svar snabbt om äppelpure!
har äpplen hemma och tänkte göra äppelpure till min 5 mån son. Kan han äta det? Vad ska jag ha i då? Bara skala äpplet och ta bort kärnhuset och mosa det då? Inget mer?
har äpplen hemma och tänkte göra äppelpure till min 5 mån son. Kan han äta det? Vad ska jag ha i då? Bara skala äpplet och ta bort kärnhuset och mosa det då? Inget mer?
Riva sägs vara bra.. utan skal och kärnhus då..
ok, tack!
Men jag har en sån stavmixer, tror ni inte att det kan fungera?
Det är nog bara att prova tror jag. Men jag tycker att det låter som en bra idé med stavmixer... jag hade testat! Var så slö att jag faktiskt köpte färdig äppelpuré idag... hinner aldrig stå och fixa med det själv
När jag ger äpple till min kille så kokar jag äpplebitar en stund så de mjuknar lite...sen mixar jag med stavmixer. När man kokar äpple och päron en stund innan det mosats så blir de inte bruna och läskiga. Så jag brukar koka så att jag har till fler portioner. Det är bara att ställa i kylen sen och det håller sig i 2-3 dagar...
Går att frysa också....
Annars kan man riva äpplet men då behöver barnet va lite van vid större bitar....
Jag har kokat och fryst in massor av äpple- och päronmos. Både var för sig och 50/50 i olika burkar. Perfekt att ha till vintern. I vissa äppleburkar har jag blandat i kanel. Gillas skarpt här hemma! (Enda negativa är att det inte är lika gott med rivet äpple längre...)
Undrar däremot om nån gjort mer "matig" fruktpuré med t ex havre?
Mian: vilket bra tips! Från vilken ålder kan man göra det ungefär?
Zeraphia:Det är äpple i nästan alla fruktpureer från 4 mån så kör på.
hehe, där var jag väldigt otydlig; jag funderade på det här med att ha havre i purén :D
HIPP har havre i från 6 mån.
Men jag undrar hur man gör med havren? Bara till att koka lite?
Jag kokar oxå äppelbitarna och sen mixar, det blir helt perfekt mos! Mycket omtyckt. Välj ett mjukt äpple, de är oftast sötare.