• Mother of 5

"Tyngdväst" till hund,

vad heter det egentligen?

Tänkte kolla efter en sån, men vet som sagt inte rätta namnet.

• Svar på tråden "Tyngdväst" till hund,
  • hmcc

Nej det är nog inte klövjeväska utan en väst eller det ser väl mer ut som en sele.
    (har bara sett den på "kamphundstyper" och rottisar)

Har svårt att tänka mig att det är nyttigt.

• hundpuss

Det enda jag kommer att tänka på är klövjeväska som är väldigt effketivt och bra om det används rätt.
    Typen hmcc beskriver har jag aldrig hört talas om.

• Beach 2010

Klövjeväska är nog ordet du letar efter.
    Och sov Vision400 skriver: bra om det används på rätt sätt

• hmcc

Det finns en tyngdväst.(vet inte om den kallas så)

Den ser ut som en kraftig lädersele.

Nu vet jag inte om ts är ute efter en klövjeväska isåfall är det lätt att hitta men vem som säljer "tyngdvästen" vet jag inte det var länge sedan jag såg en sån.

• Sofiero

Vad ska du ha den till??
    Annars finns det ju tyngdmanschetter i alla storlekar och tyngder för rehabilitering och sånt.

• Mother of 5
    Sofiero skrev 2009-12-16 22:46:53 följande:
    Vad ska du ha den till??Annars finns det ju tyngdmanschetter i alla storlekar och tyngder för rehabilitering och sånt.
    Ngn sa att hunden får ut mer av sin promenad om den får "bära" ngt iom att den får "jobba" lite.

Tänkte att det kanske kunde vara bra för min kille här hemma.
  • Sofiero
    Mother of 5 skrev 2009-12-16 23:32:44 följande:
    Ngn sa att hunden får ut mer av sin promenad om den får "bära" ngt iom att den får "jobba" lite. Tänkte att det kanske kunde vara bra för min kille här hemma.
    Då funkar både klövjeväska och manschetter. OM man använder dem på rätt sätt, precis som någon sa.
    Klövjeväska är även bra för hundens psyke, de känner att de hjälper till, att de gör något. De flesta i alla fall! De är så söta att se när de stoltserar med huvudet högt och med ett paket mjölk på varje sida!
  • Mother of 5
    Sofiero skrev 2009-12-16 23:35:46 följande:
    Då funkar både klövjeväska och manschetter. OM man använder dem på rätt sätt, precis som någon sa.Klövjeväska är även bra för hundens psyke, de känner att de hjälper till, att de gör något. De flesta i alla fall! De är så söta att se när de stoltserar med huvudet högt och med ett paket mjölk på varje sida!
    Han ska nog få bära hem lite mjölk till mig Tyson
  • hundpuss

Om du funderar på att börja använda klövjeväska ska du INTE lägga något i den till en början. Det är en process som ska gå stegvis.

Första tipset är att prova ut en klövjeväska i en bra djuraffär, så den sitter bra, annars gör den mer skada än nytta.
    Sen får hunden bära enbart väskan på promenaderna ett tag, för att vänja både huvud och kropp.

Sen kan man stegvis lägga i saker i väskan, jag började med bajspåsar, nycklar och mobiltelefon. Det är lagom att börja med, väger inte så mycket.

Lägg absolut inte i flera lite mjölk till o börja med.

• Mother of 5
    Vision400 skrev 2009-12-17 01:16:26 följande:
    Om du funderar på att börja använda klövjeväska ska du INTE lägga något i den till en början. Det är en process som ska gå stegvis.Första tipset är att prova ut en klövjeväska i en bra djuraffär, så den sitter bra, annars gör den mer skada än nytta.Sen får hunden bära enbart väskan på promenaderna ett tag, för att vänja både huvud och kropp.Sen kan man stegvis lägga i saker i väskan, jag började med bajspåsar, nycklar och mobiltelefon. Det är lagom att börja med, väger inte så mycket. Lägg absolut inte i flera lite mjölk till o börja med.
    Tack för ditt svar. Jag förstår att det är en tillvänjningsprocess.
  • Joppis

Man kan skaffa sig en bra nomesele och hänga på kedjor som hunden för dra....eller ett bildäck ex.... Men syftet är att bygga på muskler och öka konditionen.

• hundpuss
    Joppis skrev 2009-12-17 13:40:22 följande:
    Man kan skaffa sig en bra nomesele och hänga på kedjor som hunden för dra....eller ett bildäck ex.... Men syftet är att bygga på muskler och öka konditionen.
    Det finns ju också "träningsgrupper" inom weight pulling dit man kan gå för att träna med andra,
    det tror jag kan vara bra i början så man inte gör fel, vilket säkerligen kan ge stora skador på hunden.

Annars är just bildäck väldigt effektivt, har sett en hel del stora hundar dra runt på bildäck i parken där vi bor.
    Pensionärerna med sina små yorkiterriers höjer dock på ögonbrynen och gapar
  • tamate

ts tänk bara på att hundar måste vara färdig växta innan dom både fr bära och dr saker annars förstör man hunden. vilken ålder som är rätt beror ju het på hunden men ju större hund ju högre ålder.

vi kör med klövjeväska på vår tax och det är suveränt hon tycker det är jättekul, jag lägger i stenar eller godis till henne och hon tycker det är kul att få arbeta av sig.

har skaffat en bra sele till vår njuffe nu och en pulka, ska bygga om både pulkan och en skrinda här hemma så hon kan dra men hon är bara lite mer än halvåret så det får inte vara någon tyngd alls utan vi ska snart börja lite försiktigt med att vänja henne med att dra sedan nästa sommar kan barnen åka med henne om vi tar korta promenader men till nästa vinter kan vi börja jobba med henne om hennes kropp är tillräcklogt uppbygd =) ska träna simning i sommar med henne så hon får lite muskler att jobba med

Svar på tråden "Tyngdväst" till hund,