• Anonym (Orolig)

Hittat en knöl i bröstet... ska på mammografi...

Har hittat en knöl i mitt bröst och har fått remiss till mammografi... Är nervös. Läkaren kunde inte känna något i det andra bröstet eller i armhålan - som tur var...
    Ska nu gå och vänta hela julen för att bli kallad på mammografi.. Känns olustigt.
    Har inte fyllt 40 än och har småbarn hemma...

Man ska ju inte måla på fan på väggen .. men kul känns det inte!

• Svar på tråden Hittat en knöl i bröstet... ska på mammografi...
  • Anonym

Har några vänner som har känt knölar osv....men det har inte visat sig vara något konstigt.

Försök att inte ta ut något i förskott...men jag vet hur det är. Skall själv in och göra en mag/tarm undersökning ef jul.

• Anonym

Jag har också haft knöl. Läkarna ser sånt så himla ofta att det verkligen är no big deal. Vääääldigt sällan som det är cancer. Men man måste såklart kolla upp det så man är säker, men det är bara ren rutin. Så andas ut, oroa dig inte i onödan

• Anonym (Orolig)

Tack för era svar!
    Ska försöka att ta det lugnt...

• krut34

Jag hittade två knölar i bröstet när jag var 25. Fick tid till vc samma dag och därefter remiss - också samma dag - till sjukhuset där man stack in en nål i bröstet och tog cellprov. Det var som tur är bara svullna mjölkkörtlar. Jag var varken gravid, ammande, eller hade fött barn.

Jag blev så rädd framförallt eftersom allt skulle gå så fort. Och det positiva beskedet att cellprovet inte visade på något avvikande var fantastiskt härligt. Samtidigt är jag glad att det gick undan, så att jag slapp vänta. Du som har fött barn har säkert ännu större sannolikhet än jag hade att det är en mjölkkörtel som strular.

Gör det ont? Mina gjorde inte det och enligt läkaren på vc är det vanligt att ofarliga saker kan göra ont om man trycker eller klämmer, medan cancer inte gör ont. Men, som sagt, mina knölar gjorde inte ont och jag var frisk som en nötkärna. Det går säkert bra för dig också.

• Anonym (Orolig)
    krut34 skrev 2009-12-17 10:20:02 följande:
    Jag hittade två knölar i bröstet när jag var 25. Fick tid till vc samma dag och därefter remiss - också samma dag - till sjukhuset där man stack in en nål i bröstet och tog cellprov. Det var som tur är bara svullna mjölkkörtlar. Jag var varken gravid, ammande, eller hade fött barn. Jag blev så rädd framförallt eftersom allt skulle gå så fort. Och det positiva beskedet att cellprovet inte visade på något avvikande var fantastiskt härligt. Samtidigt är jag glad att det gick undan, så att jag slapp vänta. Du som har fött barn har säkert ännu större sannolikhet än jag hade att det är en mjölkkörtel som strular.Gör det ont? Mina gjorde inte det och enligt läkaren på vc är det vanligt att ofarliga saker kan göra ont om man trycker eller klämmer, medan cancer inte gör ont. Men, som sagt, mina knölar gjorde inte ont och jag var frisk som en nötkärna. Det går säkert bra för dig också.
    Ja det ömmar faktiskt... Skönt att du inte blev drabbad av cancer. Lider med alla drabbade!
  • krut34

Anonym (Orolig) skrev 2009-12-17 12:29:22 följande:

Ja det ömmar faktiskt... Skönt att du inte blev drabbad av cancer. Lider med alla drabbade!
    Då får vi hoppas att min läkare på vc hade rätt och att det inte är någon fara med dig. Hoppas du kan koppla av lite nu över jul. Sannolikheten för att det är cancer är ju liten eftersom du är ung. Om man har en mamma eller syster som drabbats av bröstcancer tidigt i livet tror jag att oddsen är sämre. Men det är ju sällsynt och hade det varit så i ditt fall hade du nog blivit undersökt direkt.
Svar på tråden Hittat en knöl i bröstet... ska på mammografi...