• Nöjd

Djupare smak och färg på saffran - låt dra i sprit??

Hittade det här på Aftonbladet när jag sökte recept på saffransbullar.
    Någon som gjort/gör så? Funkar det? Låter helknäppt...

www.aftonbladet.se/matvin/article464414.ab

Tips: Spetsa degen med vodka
    Gör så här för att få djupare smak och färg av saffranet:

Stöt saffran och salt. Låt blandningen dra i 1 msk okryddad sprit (till exempel vodka) i cirka 20 minuter.

// L

• Svar på tråden Djupare smak och färg på saffran - låt dra i sprit??
  • Malleballebuse

Jag brukar göra så här.
    Stöta saffran i en mortell med en sockerbit droppar sedan på lite sprit.
    Tycker att det ger bättre färg och smak än när jag glömmer spriten vilket händer ibland.

• Mornie Alantie

Jag gör inte så för jag har aldrig sån sprit hemma. Men det funkar. Alkohol är bra på att lösa smaker. Vanilj tex säljs ofta i sprit. Spriten försvinner sen, så det blir inget kvar i bullarna.

• Nöjd

Wow ok.. ska genast kolla om vi har det hemma.

Tack!

• MBert

Vill man inte lösa det i sprit eller inte har det hemma så kan man stöta saffranet och sen koka upp det i lite av mjölken eller smöret. Tänk bara på att det inte får bli för varmt för jästen, så koka upp det i lite av mjölken först och häll sedan på resten till rätt temperatur.

• Nöjd
    MBert skrev 2009-12-16 20:01:30 följande:
    Vill man inte lösa det i sprit eller inte har det hemma så kan man stöta saffranet och sen koka upp det i lite av mjölken eller smöret. Tänk bara på att det inte får bli för varmt för jästen, så koka upp det i lite av mjölken först och häll sedan på resten till rätt temperatur.
    Precis vad jag gjorde då vi inte hade någon okryddad sprit hemma. Nubbe föreslog maken men det tackade jag bestämt nej till

Goda blev dom.
  • MBert
    Nöjd skrev 2009-12-16 21:02:12 följande:
    Precis vad jag gjorde då vi inte hade någon okryddad sprit hemma. Nubbe föreslog maken men det tackade jag bestämt nej till Goda blev dom.
    Det där tipset har jag fått av en bagare, som lärt sig en massa knep för att få ut så mycket saffransmak som möjligt. Många kryddor avger mer smak om man dels stöter eller maler dem och dels hettar upp dem.
Svar på tråden Djupare smak och färg på saffran - låt dra i sprit??