• Meramat

    Anlita barnvakt för tvillingar?

    Hej,

    Mina tvillingar är ännu väldigt små men framöver inser jag att vi kommer behöva ta hjälp med barnvakt för att få vardagen att gå ihop redan under deras första år. Vi har inte så mkt släkt nära så tyvärr kan vi inte få hjälpen inom familjen. Min sambo reser ganska mycket och det kommer vara perioder då jag är helt själv med kidsen i 7-14 dagar i stöten. Nu i början är vi hemma båda två men om ett par månader drar vardagen igång.

    Min ambition är att klara så mkt jag kan men jag tror att vi redan under första året kommer behöva hjälp för att avlasta mig under tunga perioder. Handlar om att få in nån som tar kidsen ett par timmar vid ett tillfälle i veckan kanske. Alternativt någon som avlastar en natt då och då.

    Nån som har erfarenhet av att anlita barnvakt "utifrån"? Hur har det gått? Har ni några råd att ge? Kanske tom nån/nåt företag ni kan rekommendera (Sthlm)?

    Tacksam för tips!

  • Svar på tråden Anlita barnvakt för tvillingar?
  • Indratvillingmamma

    Om jag vore i din sits så skulle jag söka upp någon som ville jobba extra hos er. Kanske en student som vill ha extrapengar. Någon som läser till förskollärare eller dylikt? Det känns nog bättre för dig att ha samma person som återkommer som vet dina rutiner osv. Särskilt när det är ganska små barn?

  • leeena

    Du kan leta på Grannar.se, där finns många ungdomar som erbjuder sig att sitta barnvakt! Antagligen betydligt billigare än att köpa en tjänst via ett företag,och bara man hittar någon man känner att man kan lita på så är det ju toppen. På den hemsidan kan man söka via bostadsort /stadsdel så prova det!

  • mandelblomma
    Indratvillingmamma skrev 2009-12-16 22:11:39 följande:
    Om jag vore i din sits så skulle jag söka upp någon som ville jobba extra hos er. Kanske en student som vill ha extrapengar. Någon som läser till förskollärare eller dylikt? Det känns nog bättre för dig att ha samma person som återkommer som vet dina rutiner osv. Särskilt när det är ganska små barn?
    så har vi gjort och det fungerar superbra!
    Nu är killarna över året och vi jobbar båda två men saxar våra scheman, i bland behöver vi dock jobba samtidigt och då är barnflickan guld samt i bland en helg eller kväll när vi behöver lite egen tid :)
  • Sissa Blom

    Hej

    Vi bor också långt från släkt och efter att ha kämpat det första halvåret själva tog vi tag i projekt barnvakt och hittade en jättegullig tjej som hjälper mig ca 1 ggr i veckan (mina är 13 månader nu). Det har främst varit de dagar min man har rest och dagarna själv med barnen blir extra långa. Hon har kommit på eftermiddagen och lekt med barnen medans jag har hunnit flänga runt lite här hemma utan att ha dom klängade kring benen. Hon har även hjälp till med nattning eftersom vi ännu så länge måste vara 2 när vi nattar våra twins.

    Tjejen vi hittade är universites studerande och har suttit mycket barnvakt tidigare. Jag "intervjudade" inte direkt för jobbet, utan gick på magkänslan när jag träffade henne och såg hur hon var med barnen. Jag tror man vet när det är rätt... I början valde jag att ha henne 1 gång i veckan minst, just för att barnen skulle lära känna henne (och hon dom). Mina har båda gått igenom periode då dom varit väldigt mammiga, vilket ju är naturligt, men då har det känns extra viktigt att dom fått tid på sig att vänja sig vid en ny person.

    Ännu så länge har hon inte haft barnen själv, utan varit extra händer här hemma åt mig. Det är inget ingen reflektion på henne, utan nog mer jag som inte varit redo .

    Jag tror du gör helt rätt som försöker hitta någon redan nu, jag önskar vi hade haft extra hjälp här hemma tidigare. Lycka till!

  • jmmm

    Tror du kan anlita firma o dra det som hushållsnära tjänster. googla på barnvakt, finns flera bolag,

  • Gladbarnpassare

    Hej !

    Jag bor själv i Stockholm och jag har anlitat flera ungdomar där jag bor. Att anlita ungdomar tycker jag är bra då de behöver pengar och samtidigt får de någonting värdefullt att göra. Dessutom lär de sig att ta ansvar! klart att det finns många som inte tar sitt ansvar sen men det är en annan sak! Jag har använt mig av Tendea för att hitta mina barnvakter och det har fungerat jättebra! Tycker sidan är bra då man kan se vilka betyg andra familjer har gett barnvakten! det gjorde i alla fall mig tryggare!

Svar på tråden Anlita barnvakt för tvillingar?