. det var aldrig någon som försökte slå i mig att det fanns en speciell jultomte, däremot sattes det ut gröt till hustomten elelr skogstomten, vilken det nu var...
    Julklapparna låg först i hallen och flyttaes sedan intill framför öppna spisen, där någon delade ut dem. Sedan jag lärt mig läsa var det oftast jag...

Nu firar vi alltid julafton hos svärmor, och tit har alltid jultomten kommit, gåendes genom skogen, för att hjälpa till att dela ut klapparna. Han har inte paketen med sig, utan de har han, eller någon hjälpreda, lämnat i förväg under granen.

Fast han har alltid varit där under natten till julafton också och lämnat varsitt paket till barnen på fruktotbordet...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • krut34

Vi lägger en julklapp under granen som barnen får öppna på morgonen. Den har Tomten råkat tappa under flygtur med renarna. Resten delar han ut på kvällen.

I år kommer mina föräldrar skicka julklappar till vårt hem, men vi ska fira hos svärmor i andra delen av landet, så för att minska bagaget kommer vi lämna de julklapparna hemma och dela ut dem i nyår. Undrar hur vi ska förklara det? Tomten åkte nog hem till oss först, hittade oss inte, lämnade kvar några klappar i förvirringen och åkte hem till svärmor med resten.

• nollåtta

Hos oss har vi öppnat paketen sent på kvällen. Nu med en tvååring känns det inte lika aktuellt, hon blir trött. Vi kollar Kalle och efter det kommer tomten. Sen äter vi middag.

• Kinya

Jag vill att mitt barn ska få en klapp på morgonen som hon kan roa sig med så man själv kan slippa tjatet "När kommer tomten?" iaf under tiden klappen roar henne. Dessutom så var det så mysigt när jag var liten och vaknade på morgonen och kom på att det var julafton och gå neroch hämta sin klapp! Lite som att tjuvstarta julafton! Men om man ska ta bort den biten min man inte gillar dvs den där tomten kommer och hätmar klapparna under natten så vet jag inte var klappen som får öppnas på morgonen ska ligga. Vår låg alltid under granen, längst in eftersom tomten hade glömt den kvar i stressen över att hinna med allt! Men var kan den ligga annars?

Ett mysigt ställe hade varit barnets rum, men det kan ju vara svårt att lägga dit den utan att barnet somnar... Frukostbordet var en idé... julstrumpa en annan... hmmm... har ni fler idéer? Jag vill verkligen ha min tradition men samtidigt vill jag defitivit inte köra över min man och hans önskemål. Han vill gärna att vi kommer på en egen tradition (de hade ingen speciell när han var liten som han kan komma ihåg).

• Cecese

Vi gör så som jag hade det när jag var liten. Natten till julafton kommer tomten och lämnar ett paket till varje barn under granen som dom får öppna när dom vaknar. Sen efter julmaten, nångång 18-19 brukar tomten komma med resten av paketen.

• jelena2

Förresten, min svärmor köper alltid ett gäng med tidningar och slår in. De ligger utanför sovrumsdörren på morgonen med en lapp från tomtemor.
    Så det är ju en variant - att tomtemor kommer med morgonjulklappen. Fast då får man två figurer att hålla ordning på!

• enAnnan
    Kinya skrev 2009-12-16 14:12:59 följande:
    Jag vill att mitt barn ska få en klapp på morgonen som hon kan roa sig med så man själv kan slippa tjatet "När kommer tomten?" iaf under tiden klappen roar henne. Dessutom så var det så mysigt när jag var liten och vaknade på morgonen och kom på att det var julafton och gå neroch hämta sin klapp! Lite som att tjuvstarta julafton! Men om man ska ta bort den biten min man inte gillar dvs den där tomten kommer och hätmar klapparna under natten så vet jag inte var klappen som får öppnas på morgonen ska ligga. Vår låg alltid under granen, längst in eftersom tomten hade glömt den kvar i stressen över att hinna med allt! Men var kan den ligga annars? Ett mysigt ställe hade varit barnets rum, men det kan ju vara svårt att lägga dit den utan att barnet somnar... Frukostbordet var en idé... julstrumpa en annan... hmmm... har ni fler idéer? Jag vill verkligen ha min tradition men samtidigt vill jag defitivit inte köra över min man och hans önskemål. Han vill gärna att vi kommer på en egen tradition (de hade ingen speciell när han var liten som han kan komma ihåg).
    Vi hade en julstrumpa som vi hängde upp vid varje barns säng. I den la vi ett paket efter de hade somnat. Vi la även i mandariner, pepparkakor och skumtomtar. Nu är de stora men även i fjol ville de ha mandariner, pepparkakor och skumtomtar (dock ingen julstrumpa och ingen klapp fick de heller) och då är de tonåringar allihop och kan gå och ta dessa saker själv när de vill =)
  • Smurfan JM

Tomten ger inget till oss, han koncentrerar sig på att ge klappar till de barn som behöver och vi som har/hade föräldrar, syskon, farmor och mormor osv får ju presenter av varandra istället... (Sedan finns det ju de familjer som får besök av en av tomtens hjälpredor (utklädd släkting), men det har aldrig varit något för vår familj).

När jag var liten samlades de flesta klapparna uppe på de garderober som stod i vardagsrummet, tills kvällen innan julafton då de flyttades ner till under granen...
    Utdelningen av klapparna basade mamma för.

Hos mina föräldrar (och yngsta syster) förvaras paket mestadels i arbetsrummet samt i min systers sovrum (de hon ska ge bort) fram tills julaftonsmorgon då de antingen packas ihop för ivägflytt eller läggs runt tomten (ingen människa då, utan en "prydnadsfigur" med ca 1m höjd) om julfirandet ska vara hos dem.

Här hemma läggs klapparna under granen så fort den ställts upp (på lucia). Om vi ska iväg på julafton (oftast) packas de ihop på julaftonsmorgonen och läggs under granen eller runt tomten vid ankomst hos dem vi ska fira julafton hos.

Utdelningen basar fortfarande min mamma för.

• hönamor

Vi la ut paket under granen o sen hade tomten med sig en säck han med.

Första året med små barn då vi hade en känslig dotter så smög tomten bara runt på gården, vi såg lykta o skägg o säck typ lite svagt, det var jättemysigt o spännande. Sen lämnade han säcken ute så vi fick hämta. 2 år körde vi så sen började vi fira hos barnens mormor o där vågade sig tomten in.

• Apolline

Förstår dig, jag blir också sentimental när jag tänker tillbaka. Det är ju den känslan man själv hade som man vill förmedla till sina barn, inte nödvändigtvis handlingen i sig.

När vi var små lades alla julklappar in under granen i samband med att den bars in och kläddes. Så man kunde gå och titta, känna och fantisera lite några dagar innan. Men vi var alltid försiktiga, och bad aldrig om att få öppna något i förtid. På julaftonsmorgon fick vi öppna varsitt, resten efter Kalle Anka. Tomten kom efter maten och hade alltid med sig ett godishus till oss.

Svar på tråden Ni med småbarn: hur gör ni med julklappsutdelningen och tomten?