• Matillin

Någon här som läst Företagsekonomi på universitet?

Jag har sökt och kommit in på Företagsekonomi 1 på uppsala universitet.
    Läste den här terminen som varit företagsekonomi b gymnasiekurs.
    Och det står att företagsekonomi 1 i uppsala innehåller redovisning och marknadsföring.
    Något som jag läste i företagsekonomi b.
    Jag tar för givet att universitetskursen går in mycket mer på djupet
    Men jag borde ju kanske ha lite fördel av att ha läst b gymnasiekursen precis?
    Har nämligen väldigt mycket i vår och vet inte om jag ska vänta med universitetskursen eller ej.

• Svar på tråden Någon här som läst Företagsekonomi på universitet?
  • valkyrian

Jag läste företagsekonomi a, b och redovisning och beskattning samt bokföring på gymnasiet, dock ej marnadsföring. Tyckte inte att universitetet gick in speciellt mkt djupare, däremot är det mer pang på, man lär sig inte lika sakta med periodiseringar osv. Man har en fördel att kunna begreppen osv, jag upplevde dock som jag glömt det mesta.

Jag började läsa företagsekonomi när jag själv hade mkt i livet, (nyfödd bebis osv) had einga problem att klara studierna men däremot för lite tid till mitt stora barn när bebin precis kommit så jag valde att hoppa av, börjar läsa nu i vår igen.

Bebisen är här
  • Matillin
    valkyrian skrev 2009-12-18 13:18:57 följande:
    Jag läste företagsekonomi a, b och redovisning och beskattning samt bokföring på gymnasiet, dock ej marnadsföring. Tyckte inte att universitetet gick in speciellt mkt djupare, däremot är det mer pang på, man lär sig inte lika sakta med periodiseringar osv. Man har en fördel att kunna begreppen osv, jag upplevde dock som jag glömt det mesta.Jag började läsa företagsekonomi när jag själv hade mkt i livet, (nyfödd bebis osv) had einga problem att klara studierna men däremot för lite tid till mitt stora barn när bebin precis kommit så jag valde att hoppa av, börjar läsa nu i vår igen.
    Ja kan tänka mig att det är för lite tid när man har två och den ena är nyfödd.
    Hjärnan funkar ju inte riktigt som den ska så där i början heller.
    Eller det beror väl på hur mycket man får sova i och för sig
    När min tvåa kom hade det inte alls gått att plugga jag sov knappt nånting alls och kände mig levande död stundtals
    Men nu när den yngsta är 1½ ä hjärnan tillbaka i tidigare form.
    Började läsa lite smått när hon var 10 månader engelska b men känner att det är jättestor skillnad nu och då.
    Sov fortfarande rätt dåligt då.
    Är det A kursen du fortsätter med till våren?
  • valkyrian
    Matillin skrev 2009-12-18 13:50:44 följande:
    Ja kan tänka mig att det är för lite tid när man har två och den ena är nyfödd. Hjärnan funkar ju inte riktigt som den ska så där i början heller. Eller det beror väl på hur mycket man får sova i och för sig När min tvåa kom hade det inte alls gått att plugga jag sov knappt nånting alls och kände mig levande död stundtals Men nu när den yngsta är 1½ ä hjärnan tillbaka i tidigare form. Började läsa lite smått när hon var 10 månader engelska b men känner att det är jättestor skillnad nu och då. Sov fortfarande rätt dåligt då. Är det A kursen du fortsätter med till våren?
    Kommer nog att läsa civilekonomprogrammet till våren och då börjar jag från början (är reservplacerad) annars blir det kandidatprogram i redovisning typ. Så det är ju företagsekonomi A eller I eller vad det nu heter man börjar med då :)

Hmm... Men jag vet inte, värt att testa, du har ju pluggvanan innan i alla fall.
    Bebisen är här
  • Matillin
    valkyrian skrev 2009-12-18 14:23:47 följande:
    Kommer nog att läsa civilekonomprogrammet till våren och då börjar jag från början (är reservplacerad) annars blir det kandidatprogram i redovisning typ. Så det är ju företagsekonomi A eller I eller vad det nu heter man börjar med då :)Hmm... Men jag vet inte, värt att testa, du har ju pluggvanan innan i alla fall.
    Jag kommer söka till civilekonomprogrammet till hösten.
    Måste bara höja mig på hp i vår först och läsa in matematik c som krävs
    Fick 1.3 nu i höstas när jag skrev för första gånge, och tror det var 1.4 för att komma in?
    Det var matten som drog ner mig rejält men nu har jag läst matte b och kommer att ha börjat läsa matte c så mina kunskaper i matte är mycket högre nu än då.
    Klarar jag inte att höja mig så räcker ändå 1.3 för att läsa dom kurser som ingår i civilekonomprogrammet som tur är.
    Förutom juridiken, tror det krävs 1.5 hp för att läsa den?
    Får väl helt enkelt skriva om hp varje termin annars tills jag får det som behövs
  • valkyrian
    Matillin skrev 2009-12-18 14:33:58 följande:
    Jag kommer söka till civilekonomprogrammet till hösten. Måste bara höja mig på hp i vår först och läsa in matematik c som krävs Fick 1.3 nu i höstas när jag skrev för första gånge, och tror det var 1.4 för att komma in? Det var matten som drog ner mig rejält men nu har jag läst matte b och kommer att ha börjat läsa matte c så mina kunskaper i matte är mycket högre nu än då. Klarar jag inte att höja mig så räcker ändå 1.3 för att läsa dom kurser som ingår i civilekonomprogrammet som tur är. Förutom juridiken, tror det krävs 1.5 hp för att läsa den? Får väl helt enkelt skriva om hp varje termin annars tills jag får det som behövs
    Oj, trodde man hade platsgaranti när man väl var inne?

Jag har sökt på betyg, har 17,84 så det är ren tur om jag kommer in... Fick 1.2 på högskoleprovet när jag skrev men skall med skriva i vår, om jag inte kommer in nu måste jag ju för att komma in till hösten.

Det är ju svårare att komma in på hösten än på våren också, ganska rejält, det var därför jag sökte nu i vår. Min son är bara 10 månader men vill verkligen läsa det programmet så jag sökte ändå, min make får vara hemma lite.
    Bebisen är här
  • Matillin
    valkyrian skrev 2009-12-18 14:43:01 följande:
    Oj, trodde man hade platsgaranti när man väl var inne? Jag har sökt på betyg, har 17,84 så det är ren tur om jag kommer in... Fick 1.2 på högskoleprovet när jag skrev men skall med skriva i vår, om jag inte kommer in nu måste jag ju för att komma in till hösten. Det är ju svårare att komma in på hösten än på våren också, ganska rejält, det var därför jag sökte nu i vår. Min son är bara 10 månader men vill verkligen läsa det programmet så jag sökte ändå, min make får vara hemma lite.
    Jo har man kommit in på ett program har man plastgaranti även om man väljer att läsa det senare.
    Men om man läser separata kurser så gäller inte det.
    Min kompis har läst enskilda kurser för att bli civilekonom och just juridik sökte hon flera gånger för att det är så högt att komma in på.
    Tror hon har ungefär samma betygsnitt som du men hon gjorde aldrig hp.
    Däremot läste hon en juridikurs under sommaren då få söker av naturliga skäl
    Jag tror att det är så att när man väl kommit in på juridik så kommer man in på dom andra automatiskt?
    Precis som när man väl kommit in på företagsekonomi A att man då även får läsa B och C?
Svar på tråden Någon här som läst Företagsekonomi på universitet?