• AlltidTillsammans

Kan man ge ett barn för mycket kärlek?

Kan man ge sina barn för mycket kärlek och omvårdnad?
    Vad tycker du?? Fundera..

Många gånger har jag fått höra att man skapar sina egna bekymmer när man skämmer bort barnen med kärlek, stämmer det?

Är jag den enda som inte har den åsikten, utan tycker destomer, destobättre!?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan man ge ett barn för mycket kärlek?
  • KossanMuu

Nej verkligen inte! Men däremot verkar en del blanda ihop ett ohälsosamt beroende från (oftast) mammans sida som att hon skämmer bort barnet med kärlek, när det egentligen är nåt annat som är problemet.

• isisisis

Nej,absolut inte.
    Men man kan bli dum...så man skämmer bort dem istället för att "bara" visa kärlek

• Stårschan

Ja, jo, det kan man nog. Framför allt när barnen blir lite större och måste få luft under vingarna. Min far höll på att driva mig till vansinne genom att hjälpa till med allt jag hintade om. Om jag började prata om att jag var sugen på att åka på språkresa så fanns det två lägen. Antingen ett tvärt "Nej, kommer aldrig på fråga!" (vilket jag förstås tjurade över) eller så fixade han fram resekataloger, bokade, kollade upp busstider till Arlanda och ordande med allt det praktiska. ALtl det roliga. Allt det som jag hade velat göra själv. Men det var ju ett av hans sätt att visa att han brydde sig om mig och älskade mig. Det som var mest störigt var ju att jag inte kunde skälla på honom för att han var för snäll... Mormor var likadan. Hon höll på att kväva mig (enda abrnbarnet) med sin kärlek. Jag fick spunk av så mycket uppmärksamhet.

Ge mig trettio grader kallt, tomtar överallt och en skog av gröna granar.
  • AlltidTillsammans

ja, de är ju en ohälsosam del, men bara visa vanlig kärlek inga beroenden och gåvoaspekter på det :) ett kärlek blir starkt av att känna sig älskad tyckte jag

• luddigamaskrosen

Nej det tycker jag inte. Däremot finns det dom som verkar definera kärlek fel. Dom ger saker eller har inte en konsekvent uppfostran. Men om man inte skämmer bort med saker eller ger efter i konflikter kan man aldrig ge för mycket kärlek tror jag.

• Chanie

Kärlek kan ett barn aldrig få för mycket av. Men att visa kärlek med hjälp av att ge bort presenter och göra allt för barnet, altså att aldrig låta barnet försöka klara saker själv är INTE kärlek. Det är stor skillnad.

Jag tycker man visar sin kärlek genom att berätta om hur mycket man tycker om barnet, visa att man bryr sig och har tid för att bara umgås och att göra helt spontana saker som kanske en go kram
    Kärlek behöver inte vara dyrt (ekonomiskt), vilket jag tycker att många inte riktigt förstått.

Ex: Det här med julklappar, kanske skulle det vara bra att försöka visa barn att de bör värdesätta själva stunden, maten, människorna och stämningen och att de inte måste få 100 paket var för att känna sig uppskattade?
    Lär barn uppskatta känslorna och inte matriella ting....

• Danitra

Nej, det kan man inte. Såvida det inte går mot sinnessjuka.

Men däremot kan man visa det på fel sätt, som vissa gett exempel på här i tråden.
  • FrkJenny

Kan man ge ett barn för mycket kärlek?

*Svar nej.

Kan man ge sina barn för mycket kärlek och omvårdnad?

*Kärlek och omvårdnad hör visserligen delvis ihop men det är inte samma sak.
    Man kan ge för mycket omvårdnad men man kan inte ge för mycket kärlek.

• kaji

annat

för mycket kärlek kan man inte ge men definitivt för mycket omvårdnad

Svar på tråden Kan man ge ett barn för mycket kärlek?