• frumagdalenapaulsson

Får ert/era barn en sked när de fyller år?

När jag var barn var det väldigt vanligt att man fick t ex en sked när man fyllde år. Så höll det på från det att jag föddes till att jag var 12 år tror jag. Eller kanske 13 år.
    Hur gör man nu förtiden?

Jag har en son och ett barn i magen, ger man fortfarande barn skedar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-16 18:38
    Tror att detta kommer från då barnen (oftast flickorna) skulle gifta sig och ha något som bara var deras eget (skedar behöver man ju alltid ;) )

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-16 18:40
    Hmmm verkar vara en utdöd tradition

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-16 18:43
    Kan det vara en skånsk tradition???
    Jag e ju från Lund så ;)

• Svar på tråden Får ert/era barn en sked när de fyller år?
  • Tecken

Jag har inga barn, men jag fick inga skedar som barn. Jag har faktiskt aldrig hört talas om detta. Det kanske är en lokal tradition, inom er familj? Eller så är det jag som har missat något

• emmgus

Har heller inte ditrekt hört om de innan.
    Visst fick min dotter ett gäng silverbestick i doppresent men nu när hon fyllde ett fick hon inget sånt..

• Menhir

Nä, tack o lov har vi sluppit skedar!

Maken har dock ett antal grånande silverskedar liggandes som aldrig blivit varken putsade eller använda någonsin.

Tror det är något som gudföräldrar ska ge? Vi har "aldrig" haft någon tradition av dop i min familj, det är väl därför jag itne har några silverskedar (och itne barnen heller).

• psychocandy

Jodå, jag fick skedar och det får barnen i min släkt fortfarande så vitt jag vet. Varje jul och födelsedag. Jättevackra och dyra skedar, som man så klart inte hade vett att uppskatta i den åldern.

Det är alltså min svenska släkt i södra Sverige som är "skedgivare". Har aldrig funderat över var den traditionen kommer ifrån...

• FruStolpe

Silverskedar ja.
    TIll dopet får man av gudföräldrarna en dopsked. Sen till födelsedagar så får man en silversked tills man då har 12st. Sen till konfirmationen får man tårtbesticken som hör till skedarna.
    Vi samlar till alla våra gudbarn, och våra barn får av sina gudföräldrar. Jag har fått såna, min man har...ja ALLA jag känner. Men vi bor i Finland, så här är det jätte vanligt iaf.

• Bedhead

Nej fy fan. Jag fick det, skittrist och jag vet fortfarande inte, vid 40 års ålder, vad jag ska använda skeddjävlarna till.

• Stårschan

Min svägerska har envisats med att ge mina barn skedar till födelsedag och jul sedan de föddes. Fråga mig inte varför. Fråga mig heller inte var skedarna tagit vägen. Jag tycker att det är ett oskick att tvinga på barnen husgeråd de inte valt själva.

Ge mig trettio grader kallt, tomtar överallt och en skog av gröna granar.
  • ankling

Jag fick såna skedar, men inte av gudföräldrarna, utan av en annan släkting.

Ingen tradition inom vår släkt, eftersom det mig veterligen bara är jag som har fått såna.
    Ingen av mina kompisar fick såna heller, så om det var särskilt vanligt vet jag inte, och jag tror inte det är särskilt vanligt nu heller.

• frumagdalenapaulsson
    Bedhead skrev 2009-12-16 18:44:59 följande:
    Nej fy fan. Jag fick det, skittrist och jag vet fortfarande inte, vid 40 års ålder, vad jag ska använda skeddjävlarna till.
    Äta kanske :P
Svar på tråden Får ert/era barn en sked när de fyller år?