• Anonym

Hur känns kondylom och hur ser det ut?

Jag har haft lite obehag där nere de senaste dagarna. Det har känts lite som skavsår men har inte gjort farligt ont. Det är mer som om det har kliat lite ibland, ungefär som när man blir varm.

Jag rakade mig med trimmer men var ganska slätrakad men det är två veckor sen nu.

När jag tittade med spegel nyss så har jag kanske, möjligtvis, nåt som ser ut som en liten blåsa/finne/vet inte vad jag ska kalla det cirka 0,5 cm till sidan om ena blygdläppen.

Frågan är hur kondylom ser ut? Hur många vårtor får man av det? Kan man bara ha en? Ser det ut som en vårta eller som en blåsa om det är kondylom? Kliar dom lite? Kan man få en blåsa där nere utan att det är en könssjukdom?

Hur har det varit för er som har haft kondylom? Låter det jag skriver bekant eller inte alls?

• Svar på tråden Hur känns kondylom och hur ser det ut?
  • Anonym

Snälla. Någon?

Jag har googlat och blev livrädd när jag såg bilder men jag vet fortfarande inte om det stämmer in på mina symptom eller inte.

Blåsan jag såg på mig satt inte på blygdläppen som jag läste att det ofta gör.

Åh, kan ingen hjälpa mig?

• Anonym

Varför inte gå på en undersökning? Då får du rätt svar på en gång.

• Anonym

Ja, det var ju dumt av mig att fråga här istället för att gå på undersökning direkt. Man brukar ofta få läkartid sent på kvällen eller över helgen.

Anonym skrev 2009-12-18 13:09:02 följande:
    Varför inte gå på en undersökning? Då får du rätt svar på en gång.
  • Anonym

Blåsor är väl herpes snarare än kondylom.
    Kondylom kan man ha enstaka av, enligt infosidor om könssjukdomar.

• Anonym (kanske?)

kondylom kan väl dyka upp lite varstans där nere...

men du skriver ju att du har rakat dig... så jag skulle gissa på att de är en infekterad hårsäck.. de kan man ju få på benen oxå...

• Anonym (Kondylom)

Jag har haft kondylom. Det började med en som kliade något fruktansvärt i perioder och sedan blev de flera. Jag skulle beskriva dem som mjuka hudflikar.

Det du beskriver låter som en irriterad hårsäck.

• Anonym

Tack för era svar. Jag tror och hoppas framför allt att det inte är kondylom längre. Jag tog på lite olivolja i duschen och det har varit bättre sen dess. Men om vi säger så här: borde jag med all sannolikhet se om det skulle vara kondylomvårtor eller är det svårt att upptäcka själv?

• Mithra

Kondylom måste man få diagnostiserat hos gyn. Kondylom är ofarliga små vårtor som kan försvinna av sig själv, men det finns behandling. Det är otroligt smittsamt men kan ta upp emot veckor till månader innan dom syns. Om jag inte minns fel så kan man aldrig bli av med kondylomviruset, bara själva vårtorna och finns risk för återfall.

Jag har själv haft kondylom, mina gick bort av sig själv. Min man har också haft kondylom (han smittade mig) och hans var lite knepigare att få bort.

• Mithra
    Mithra skrev 2009-12-18 16:48:59 följande:
    Kondylom måste man få diagnostiserat hos gyn. Kondylom är ofarliga små vårtor som kan försvinna av sig själv, men det finns behandling. Det är otroligt smittsamt men kan ta upp emot veckor till månader innan dom syns. Om jag inte minns fel så kan man aldrig bli av med kondylomviruset, bara själva vårtorna och finns risk för återfall. Jag har själv haft kondylom, mina gick bort av sig själv. Min man har också haft kondylom (han smittade mig) och hans var lite knepigare att få bort.
    Justeja, det smittas bara när man har vårtor.
  • Anonym

Kondylom ser väl mer ut som... ja, som blomkål, fast pyttesmått ;) Kliar lite eller känns inte alls. Är extremt smittsamt (man kan få det om man tex delar badhandduk med någon) men det enda "farliga" med det så vitt jag vet är att det ökar risken för cellförändringar. Det är extremt vanligt att ha kondylom, och ofta vet man inte om det då det ligger vilande. Ingenting att oroa sig över egentligen, se bara till att gå på cellprovskontrollerna när du blir kallad :)

Svar på tråden Hur känns kondylom och hur ser det ut?