• elsy

Hjälp mot torrsprickor i fingrarna????

Någon som vet vad som hjälper mot torrsprickor i fingrarna?
    Nån bra kräm eller nån bra huskur? Har för mig att jag hört att det ska vara bra med barnolja? Ska man smörja med det flera ggr/ dag då lr?
    Sen har jag hört att zinkpasta skall vara bra?
    Men som sagt, tips mottages hjärtligt =)

• Svar på tråden Hjälp mot torrsprickor i fingrarna????
  • Momarorie

Mitt tips är ha händerna i blöt... Länge... typ diska för hand eller liknande.

Sen så tar du en fot fil och filar händerna där du har prickor. Fila mycket. För mig brukar detta hjälpa med det samma. Men gör det inte det så ska det vara bra med zink salva. Det ska vissta hjälpa till att läka

• Menhir

Sonen hade väldigt besvärligt när han var i 5-10 årsåldern och fick cortisonsalva när det var som värst. Han hade sår på både fingrar och fötter som blödde - jättebesvärligt. Atopiska vinterfötter kallade läkaren det för.

När det var bättre hade han en mjukgörande salva som också var på recept men utan kortison. Olja har vi aldrig testat men det kanske funkar.

För hans del blev det gradvis bättre och försvann helt för flera år sedan.

Jo, förresten! Vi var i Salvestaden i Kalmar och där gjorde de ringblomssalva med honung och vad det var - det funkade faktiskt rätt hyfsat. Var man får tag på salvan är en annan femma...

• Jaylight

min kille har enormt torr hud och speciellt på händerna, och får ofta djupa sprickor i fingrarna. han använder "spensalva" de är sånt som finns på granngården och sånna affärer, de är till för kossors spenor egentligen men alla sprickor läker jätte fint på bara några dagar och han får inte sprickor lika ofta om han använder de. de är bara smörja in när man känner att man är torr och behöver det. =) hoppas mitt råd är till användning.

• elsy

Tusen tack för era svar =).
    Skall genast börja laborera bland dessa =)

• seglaren

Locobase salva från Apoteket. Jättebra!

• etc

Elizabeth Ardens Eight hour creme är bra.

Svar på tråden Hjälp mot torrsprickor i fingrarna????