• Jossi

Sovpåse?

Vad tycker ni om sovpåsar? Är det något att satsa på?
    Tänkte på hur man använder dem, man kör kudde, pyjamas och bara sovpåsen då eller? Blir det inte lite tomt och kalt i spjälsängen då?

• Svar på tråden Sovpåse?
  • Tullemi

Inte ska du behöva ta på bebisen pyjamas också. Sovpåsen är ju ett plagg i sig. Man kan ju rulla ihop ett täcke runt bebis så det blir ombonat och känns mysigare.

• nallefia

Jossi; vad menar du för slags sovpåse? De som finns på polarn och pyret eller Lundmyr tex är ju till för att användas istället för pyjamas men sen har man ju täcke på som vanligt. De sovpåsarna är väl för att underlätta vid blöjbyten, bara att knyta/knäppa upp.

• Kalia

Jag tror jag förstår. En sån där påse istället för täcke? Som en sovsäck med hål för armarna?

Jag tycker de verkar bra men har inte testat. Funderar med på om det inte är kallt om armarna på bebisen? Men om den har långärmad pjamas så blir det kanske inte kallt?

Ah... Jag vet inte :)

• Jossi

Ja alltså jag har ju sett två varianter.
    Den ena är som en tunn pyjamas med typ dragsko längst ner och den andra är mer som en sovsäck med hål för armarna, lite tjockare täcke-material liksom. Och jag tänkte mest på den senare varianten. Tycker också det känns som att armarna borde bli kalla, men bebisen kanske gärna ligger med armarna utanför täcket ändå? Så kör man då alltså en vanlig pyjamas och en sån där tjock-påse borde det väl räcka? Fast jag är ändå osäker, känns fortfarande lite kalt i sängen. Nån som har en sån och kan dela med sig av sina erfarenheter?
    Det känns ju inte som att de underlättar blöjbyten (som den första varianten man kör istället för pyjamas) utan snarare förhindrar att täcket ska åka av. Ja jag vete hundan. Haha =)

• MissMurrig

Jag har också funderat på en sovpåse. Men det är kanske till små små bebisar? När slutar man med sovpåse? Vår kille är ju 6 mån och vrider ju gärna sig i sängen, så det blir kanske dumt.. Men han sparkar jämt av sig täcket och ligger och är helt isakll. Kanske får satsa på en tjockare pjamas ist.

• Spexig

Suveränt! Vår var en riktig propeller i sängen och hade aldrig kunnat behålla ett täcke på!

Hon sov med body (lång eller kort ärm beroende på temperatur) och sovpåse tills hon var 1,5 år.

Vi använde Grobag, kanonbra, men dyr.

Svar på tråden Sovpåse?