• Anonym (ledsen)

Platt skalle :-(

Var på BVC idag och fick veta att vår dotter har jätteplatt skalle. Ville fråga en massa men sköterskan hade jättebråttom och sa till oss att se till att hon INTE ligger på rygg mer för då kommer det att se väldigt konstigt ut i framtiden. Vår dotter är 10 veckor och vägrar ligga på sidan eller på mage. Hon bara vänder sig på rygg fast vi har försökt med handdukar och kudar bakom hennes rygg. jag orkar inte bära henne hela tiden. Nu är jag helt förtvivlad. Vad innebär detta? Är det vanligt? Nån annan med barn som haft platt skalle som kan förklara? Rättar det till sig när barnet växer?

• Svar på tråden Platt skalle :-(
  • Alexandra84

Små barn har väldigt mjuk skalle.
    Att den blir platt är mer vanligt än man tror. Om din dotter bara skulle ligga på sidan så skulle den där emot bli sne...
    Jag har själv inte varit med om det med nån av mina barn s jag kan tyvärr inte ge dig några råd.

Gör vad du kan för att få henne att ligga på mage när hon är vaken, ligga lite mer på sidan när hon ska sova... Ja du vet säkert vad jag menar.

Att bära är ju en lösning, men barn lär sig lätt och då kan du få det jobbigt att vänja av henne vid att bli buren istället.

Hoppas nån med mer kunskap och erfarenhet ser din tråd och vill hjälpa dig.
    Förstår din oro, men om jag förstått rätt så kommer det inte ge din dotter några mer problem är skönhets mässigt, men det kan ju faktiskt räcka.

• Avelyn

Min son fick platt skalle när han var liten. Han låg också för mycket på rygg. Vi fick remiss till plastikkirurg som skapade en hjälm till honom. Den formade hans huvud rundare. Jag tror inte det görs nuförtiden. Det var tal om att resultatet var tveksamt. Jag vet inte. Detta var 1999. Min son fick sina öron på olika höjd och pannan sköt fram mer på ena sidan på grund av att han låg så mycket på rygg. Hela huvudet var mer " rombformat ". Han är 10 år i dag. Det har blivit bättre, men det syns ännu. Han har svårigheter att ha keps då den blir sne på huvudet pga formen. Om han har en frissa med mycket hår syns det knappt alls. Om jag snaggar honom syns det ganska mycket.

Min dotter född 2005 började få antydan till platt skalle. Vi skaffade en babybjörnsele och bar henne så mycket vi kunde. Så att hon inte skulle ligga på rygg. Skaffade kudde till sängen och vagnen för att skydda huvudet. Lade till och med kudde i babysittern. Hennes huvudform ser helt ok ut i dag.

• Anonym (ledsen)
    Alexandra84 skrev 2009-12-16 21:54:22 följande:
    Små barn har väldigt mjuk skalle. Att den blir platt är mer vanligt än man tror. Om din dotter bara skulle ligga på sidan så skulle den där emot bli sne... Jag har själv inte varit med om det med nån av mina barn s jag kan tyvärr inte ge dig några råd. Gör vad du kan för att få henne att ligga på mage när hon är vaken, ligga lite mer på sidan när hon ska sova... Ja du vet säkert vad jag menar. Att bära är ju en lösning, men barn lär sig lätt och då kan du få det jobbigt att vänja av henne vid att bli buren istället. Hoppas nån med mer kunskap och erfarenhet ser din tråd och vill hjälpa dig. Förstår din oro, men om jag förstått rätt så kommer det inte ge din dotter några mer problem är skönhets mässigt, men det kan ju faktiskt räcka.
    Tack för omtanken Jag är bara så förtvivlad för att jag inte vet vad jag ska göra. Hon har kolik och blir förtvivlad av att ligga på mage. Detta är mysko
  • Anonym (ledsen)
    Avelyn skrev 2009-12-16 21:56:41 följande:
    Min son fick platt skalle när han var liten. Han låg också för mycket på rygg. Vi fick remiss till plastikkirurg som skapade en hjälm till honom. Den formade hans huvud rundare. Jag tror inte det görs nuförtiden. Det var tal om att resultatet var tveksamt. Jag vet inte. Detta var 1999. Min son fick sina öron på olika höjd och pannan sköt fram mer på ena sidan på grund av att han låg så mycket på rygg. Hela huvudet var mer " rombformat ". Han är 10 år i dag. Det har blivit bättre, men det syns ännu. Han har svårigheter att ha keps då den blir sne på huvudet pga formen. Om han har en frissa med mycket hår syns det knappt alls. Om jag snaggar honom syns det ganska mycket. Min dotter född 2005 började få antydan till platt skalle. Vi skaffade en babybjörnsele och bar henne så mycket vi kunde. Så att hon inte skulle ligga på rygg. Skaffade kudde till sängen och vagnen för att skydda huvudet. Lade till och med kudde i babysittern. Hennes huvudform ser helt ok ut i dag.
    Usch vad orolig jag blir. Hur länge måste man bära runt? Alltså hur många månader ungefär? Jag har en ryggskada.
  • Anonym (Jenny)

Iom att bvc-sköterskan inte förde vidare diskussionen så behöver ni nog inte få jättepanik över situationen. Men fortsätt att kämpa med att få dottern att ligga på mage. En väninna till mig har en dotter som hade samma problem och bvc-sköterskan sa till henne att hon inte fick sitta i babysittern heller.

Om det skulle bli värre så kan man få hjälm utprovad som "formar om" skallen. Kanske köpa en sele och bära henne i? Sen finns det också en slags bärdyna som heter "Hippychick hipseat". Vi har en sån till vårt barn. Men tioveckors är nog för små för dem... Men de är iaf till stor hjälp när man har ett "bärbarn"!

• KlasStures mamma

Vad jag har hört så ska man öva på att ligga på mage, ha mjukt under huvudet tex kudde när de sover och ligger och leker. Vägrar hon ligga på sidan så gör hon. Gör något skoj av det. En minut ena dagen kan ge två nästa och sen fortsätter det. De flesta platthuvud fixxar sig själva när de bärjar sitta och röra sig mera. Ring och prata om det igen och fråga HUR "allvarligt" det är. Så att du får konkreta svar och kanske lite tips?

• Anonym (Jenny)

Tillägg: kanske en bumbo kan vara till hjälp? Finns billigt på blocket !

• Anonym

Självklart kan skallen forma sig tillbaka, men det krävs jobb och om hon blivit så platt så att BVC uttalar sig på det sättet så är det viktigt att försöka få henne att ligga på andra sätt.

Att växa upp med platt skalle är nog verkligen inget roligt även om det inte är farligt. men ring BVC och säg att du vill boka en tid för att kunna ställa dina frågor och få hjälp med hur ni ska göra. Min bror hade början till platt skalle och min mamma fick tipset att sätta en sockerbit eller ngt hårt under en mössa på den sida brrorsan inte fick sova på för att han inte skulle ligga på den sidan, men var ju lääänge sedan så finns säkert bättre knep nu .

Skaffa en bärsele. Snart är hon större så att hon kan hålla upp huvudet, men det måste tränas till och det görs lättast på mage på golvet. När hon kan hålla huvudet blir det roligare på mage och när hon sedan kan börja sitta så löser sig det där med skallen.

• KlasStures mamma

Om det blir så att du behöver bära och i och med att du har rygg problem så skaffa sjal! en långsjal skulle jag föreslå. Är mycket bättre för ryggen och underlättar massor. Lite krångligt de första 5-10 ggr men när man fått ordning på det är det oslagbart med sjal! Och mycket billigare än ergonomisk sele! Kolla på sjalbarn.se

• Avelyn

Om du har ryggproblem och ska bära kanske du ska kolla in någon ergonomisk bärsele eller en sjal. De ska avlasta ryggen bättre än en babybjörn. Förslaget om Bumbostol lät ju bra. Där lutar de ju inte huvudet mot något.

• Anonym

har ni en bra kudde till henne som hon alltid ska ligga på när hon väl ligger?

• Anonym (Jenny)

Ergo är en annan ergonomisk bärsele som är betydligt mindre belastande för ryggen än ex babybjörn.

• Anonym (ledsen)

bumbostol ska jag kolla upp. Det har jag aldrig ens hört talas om Och hon har kudde både i vagnen och sängen som bvc har rekommenderat men det verkar inte ha hjälpt!

Svar på tråden Platt skalle :-(