• ääni

Muffins eller kaka med hallon och kardemumma?

Är det någon här som har ett bra recept på muffins eller kaka med hallon och kardemumma? Jag tänker mig något liknande de muffins de har på Espresso House. De har lite godare yta än vanliga hemmagjorda muffins, lite hårdare.

Hoppas på några förslag

• Svar på tråden Muffins eller kaka med hallon och kardemumma?
  • Miss Obsessive

Jag har ett jättebra recept på chokladmuffins med hallon! Varenda gång jag bakar de så får jag jättemycket beröm {#lang_emotions_smile} 

Receptet är ett grundrecept från Leilas "A piece of cake", fast här har jag uteslutit citronskalet. 
    100 g smör
    2 dl mjölk 
    2 ägg
    2-3 dl socker
    2 tsk vaniljsocker
    2 tsk bakpulver
    4 dl mjöl
    1 nypa salt
    Hallon
    1. Sätt ugnen på 175° för stora muffins och 200° för små.

2. Smält smöret och tillsätt mjölken, dra av från plattan
    3. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt
    4. Rör ner den ljumma vätskan
    5. Blanda mjöl, bakpulver och kakao i en annan bunke och rör ner i smeten
    6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll. Tryck till sist ner ett hallon i vardera form och grädda i mitten av ugnen. 20 minuter om du gör stora muffins och ca 12 om du gör små. Prova med en sticka, den sa ej vara kladdig. 
    Jag brukar fylla formarna ganska högt upp, så det blir stora muffins. Har även tänkt att prova receptet fast med (mjölk)chokladbitar istället för hallon {#lang_emotions_smile}
  • ääni

Jaha! Ingen verkar svara Har inte hittat något recept heller. Vill ju helst att det ska vara sådana där höga, typ amerikanska, muffins. Men vad tror du om att kombinera lite recept?

Att man tar detta t ex och byter ut blåbären mot hallon:
    http://www.tasteline.com/Recept/amerikanska_blabarsmuffins

och sen tar man i 1 tsk stött kardemumma som de har i detta recept:

http://www.tasteline.com/Recept/Kardemummamuffins

Men frågan är hur man ska få till den där goda, lite hårda ytan som det är på Espresso House muffins?

• Miss Obsessive

Oj! glömde skriva hur mycket kakao det ska vara {#lang_emotions_embarassed} Jag brukar ta i ca 4-5 msk kakao, men det är ju bara att prova sig fram hur mycket man tycker är lagom.. 

• Hallonblomman

Inga muffins men en jättegod kaka =)

Taget ur boken sommaren söta.
    Krämig kardemumma- och hallonkaka:
    8-10 bitar
    5½ dl vetemjöl
    1 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    2 tsk malen kardemumma
    150 g rumsvarmt smör

2 dl gräddfil
    1 ägg
    ½ tsk bakpulver
    ½ tsk bikarbonat

Fyllning:
    200 g philadelphiaost (eller annan färskost)
    1 ägg 
    ½ dl strösocker
    2 dl hallon 
    1 msk strösocker (glömde jag - blev god ändå)

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund bakform (springform)
    Gör en smuldeg genom att blanda vetemjöl, socker, vaniljsocker och kardemumma och det rumsvarma smöret i e n matberedare eller för hand. Lägg undan 2½ dl.
    Rör ihop gräddfil, ägg, bakpulver och bikarbonat och blanda med resten av smuldegen. Rör till en kraftig smet och bred ut den i formen. Dra försiktigt upp lite smet mot kanten.
    Rör ihop ost, ägg och socker till fyllningen och häll den mitt i formen.Blanda hallonen med 1 msk socker och fördela dem i formen. Strö över resterande smuldeg. 
    Grädda i 45-55 minuter mitt i ugnen. Täck med folie mot slutet om den börjar bli för mörk. 
    Låt svalna i formen.

(Kan ätas som den är - eller med vanlijsås eller glass). 

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Engla 090902 ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Hallonblomman

oj vad stort det blev... hihi kopierade bara från word...

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Engla 090902 ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • ääni

Miss Obsessive: Tack så jättemycket för ditt tips! Jag är inte så förtjust i kombinationen hallon och choklad. Men chokladmuffins är jättegott och till det är nig detta recept bra! Om du provar får du gärna berätta hur det blev med chokladbitar i!

• ääni
    Miss Obsessive skrev 2010-01-21 15:40:45 följande:
    Oj! glömde skriva hur mycket kakao det ska vara  Jag brukar ta i ca 4-5 msk kakao, men det är ju bara att prova sig fram hur mycket man tycker är lagom.. 
    Det ska vara mycket kakao!

Hallonblomma: Hjälp! Den kakan låter ju himmelskt god! Den måste jag prova
  • Miss Obsessive
    ääni skrev 2010-01-21 15:43:58 följande:
    Miss Obsessive: Tack så jättemycket för ditt tips! Jag är inte så förtjust i kombinationen hallon och choklad. Men chokladmuffins är jättegott och till det är nig detta recept bra! Om du provar får du gärna berätta hur det blev med chokladbitar i!
    Man märker inte av hallonen så mycket, däremot så blir muffinsen väldigt saftiga av dom. Lovar att återkomma om hur det blev med chokladbitar i {#lang_emotions_smile}
  • Miss Obsessive
    ääni skrev 2010-01-21 15:46:04 följande:
    Det ska vara mycket kakao! Hallonblomma: Hjälp! Den kakan låter ju himmelskt god! Den måste jag prova
    Håller med {#lang_emotions_smile} Första gångerna jag gjorde de här muffinsen så var jag lite försiktig, men kom snabbt på att det blir godare om man faktiskt märker chokladsmaken!
  • ääni
    Miss Obsessive skrev 2010-01-21 15:50:18 följande:
    Håller med  Första gångerna jag gjorde de här muffinsen så var jag lite försiktig, men kom snabbt på att det blir godare om man faktiskt märker chokladsmaken!
    På tal om det: Laila pratar alltid om "fin kakao". Var köper man det? Smakar den extra mycket?

Jag är nybörjare inom bakning...
  • Miss Obsessive
    ääni skrev 2010-01-21 15:54:36 följande:
    På tal om det: Laila pratar alltid om "fin kakao". Var köper man det? Smakar den extra mycket? Jag är nybörjare inom bakning...
    Oj, ja jag är väl knappast någon expert heller, snarare entusiastisk prova-påare {#lang_emotions_smile} Med fin kakao skulle jag tro att hon menar en lite dyrare kakao med hög chokladhalt, typ Valrohna och inte kanske ögonkakao.. Men är man inte så nogräknad så spelar det väl egentligen ingen roll. Jag har både kakao från Ica och Droste (nederländskt "fint" kakaomärke) hemma, märker inte någon större skillnad. Gå på tycke, smak och plånbok!
Svar på tråden Muffins eller kaka med hallon och kardemumma?