• minbebis76

Kåvepenin var 6-8 timma, kan det stämma?

Min lilla kille har öroninflamation och vi fick kåvepenin utskrivet. Är helt säker på att läkare sa att man skulle ge det 3/dag och inte i samband med måltid. Tiden mellan doserna skulle vara 6-8 timmar och jag undrar om det verkligen kan vara så? Säg att han är vaken mellan 07-20 och däremellan ska man klämma in 3 doser som inte får vara i samband med måltid.. får inte riktigt ihop det eller så är det inte så noga?
    Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Kåvepenin var 6-8 timma, kan det stämma?
  • SIN74

Enligt den härliga damen på apoteket så är det i princip omöjligt. MAn får göra så gott man kan. Vi gick upp lite tidigare och tog första dpsen, så den iallafall blev en halvtimme före frukost. Den andra gick bra att ta två timmar efter lunch och sista precis innan läggning.

• minbebis76

Vet du om det finns någon tidsgräns på hur nära måltid man kan ta och vad händer annars?
    Känns ju faktiskt lite omöjligt, så jag gillar damen på ditt apotek

• CrazyFia

Är inte 100 % säker men på jobbet tror jag vi körde 20 min före måltid...

• Helajni

Jag jobbar på apotek och det är 1 timme före mat eller 2 timmar efter mat man helst ska ge Kåvepenin. Men, som ni säger, är det ju JÄTTESVÅRT att passa in, man får helt enkelt göra så gott det går. Huvudsaken man fullföljer hela kuren.

• minbebis76

Tack för era svar.

Helanji, vad är det som kan hända om man inte följer dessa riktlinjer? Får man ont i magen eller hjälper inte kuren lika bra?

• SIN74

Effekten minskar om man tar Kåvepenin i samband med mat. Vi gjorde så gott vi kunde och blev friska båda två. Fördela de tre doserna så jämt det går över dagens vakna timmar.

• Helajni

Precis som SIN74 skriver, så kan det ev. hjälpa mindre bra då upptaget blir sämre om man ej tar på fastande mage. Men det går säkert bra ändå, gör så gott det går.

minbebis76 skrev 2009-12-16 22:21:02 följande:
    Tack för era svar.Helanji, vad är det som kan hända om man inte följer dessa riktlinjer? Får man ont i magen eller hjälper inte kuren lika bra?
  • Parniara

Ta morgon, eftermiddag och kväll och se till att lillen får i sig allt. Om han spottar ut, ge en extra dos. I alla fall de första dagarna.
    Med mat eller utan man är inte relevant så vi idag ger så stora doser att det inte spelar så stor roll om man förlorar lite effekt om man äter samtidigt. Det viktigaste är att du skakar flaskan varje gång du tar av den så att dosen fördelar sig riktigt, lätt att det sjuker till botten. Ta det inte så allvarligt, du kan inte göra så fel!

Tips: ge barnet en isbit att suga på först om han tycker det är äckligt. Det bedövar smaklökarna

• minbebis76

Tack alla för era svar. Kvällens "drink" var den sista på kuren och det har blivit lite som det passat för dagen helt enkelt. Känns bara skönt att få höra att det inte MÅSTE vara så för annars blir man jättedålig eller nåt.
    Skönt att kunna bolla lite med folk.
    GOD JUL på er!

• Lenagbg

haha!!

vi måste ge vår son kåvepenin med kräm annars får vi inte i honom det alls!

Svar på tråden Kåvepenin var 6-8 timma, kan det stämma?